Μερίδια στις πτήσεις: Οι αεροπορικές εταιρείες που κυριαρχούν στα ελληνικά αεροδρόμια

Δευτέρα, 01-Δεκ-2025 07:28

Μερίδια στις πτήσεις: Οι αεροπορικές εταιρείες που κυριαρχούν στα ελληνικά αεροδρόμια

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Το 2025 επιβεβαιώνεται ως μία ακόμη χρονιά-ορόσημο για την ελληνική αεροπορική αγορά, με τα δύο μεγαλύτερα αεροπορικά "μέτωπα" της χώρας – τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της Fraport Greece – να κινούνται σε αναπτυξιακούς ρυθμούς, με νέα ρεκόρ επιβατικής κίνησης και διεύρυνση των διεθνών δικτύων. Η Ελλάδα, πλέον, λειτουργεί ως μια από τις πιο ισχυρές πύλες αεροπορικής μετακίνησης στη Μεσόγειο, με σταθερά υψηλή ζήτηση από το εξωτερικό και έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών.

Στο "Ελ. Βενιζέλος", η επιβατική κίνηση του Οκτωβρίου 2024 άγγιξε τα 3,01 εκατ. επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση 10% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Η άνοδος προέρχεται τόσο από το εσωτερικό (+7,4%) όσο και κυρίως από τις διεθνείς αφίξεις και αναχωρήσεις (+11,1%), που για ακόμη μία χρονιά αποδεικνύουν τη δυναμική του αεροδρομίου ως βασικού ευρωπαϊκού κόμβου.

Στο δεκάμηνο, η συνολική κίνηση ανήλθε σε 27,57 εκατ. επιβάτες, +12,9% σε σχέση με πέρυσι, με το διεθνές σκέλος να πρωταγωνιστεί (+15,5%). Η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η κύρια δεξαμενή ταξιδιωτών προς την Ελλάδα, ενώ παραμένει και η κορυφαία επιλογή των Ελλήνων για ταξίδια στο εξωτερικό.

Η επιχειρησιακή "καρδιά" του αεροδρομίου χτυπά γύρω από τρεις εταιρείες που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας. Η Aegean Airlines, κατέχοντας το 44,4% της συνολικής "πίτας", εξακολουθεί να δεσπόζει στο Ελ. Βενιζέλος, διατηρώντας τον τίτλο του εθνικού αερομεταφορέα. Η Sky Express με μερίδιο αγοράς 20% έχει καθιερωθεί ως σημαντικός "παίκτης", επεκτείνοντας στόλο και εντάσσοντας δρομολόγια σε Ελλάδα και Ευρώπη. Την κορυφαία τριάδα συμπληρώνει η ιρλανδική χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία Ryanair, αν και με μικρότερο ποσοστό (4,5%),  κερδίζοντας το ενδιαφέρον επιβατών που αναζητούν χαμηλότερο κόστος και χωρίς ενδιάμεσο σταθμό πτήσεις.

Με μερίδιο 2,7%, η easyJet χαράσσει τη δική της πορεία, συνδέοντας την Αθήνα με δημοφιλείς πόλεις της Ευρώπης. Παράλληλα, αξιοσημείωτη παρουσία έχουν οι Lufthansa, Swiss, British Airways, Turkish Airlines και ΙΤΑ Airways, καθώς η Αθήνα ενσωματώνεται σταθερά στα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά hubs.

Την ίδια στιγμή, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece συνεχίζουν το δικό τους ανοδικό μομέντουμ. Η κίνηση στο πρώτο δεκάμηνο του 2024 διαμορφώθηκε στα 35,2 εκατ. επιβάτες (+2,7%), περίπου ένα εκατομμύριο περισσότερο σε σχέση με πέρυσι. Για το σύνολο του 2025, οι προβλέψεις ανεβάζουν τον αριθμό στους 37 εκατομμύρια επιβάτες – νέο ρεκόρ.

Η πλειονότητα της επιβατικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport προέρχεται από το εξωτερικό, ξεπερνώντας το 80%. Το μείγμα των συνεργαζόμενων αεροπορικών εταιρειών είναι ισορροπημένο: οι low-cost καλύπτουν το 39%, οι παραδοσιακές το 31% και οι tour operators το 30%.

Η Ryanair ηγείται με 17%, ακολουθούμενη από την Aegean Airlines (16%), την easyJet (9%), την TUI (8%) και την Jet2.com (6%). Οι κύριες αγορές παραμένουν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και οι σκανδιναβικές χώρες, ενώ οι Αμερικανοί ταξιδιώτες συνεχίζουν να επισκέπτονται τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια μέσω ενδιάμεσων πτήσεων. Στα δημοφιλή ταξιδιωτικά σχέδια ξεχωρίζουν η Μύκονος, η Σαντορίνη και τα Χανιά, ενώ μικρότεροι προορισμοί, όπως το Άκτιο, η Σκιάθος και η Μυτιλήνη, καταγράφουν δυναμική αύξηση, αντανακλώντας την παγκόσμια τάση για πιο ήρεμα και λιγότερο κορεσμένα μέρη.