Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια σπάνε ρεκόρ το 2025
Κυριακή, 23-Νοε-2025 08:00
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Το 2025 διαγράφεται ως ακόμα μία χρονιά με εξαιρετικές επιδόσεις για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που λειτουργεί η Fraport Greece, καθώς η επιβατική κίνηση συνεχίζει να αυξάνεται και να διαμορφώνεται σε επίπεδα-ρεκόρ. Στο πρώτο δεκάμηνο του έτους η άνοδος ανέρχεται στο 2,7%, με τους επιβάτες να φτάνουν τα 35,2 εκατομμύρια, δηλαδή περίπου ένα εκατομμύριο περισσότερους σε σύγκριση με πέρσι. Για το σύνολο του 2025 η εταιρεία εκτιμά ότι ο αριθμός θα προσεγγίσει τα 37 εκατομμύρια. Τον Οκτώβριο τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece διακίνησαν 3,5 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 3,7% σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο. Από αυτούς, 714.000 ταξίδεψαν σε πτήσεις εσωτερικού (+2,2%) και 2,78 εκατ. σε διεθνείς πτήσεις (+5,3%).
Από τους 14 προορισμούς, οι 12 παρουσιάζουν αύξηση στην κίνηση. Ανάμεσα στα περιφερειακά αεροδρόμια, η Καλαμάτα και η Θεσσαλονίκη ηγούνται της ανόδου, με θετικά αποτελέσματα να καταγράφονται επίσης σε Καβάλα, Σκιάθο, Άκτιο, Κέρκυρα, Χανιά, Κω, Ρόδο, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά και Μυτιλήνη. Σταθερή παρέμεινε μόνο η Σάμος.
Στον αντίποδα, η Σαντορίνη καταγράφει σημαντική μείωση, λόγω της σεισμικής δραστηριότητας του Φεβρουαρίου, με τις απώλειες να διαμορφώνονται γύρω στο 15%. Η Μύκονος, συνεχίζοντας μια ελαφρώς πτωτική τάση για τρίτη διαδοχική χρονιά, σημειώνει συνολική μείωση 6% σε τρία έτη, παρά τη θεαματική αύξηση 45% την περίοδο 2019-2022.
Από την έναρξη της παραχώρησης το 2017, η συνολική χωρητικότητα των αεροδρομίων έχει αυξηθεί κατά 45%, σε ευθυγράμμιση με την άνοδο της επιβατικής κίνησης. Όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της εταιρείας, Γιώργος Βήλος, οι τερματικοί σταθμοί επεκτάθηκαν από 200.000 τ.μ. σε 320.000 τ.μ., επένδυση απαραίτητη για να ανταποκριθούν τα αεροδρόμια στις σημερινές απαιτήσεις.
Οι αεροπορικές με τα μεγαλύτερα μερίδια
Το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης (άνω του 80%) προέρχεται από το εξωτερικό. Το μείγμα συνεργαζόμενων αεροπορικών εταιρειών χαρακτηρίζεται από ισορροπία, με τις low-cost να καλύπτουν το 39%, τις παραδοσιακές το 31% και τους tour operators το 30%. Η Ryanair κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο με 17%, ακολουθούμενη από την Aegean (16%), την easyJet (9%), την TUI (8%) και την Jet2.com (6%). Κορυφαίες αγορές παραμένουν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και οι Σκανδιναβικές χώρες. Ακόμα και χωρίς απευθείας συνδέσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι Αμερικανοί ταξιδιώτες συνεχίζουν να επισκέπτονται τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, φθάνοντας μέσω ενδιάμεσων πτήσεων. Η Μύκονος, η Σαντορίνη και τα Χανιά ξεχωρίζουν στα ταξιδιωτικά τους σχέδια. Προορισμοί μικρότερου μεγέθους, όπως το Άκτιο, η Σκιάθος και η Μυτιλήνη, καταγράφουν δυναμική αύξηση, αντανακλώντας την παγκόσμια προτίμηση για ήσυχες και λιγότερο τουριστικά εκτεθειμένες περιοχές.
