Κομισιόν: Προβλέπει ανάπτυξη 2,2% το 2026 και 1,7% το 2027 - Πρωτογενή πλεονάσματα πάνω από 3% του ΑΕΠ την τριετία 2025-2027 και υψηλές αμυντικές δαπάνες

Δευτέρα, 17-Νοε-2025 12:37

Κομισιόν: Προβλέπει ανάπτυξη 2,2% το 2026 και 1,7% το 2027 - Πρωτογενή πλεονάσματα πάνω από 3% του ΑΕΠ την τριετία 2025-2027 και υψηλές αμυντικές δαπάνες

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 13.13

Τη διατήρηση της αναπτυξιακής δυναμικής της ελληνικής οικονομίας επιβεβαιώνει η Κομισιόν στις φθινοπωρινές της προβλέψεις, εκτιμώντας ανάπτυξη 2,1% για φέτος, 2,2% για το 2026 και 1,7% για το 2027.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδίδει αυτή τη δυναμική στην ισχυρή επενδυτική δραστηριότητα, η οποία παραμένει υψηλή, υποστηριζόμενη από τη διψήφια αύξηση των δανειοδοτήσεων προς τις επιχειρήσεις και την εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επιπλέον, οι αλλαγές στη φορολογία που θα ισχύσουν από το 2026 αναμένεται να ενισχύσουν την αύξηση των καθαρών μισθών και, κατά συνέπεια, την ιδιωτική κατανάλωση. Η ζήτηση για εισαγωγές προβλέπεται να παραμείνει ισχυρή λόγω των νέων επενδύσεων.

Στο μέτωπο του πληθωρισμού σημειώνεται ότι, αφού διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στο 3,1% το πρώτο εξάμηνο του 2025, μειώθηκε στο 1,7% έως τον Οκτώβριο, λόγω της αποκλιμάκωσης των τιμών ενέργειας και υπηρεσιών. Ωστόσο, η ισχυρή ζήτηση και η ακόμη "σφιχτή" αγορά εργασίας αναμένεται να διατηρήσουν ανοδικές πιέσεις στις τιμές καταναλωτή.

Για το 2025 ο πληθωρισμός προβλέπεται να αποκλιμακωθεί αργά, φτάνοντας το 2,8%, ενώ για το 2026 στο 2,3%. Αν και ο δομικός πληθωρισμός (εξαιρουμένων ενέργειας και τροφίμων) αναμένεται να μετριαστεί, η προβλεπόμενη αύξηση των τιμών ενέργειας εκτιμάται ότι θα διατηρήσει τον συνολικό πληθωρισμό στο 2,4% το 2027.

Υψηλά πλεονάσματα

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Ελλάδα διατηρεί "μια σταθερή δημοσιονομική θέση", παρά τα νέα μέτρα στη φορολογία. Το πλεόνασμα γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί από 1,2% του ΑΕΠ το 2024 σε περίπου 1,1% το 2025, λόγω της μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Συγκεκριμένα, το πρωτογενές πλεόνασμα από 4,7% του ΑΕΠ το 2024 προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 3,4% το 2025 και στο 3,1% το 2027, με τη μείωση να αντισταθμίζεται εν μέρει από χαμηλότερες δαπάνες τόκων.

Ωστόσο, η πτώση του πρωτογενούς πλεονάσματος προέρχεται κυρίως από επεκτατικά μέτρα (0,7% του ΑΕΠ), όπως η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1 ποσοστιαία μονάδα, οι υψηλότεροι μισθοί στο Δημόσιο, η επιδότηση ενοικίου με εισοδηματικά κριτήρια και το μόνιμο επίδομα των 250 ευρώ για χαμηλοσυνταξιούχους και ευάλωτα άτομα.

Πρόσθετες πιέσεις προκύπτουν από υψηλότερες δαπάνες για υγεία και άμυνα, καθώς και από μια "δημοσιονομική διόρθωση" που σχετίζεται με αγροτικές επιδοτήσεις της ΕΕ, ισοδύναμη με 0,2% του ΑΕΠ (περίπου 500 εκατ. ευρώ). Αυτά αντισταθμίζονται εν μέρει από την αυξημένη είσπραξη εσόδων, που ενισχύεται από τα μέτρα φορολογικής συμμόρφωσης, την επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας για περιορισμό της αδήλωτης εργασίας και τα υψηλότερα τέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Το 2026 το δημοσιονομικό ισοζύγιο αναμένεται να διαμορφωθεί στο 0,3%, μειωμένο κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2025, αντιστοιχώντας σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,4% του ΑΕΠ. Η μείωση σχετίζεται κυρίως με το κυβερνητικό πακέτο μέτρων, το οποίο εκτιμάται ότι θα κοστίσει 0,6% του ΑΕΠ το 2026 και 0,8% το 2027.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει επίσης υψηλότερες αμυντικές δαπάνες, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν από 2,4% του ΑΕΠ το 2025 σε 2,6% το 2026.

Το 2027 το δημοσιονομικό ισοζύγιο προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 0,0% του ΑΕΠ, αντιστοιχώντας σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,2%. Η επιδείνωση αυτή οφείλεται κυρίως στις υψηλότερες δαπάνες τόκων και στο νέο δημοσιονομικό πακέτο.

Τέλος, ο δείκτης δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ, που διαμορφώθηκε στο 154,2% το 2024 (55 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από το 2020), αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω, φτάνοντας το 138% το 2027. Η αποκλιμάκωση αυτή θα οφείλεται στην ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ και στα διατηρούμενα πρωτογενή πλεονάσματα.