Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές στηρίζουν το STIP και ζητούν άμεση δράση για τα πράσινα καύσιμα
Πέμπτη, 06-Νοε-2025 07:30
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Ως μια ουσιαστική πρώτη κίνηση θεωρεί η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA) το νέο Σχέδιο Βιώσιμων Μεταφορών (STIP) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπογραμμίζοντας ότι ανοίγει τον δρόμο για επενδύσεις σε καθαρά καύσιμα στη ναυτιλία, αλλά απαιτείται άμεση συνέχεια με πρακτικά μέτρα και σαφές χρονοδιάγραμμα.
Η Ένωση τονίζει ότι η Ευρώπη έχει θέσει υψηλές κλιματικές φιλοδοξίες, όμως η παραγωγή και διαθεσιμότητα πράσινων ναυτιλιακών καυσίμων παραμένει ανεπαρκής, γεγονός που κάνει κρίσιμη την άμεση ενεργοποίηση των προβλεπόμενων εργαλείων πολιτικής και χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τη θέση της ECSA, το STIP εντοπίζει σωστά τα κενά στο υπάρχον ευρωπαϊκό πλαίσιο και αναγνωρίζει ότι η μετάβαση σε καύσιμα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς ισχυρές επενδύσεις και αξιόπιστο εφοδιασμό.
Παράλληλα, επισημαίνεται ότι η παραγωγή καθαρών καυσίμων εντός ΕΕ αποτελεί στρατηγική επιλογή τόσο για την κλιματική πολιτική όσο και για τη μείωση ενεργειακών εξαρτήσεων.
Ο γενικός γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτης, αναφέρει ότι η Ευρώπη "διαθέτει στόχους αλλά όχι τα καύσιμα που απαιτούνται για να τους πετύχει".
Υπογραμμίζει ότι η ένταξη της ναυτιλίας στον σχεδιασμό για την πράσινη μετάβαση δεν αφορά μόνο το περιβάλλον, αλλά και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας στο σύνολό της.
Κατά τον ίδιο, οι επενδύσεις σε καθαρές τεχνολογίες πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εργαλείο βιομηχανικής στρατηγικής και όχι αποκλειστικά ως κλιματικό μέτρο.
Στο οικονομικό σκέλος, η ECSA χαιρετίζει την πρόταση αξιοποίησης των εσόδων από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS), τα οποία εκτιμώνται σε περίπου 9 δισ. ευρώ από τη συμμετοχή της ναυτιλίας.
Χαρακτηρίζει αναγκαία την κατεύθυνση των πόρων αυτών στη μείωση της μεγάλης διαφοράς κόστους μεταξύ συμβατικών και καθαρών καυσίμων, τα οποία σήμερα είναι κατά μέσο όρο τετραπλάσια ακριβότερα.
Το μέτρο θεωρείται κρίσιμο για να μπορέσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες καυσίμου χωρίς να διαταραχθεί η ανταγωνιστικότητά τους.
Το STIP αναγνωρίζει επίσης την ανάγκη για σαφείς υποχρεώσεις στην πλευρά των προμηθευτών καυσίμων, με στόχο να διασφαλιστεί ότι τα καθαρά καύσιμα θα είναι πράγματι διαθέσιμα.
Η ECSA βλέπει ως θετική εξέλιξη την πρόθεση της Επιτροπής να προωθήσει κίνητρα στο πλαίσιο της Οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και του FuelEU Maritime, αλλά ταυτόχρονα επισημαίνει ότι η επόμενη φάση πρέπει να περιλαμβάνει δεσμευτικό πλαίσιο για τους προμηθευτές.
Παράλληλα, η Ένωση χαιρετίζει τη δέσμευση για μείωση διοικητικών βαρών, ιδίως για μικρές και μεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες, όπου οι απαιτήσεις συμμόρφωσης θεωρούνται σήμερα δυσανάλογες.
Τέλος, η ECSA τονίζει ότι η ΕΕ οφείλει να διασφαλίσει πλήρη ευθυγράμμιση με τα μέτρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) όταν αυτά υιοθετηθούν, ώστε να προστατευτεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και να αποφευχθούν στρεβλώσεις στην αγορά.