Με δεδομένες τις αυξημένες ανάγκες ορισμένων προορισμών, η εταιρεία υλοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα 200 εκατ. ευρώ έως το 2030 για την ενίσχυση της δυναμικότητας σε επιλεγμένα αεροδρόμια, όπως αυτά της Κέρκυρας, της Κω και της Ζακύνθου. Tα έργα περιλαμβάνουν επεκτάσεις τερματικών σταθμών, νέους χώρους check-in και αναβάθμιση ενεργειακών υποδομών, προκειμένου να ανταποκριθούν στη διαρκώς αυξανόμενη τουριστική ζήτηση. Εκτός από τις επενδύσεις σε νέες εγκαταστάσεις, η εταιρεία διαθέτει ετησίως 50 εκατ. ευρώ για συντήρηση και μικρές αναβαθμίσεις. Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται τα έργα στους αεροδιαδρόμους, τα οποία χρηματοδοτούνται ξεχωριστά από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επιπλέον, για την τόνωση της κίνησης στους παραδοσιακά ασθενείς μήνες Μάρτιο και Νοέμβριο, εφαρμόζεται ειδική έκπτωση 10 ευρώ ανά αναχώρηση στις αεροπορικές εταιρείες.
Το 2016 –έτος ολοκλήρωσης του διαγωνισμού παραχώρησης– τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια εξυπηρέτησαν συνολικά 25.008.965 επιβάτες, ενώ το 2024 ο αριθμός αυτός ανήλθε σε 36.026.347 επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση κατά 44,1% ή 11.017.382 περισσότερους επιβάτες συγκριτικά με το έτος πριν από την παραχώρηση. Από το 2017, όταν η Fraport Greece ανέλαβε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, διακινήθηκαν μέσω αυτών περισσότεροι από 248 εκατ. επιβάτες.
Στο δίκτυο και το αεροδρόμιο της Καλαμάτας
Το αεροδρόμιο Καλαμάτας, που αναμένεται να ενταχθεί στο δίκτυο της Fraport Greece από το 2026, παρουσιάζει φέτος αύξηση 8,6% και έχει ήδη εξυπηρετήσει περίπου 480.000 επιβάτες. Το σχέδιο εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου προβλέπει την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού 9.000 τ.μ., την αξιοποίηση του υφιστάμενου terminal για συμπληρωματικές χρήσεις, νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών και ανάπτυξη εμπορικών χώρων. Η Καλαμάτα ενισχύει συνεχώς τη θέση της ως τουριστικός προορισμός, με διεθνείς συνδέσεις σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ολλανδία και Αυστρία, αλλά και εσωτερικές πτήσεις προς Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο. Το συνολικό ύψος της επένδυσης θα ξεπεράσει τα 75 εκατ. ευρώ.
Σε ανοδική τροχιά και το αεροδρόμιο "Μακεδονία"
Σε ανοδική τροχιά συνέχισε και τον Οκτώβριο το αεροδρόμιο "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης, καταγράφοντας αύξηση επιβατικής κίνησης 9,7% ή 67.018 περισσότερους επιβάτες σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι. Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, τον Οκτώβριο φέτος οι διεθνείς πτήσεις σημείωσαν άλμα 13,1% (534.628 επιβάτες) σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, ενώ και οι πτήσεις εσωτερικού κινήθηκαν ανοδικά κατά 2,4% (221.292 επιβάτες). Οι διεθνείς πτήσεις αυξήθηκαν τον Οκτώβριο φέτος κατά 10,1%, φτάνοντας τις 5.586, ενώ του εσωτερικού κατά 1,4% (1.908 πτήσεις).
Οι πέντε εθνικότητες που ξεχώρισαν τον Οκτώβριο αποκαλύπτουν ποιοι ταξιδιώτες είχαν τη Θεσσαλονίκη ψηλά στη λίστα τους και αυτοί είναι οι: Έλληνες (221.292 επιβάτες), Γερμανοί (179.168), Κύπριοι (47.883), Άγγλοι (41.582) και Ιταλοί (39.766). Η σταθερή αύξηση από όλες τις διεθνείς αγορές δημιουργεί προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης, ενώ στοχευμένες ενέργειες προώθησης της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής ενισχύουν τη διεθνή αναγνωρισιμότητα του αεροδρομίου.