Σε νέες περιπέτειες το Μετρό Θεσσαλονίκης
Δευτέρα, 17-Μαρ-2008 09:13
Του Φάνη Γαβρινιώτη
Με νέα πολύμηνη καθυστέρηση «απειλείται» το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αφού η παρατεινόμενη οικονομική κρίση στην ΑΕΓΕΚ που συμμετέχει στην ανάδοχο κοινοπραξία και ταυτόχρονα η διαπίστωση ότι αυτή ανέλαβε το έργο σε τιμή που κάθε άλλο παρά αφήνει περιθώριο για κέρδη φαίνεται πως βάζουν σοβαρά εμπόδια στην ομαλή εξέλιξή του.
Μάλιστα, σε περίπτωση που τελικά δεν υλοποιηθεί η συμφωνία ανάμεσα στην ΑΕΓΕΚ και τον ινδικό οίκο DS Constructions, ο οποίος θα αποκτούσε έως και το 33% του μετοχικού της κεφαλαίου με σκοπό να την εξυγιάνει οικονομικά, τότε δεν αποκλείεται η ελληνοϊταλική κοινοπραξία να καταρρεύσει και το ΥΠΕΧΩΔΕ μέσω της εταιρείας Αττικό Μετρό Α.Ε. να προχωρήσει σε επαναπροκήρυξη του έργου.
Πληροφορίες αναφέρουν πως οι Ιταλοί συνεργάτες της ΑΕΓΕΚ στο μεγάλο αυτό έργο και συγκεκριμένα οι εταιρίες Impregilo, Ansaldo, Seli και Ansaldobreda, έχοντας αντιληφθεί ότι η προσφορά που υπέβαλαν και τον Αύγουστο του 2005 κέρδισε το σχετικό διαγωνισμό είναι ιδιαίτερα χαμηλή και πιθανότατα οδηγεί σε ζημιές, έχουν αρχίσει να ανησυχούν και εξετάζουν κάθε δυνατότητα «διόρθωσης» της κατάστασης.
Έτσι, το ενδεχόμενο αδυναμίας της ΑΕΓΕΚ να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του έργου δείχνει να είναι μια καλή ευκαιρία είτε για την αποδέσμευσή τους από αυτό είτε για την επαναδιαπραγμάτευση των όρων της σύμβασης ανάθεσης.
Υπενθυμίζεται πως η κοινοπραξία των ΑΕΓΕΚ – Impregilo – Ansaldo – Seli – Ansaldobreda ανέλαβε την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης έναντι 798 εκατ. ευρώ, ποσό που εμφάνιζε τεράστια απόκλιση από εκείνα που προσέφεραν τα δύο άλλα σχήματα που διεκδίκησαν το έργο. Συγκεκριμένα, η κοινοπραξία J&P Άβαξ – FCC Construccion – Construcciones Y Auxiliar de Ferrocarriles – Dimatronic – Elecnor – Instalaciones Inabenca είχε υποβάλει προσφορά για 849 εκατ. ευρώ (δηλαδή 51 εκατ. ευρώ περισσότερα), ενώ το σχήμα των Άκτωρ – Siemens – Vinci προσέφερε 870 εκατ. ευρώ (δηλαδή 72 εκατ. ευρώ περισσότερα). Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 1,05 δισ. ευρώ.
Κανονικά οι εργασίες
Προς το παρόν πάντως, οι εργασίες για την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης συνεχίζονται, έστω και με αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα. Ήδη, έχει φτάσει στη συμπρωτεύουσα ο πρώτος μετροπόντικας και τον επόμενο μήνα αναμένεται να έρθει και το δεύτερο αντίστοιχο μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων (μάλιστα έχουν φτάσει ορισμένα τμήματά του).
Επισημαίνεται πως η ΑΕΓΕΚ συμμετέχει στην ανάδοχο κοινοπραξία με ποσοστό 28%, καθώς και ότι έχει αναλάβει σχεδόν το σύνολό του κατασκευαστικού αντικειμένου ενεργώντας παράλληλα ως υπεργολάβος των υπολοίπων εταίρων.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα έχει σε πρώτη φάση μήκος 9,6 χιλιόμετρα και 13 σταθμούς, ενώ η κατασκευή του –σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα– πρόκειται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2012. Φυσικά, μια εμπλοκή θα μεταθέσει χρονικά την παράδοση του έργου, το οποίο μετρά ήδη μια αποτυχημένη προσπάθεια κατασκευής στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας όταν είχε επιχειρηθεί να ανατεθεί με σύμβαση παραχώρησης.