Το 20ο ICS Greek Branch ανέδειξε τις νέες τάσεις στη ναυλαγορά και τίμησε τη συμβολή του Ιδρύματος Ευγενίδου στη ναυτιλιακή εκπαίδευση
Παρασκευή, 14-Νοε-2025 15:20
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Με εστίαση στις προοπτικές της ναυλαγοράς και τις πιέσεις που διαμορφώνουν σήμερα τις διεθνείς μεταφορές πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Ευγενίδου, το 20ό Ετήσιο Forum του Institute of Chartered Shipbrokers Greek Branch.
Στον χαιρετισμό του ο Θανάσης Μαρτίνος, Διευθύνων Σύμβουλος της Eastern Mediterranean Maritime, μίλησε για ένα περιβάλλον γεμάτο αβεβαιότητες αλλά και νέες δυνατότητες για τον κλάδο.
Ανέφερε επίσης ότι οι πρώτες εκτιμήσεις για το 2026 υποδεικνύουν θετική τάση στους ναύλους των VLCCs, των Capesize bulk carriers και των containerships, ενώ υπογράμμισε πως τα εξελιγμένα μοντέλα πρόβλεψης που βασίζονται σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης αρχίζουν να ενισχύουν ουσιαστικά την ακρίβεια των αναλύσεων.
Κεντρική στιγμή της διοργάνωσης αποτέλεσε η απονομή του Special Award στον Λεωνίδα Δημητριάδη–Ευγενίδη, Πρόεδρο του Ιδρύματος Ευγενίδου και Επίτιμο Μέλος του ICS. Η βράβευση αναγνώρισε τη σταθερή προσφορά του Ιδρύματος στη ναυτιλιακή εκπαίδευση και τη μακροχρόνια στήριξή του στο Ελληνικό Παράρτημα του ICS.
Στην τοποθέτησή του, ο κ. Ευγενίδης στάθηκε στη σημασία της συστηματικής επένδυσης στη ναυτική γνώση, καθώς και στη σύνδεση της τεχνικής κατάρτισης με τις εξελισσόμενες ανάγκες της αγοράς, ενώ υπενθύμισε ότι η σχέση του Ιδρύματος με τη ναυτιλιακή κοινότητα είναι σταθερή και προσανατολισμένη στο δημόσιο συμφέρον, ενώ συνεχάρη το ICS Greek Branch για τη συμβολή του στη διαμόρφωση επαγγελματικών προτύπων δύο δεκαετιών.
Η εκδήλωση ξεκίνησε επίσημα με την παρέμβαση της Ναταλίας Μαργιώλη – Κομνηνού, Διευθύνουσας Συμβούλου του ICS Greek Branch και του Hellenic Management Centre.
Παρουσίασε συνοπτικά την πορεία του Ινστιτούτου στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας τον ρόλο του στη δημιουργία στελεχών για τον κλάδο, και ανακοίνωσε δύο νέες πρωτοβουλίες, το ICS Company Membership Scheme, που δίνει στις εταιρείες άμεση σύνδεση με το διεθνές δίκτυο του Ινστιτούτου, και τη συνεργασία με το Chartered Management Institute για την ανάπτυξη προγραμμάτων ηγεσίας και management ειδικά για τη ναυτιλία.
Από την πλευρά του, ο Νικόλας Τσαβλίρης, Chairman του ICS Greek Branch, υπογράμμισε ότι το Forum παραμένει ένας χώρος ουσιαστικού διαλόγου σε περίοδο αυξημένης πολυπλοκότητας, σημειώνοντας ότι ο διάλογος δεν αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης αλλά μέσο κατανόησης των τάσεων που επηρεάζουν τη ναυτιλία.
Στο πάνελ που ακολούθησε, υπό τον συντονισμό του Simon Ward της Ursa Shipbrokers, συμμετείχαν ο Πόλυς Χατζηιωάννου (Safe Bulkers), ο Γιώργος Μάγκος (Interunity Group), η Ισμήνη Παναγιωτίδη (Pavimar / Icon Energy) και η Μιλένα Παππά (Star Bulk).
Ο κ. Χατζηιωάννου στάθηκε στη δυσκολία προσαρμογής του κλάδου στο πλαίσιο Net-Zero του ΙΜΟ και στους γεωπολιτικούς συσχετισμούς που δημιουργεί η κυριαρχία της Κίνας στα ναυπηγεία. Ανέδειξε την ανάγκη κοινής στάσης από τα μεγάλα ναυτιλιακά κράτη.
Ο κ. Μάγκος επισήμανε τον κίνδυνο να τεθούν υπερβολικά φιλόδοξοι στόχοι απανθρακοποίησης χωρίς επαρκή βάση, ενώ αναφέρθηκε στις επιπτώσεις της διεθνούς αστάθειας στον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό. Τόνισε επίσης τις διαφορετικές επιρροές που ασκούν τα τμήματα liner και tramp στην παγκόσμια πολιτική.
Η Μιλένα Παππά εστίασε στις τεχνικές και κανονιστικές προϋποθέσεις της ενεργειακής μετάβασης, το αυξημένο κόστος καυσίμων, ανάγκη ενθάρρυνσης πράσινων τεχνολογιών και προσαρμογές στις λιμενικές υποδομές.
Η Ισμήνη Παναγιωτίδη υπογράμμισε ότι η επιχειρηματική λήψη αποφάσεων στη ναυτιλία απαιτεί συνεχείς αναπροσαρμογές, καθώς η αβεβαιότητα αποτελεί πλέον μόνιμο στοιχείο του περιβάλλοντος. Έθεσε επίσης το ζήτημα της επαγγελματικής ωρίμανσης των νέων στελεχών, σημειώνοντας ότι οι ευκαιρίες κρίνονται συχνά στην αρχή της σταδιοδρομίας τους.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την απονομή των διακρίσεων των ICS Professional Qualifying Examinations 2024–2025, με κορυφαίες επιδόσεις τόσο σε ελληνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, επιβεβαιώνοντας το υψηλό επίπεδο κατάρτισης των υποψηφίων του Ελληνικού Παραρτήματος.
Στη διοργάνωση συνέδραμαν σημαντικές εταιρείες της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, μεταξύ των οποίων οι Capital Ship Management, Dorian LPG, Eastern Mediterranean Maritime, Navios Maritime Holdings, Safe Bulkers, Star Bulk, Technomar, Tsakos Energy Navigation, Ursa Shipbrokers και V. Ships Greece.