Το παρασκήνιο για το "απεργιακό πόκερ" στα λιμάνια

Παρασκευή, 21-Δεκ-2007 09:19

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Στην αυγή του 2008 θα ξεκινήσει το απεργιακό πόκερ στα  λιμάνια μετά την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην παραχώρηση των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ  σε ιδιώτες.

Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος και η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ  αποφάσισαν την κατά μέτωπο αντιπαράθεση με την κυβέρνηση με απεργιακές κινητοποιήσεις.

Αποφάσισαν την Κυριακή 6 Ιανουαρίου να απέχουν από τις υπερωρίες. Την Δευτέρα 7 Ιανουαρίου να κάνουν 24ωρη απεργία. Τρίτη 8 , Τετάρτη 9 και Πέμπτη 10 Ιανουαρίου αποχή από τις υπερωρίες, στις 11 Ιανουαρίου Παρασκευή, 24ωρη απεργία και στις 12 και 13 Ιανουαρίου, αποχή από τις υπερωρίες και επανεξέταση της κατάστασης.

Νωρίτερα θα συναντηθούν με τα πολιτικά κόμματα και τους φορείς, ενώ την Παρασκευή οι συνδικαλιστές θα κάνουν παράσταση διαμαρτυρίας στο Δ.Σ. της ΟΛΠ ΑΕ. Λιμενεργάτες του ΟΛΠ και αποφάσισαν την κατά μέτωπο αντιπαράθεση με την κυβέρνηση προκαλώντας νέους εφιάλτες.

Η διάταξη των αντιμαχόμενων

Το θέμα είναι πώς διαμορφώνονται οι εξελίξεις σε όλα τα «μέτωπα». Σε πρώτη φάση όλοι αναμένουν να δουν πως θα πάει ο διάλογος των διοικήσεων ΟΛΠ και ΟΛΘ με τους εργαζόμενους, τις επόμενες τρεις εβδομάδες. Οι δύο πλευρές,  διαφωνούν κάθετα. Η ΟΜ.Υ.Λ.Ε. αλλά και οι λιμενεργάτες προκρίνουν την ιδέα τα δύο λιμάνια να παραμείνουν με το παρόν καθεστώς. Υποστηρίζουν ότι με κάποιες τροποποιήσεις στο καθεστώς λειτουργίας θα λυθούν τα «χέρια» των διοικήσεων για να προχωρήσουν στον εκσυγχρονισμό και τις επενδύσεις. Από την άλλη το υπουργείο υποστηρίζει ότι μόνο με την παραχώρηση σε ιδιώτες είναι δυνατόν να «προλάβουν το τρένο» του ανταγωνισμού από τα άλλα λιμάνια της περιοχής ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ. 

Τα τρωτά σημεία 

Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας λέει και ξαναλέει ότι η κυβέρνηση στο τέλος θα πάρει τις αποφάσεις. Και αν οι δύο πλευρές τα «βρούνε» με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όλα καλά. Εάν όμως δεν βρεθεί η «χρυσή τομή» θα προχωρήσει τελικά το υπουργείο στην υλοποίηση του σχεδιασμού του τελικά; Θα αντέξει η ελληνική οικονομία ενδεχόμενη νέα μεγάλη κρίση στα λιμάνια. Η κρίση των 53 ημερών στο τέλος του 2006 σύμφωνα με τους υπολογισμούς των Επιμελητηρίων στοίχισε στην ελληνική οικονομία περίπου 1,5 δισ. ευρώ.  

Θα μπορέσει η ελληνική πολιτεία να εξυπηρετήσει την εμπορική κίνηση από άλλα λιμάνια που θα είναι ανοικτά. Στον «εφιάλτη» που προηγήθηκε τα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου δεν κατάφεραν να αντεπεξέλθουν, αφού άλλωστε δεν έχουν την κατάλληλη υποδομή. Μέχρι στιγμής τα σχέδια του υπουργείου δεν φαίνεται να βγαίνουν. Κάποιες σκέψεις που έγιναν παλιότερα για την χρησιμοποίηση του λιμανιού της Ελευσίνας και του Αστακού,  δεν  βγήκαν στην κυβέρνηση.

Νέα κρίση

Από την άλλη και οι εργαζόμενοι δεν είναι σε πιο εύκολη θέση. Σε περίπτωση νέας κρίσης, θα ζημιωθεί σε τεράστιο βαθμό και με δική τους ευθύνη η ελληνική οικονομία. Επίσης, είναι σίγουρο ότι τα λιμάνια θα απαξιωθούν από τις ναυτιλιακές εταιρείες. Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν ότι επανάληψη του σκηνικού του περασμένου  Δεκεμβρίου θα βουλιάξει τον Πειραιά.