Φυσικό αέριο: Προς ρεκόρ εισαγωγών LNG φέτος τον χειμώνα – Πού θα πάνε οι τιμές
Παρασκευή, 17-Οκτ-2025 07:30
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Η Ευρώπη βαδίζει προς ένα νέο ενεργειακό ρεκόρ αυτόν τον χειμώνα με τις υψηλότερες εισαγωγές LNG από τις Ηνωμένες Πολιτείες που έχουν ποτέ καταγραφεί. Το αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο εξελίσσεται στον απόλυτο ρυθμιστή της ευρωπαϊκής αγοράς, καθώς η ήπειρος προσπαθεί να διατηρήσει επαρκή αποθέματα και σταθερές τιμές ενόψει μιας ακόμη αβέβαιης χειμερινής περιόδου.
Σύμφωνα με αναλυτές που επικαλείται το Montel, η Ευρώπη παραμένει και φέτος ο κύριος προορισμός για τα αμερικανικά φορτία LNG, σε μια χρονιά όπου η εξάρτηση από τις ΗΠΑ έχει εδραιωθεί μετά τη ρήξη με τη Ρωσία και την απόφαση σταδιακής κατάργησης των ρωσικών προμηθειών έως το 2027. Μέχρι σήμερα, οι εξαγωγές των ΗΠΑ προς την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο ανέρχονται σε περίπου 72 δισ. κυβικά μέτρα (bcm), αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 50% των συνολικών εισαγωγών LNG της περιοχής.
Οι κινητήριες δυνάμεις του ρεκόρ
Η σταθερή ροή LNG προς την Ευρώπη εξηγείται από δύο κρίσιμους παράγοντες:
- την επιβράδυνση της ασιατικής ζήτησης, που απελευθέρωσε φορτία για τον Ατλαντικό, και
- την ταχεία ανάπτυξη νέας υποδομής υγροποίησης στις ΗΠΑ.
Μόνο την περίοδο 2025–2030, αναμένεται να προστεθούν περίπου 150 bcm/έτος νέας αμερικανικής δυναμικότητας, δηλαδή η μισή παγκόσμια αύξηση, σύμφωνα με τον IEA LNG Tracker. Ήδη, έργα όπως το Plaquemines, το Corpus Christi Stage 3 και το Golden Pass αυξάνουν τις εξαγώγιμες ποσότητες, ενώ επιπλέον τελικές επενδυτικές αποφάσεις έχουν εγκριθεί στις αμερικανικές ακτές του Κόλπου.
Αυτό το νέο κύμα υποδομών σηματοδοτεί μια διαρθρωτική υπερπροσφορά LNG για τα επόμενα χρόνια, που θα διαμορφώσει νέες διαδρομές εμπορίου και θα ενισχύσει τη διαπραγματευτική θέση των Ευρωπαίων αγοραστών.
Παρά την άνετη προσφορά, οι αποθήκες της ΕΕ βρίσκονται σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα από πέρυσι – περίπου 83% στο τέλος Σεπτεμβρίου, έναντι 95% την ίδια περίοδο του 2024. Η Κομισιόν έχει ήδη ενεργοποιήσει ευελιξία στους στόχους πλήρωσης, επιτρέποντας απόκλιση έως και 10 μονάδες σε δύσκολες συνθήκες. Ωστόσο, οι αναλυτές θεωρούν ότι ο χειμώνας θα ξεκινήσει με περίπου 90 bcm διαθέσιμα στις ευρωπαϊκές αποθήκες, ένα επίπεδο που κρίνεται επαρκές υπό φυσιολογικές καιρικές συνθήκες.
Η δυνατότητα απορρόφησης αυτών των όγκων ενισχύεται χάρη στη διαρκή επέκταση των ευρωπαϊκών σταθμών επαναεριοποίησης. Μέχρι τα μέσα του 2026, η συνολική δυναμικότητα εισαγωγής LNG στην ΕΕ-27 και το Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται να φθάσει τα 286 bcm/έτος, έναντι 207 bcm στις αρχές του 2022 – μια αύξηση άνω του 38%. Νέα έργα προχωρούν σε Βέλγιο, Ολλανδία, Γερμανία και Κροατία, ενώ αρκετά FSRUs αναβαθμίζονται τεχνικά ή διοικητικά.
Η τιμή-πάτωμα του TTF
Η αυξημένη προσφορά και τα υψηλά αποθέματα διαμορφώνουν ένα σαφές πάτωμα τιμών για την ευρωπαϊκή αγορά. Το TTF, ο βασικός δείκτης αναφοράς της ηπειρωτικής Ευρώπης, διατηρείται σε ζώνη στήριξης γύρω από τα 30 €/MWh, με περιορισμένες διακυμάνσεις και επίπεδη καμπύλη forward. Οι διαφοροποιήσεις των τιμών μεταξύ Ευρώπης και Ασίας έχουν οδηγήσει τη μεγάλη πλειονότητα των φορτίων LNG προς τα ευρωπαϊκά terminals, ενώ μόνο για σύντομες περιόδους το καλοκαίρι η Ασία προσέφερε ελκυστικότερες τιμές.
Η χαμηλή βιομηχανική ζήτηση στην Ευρώπη –περίπου 20 bcm κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα–, η καλή διαθεσιμότητα της πυρηνικής ενέργειας στη Γαλλία και η ανάπτυξη των ΑΠΕ συγκρατούν τις ανάγκες για καύση φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή. Έτσι, ακόμη και αν οι τιμές LNG στις αγορές spot παρουσιάσουν διακυμάνσεις, η συνολική επίδραση στο TTF εκτιμάται περιορισμένη.
Τα σενάρια για τον χειμώνα
Το βασικό σενάριο των αναλυτών προβλέπει έναν ήπιο χειμώνα, ιδίως στη βόρεια Ευρώπη, με αυξημένες βροχοπτώσεις που θα ενισχύσουν την υδροηλεκτρική παραγωγή και θα μειώσουν την κατανάλωση φυσικού αερίου. Σε αυτό το ενδεχόμενο, οι τιμές θα παραμείνουν σταθερές ή ελαφρώς καθοδικές, με τη θερινή καμπύλη του 2026 να κινείται χαμηλότερα.
Αντίθετα, σε περίπτωση παρατεταμένου ψύχους ή χαμηλής αιολικής παραγωγής, το ισοζύγιο θα ανατραπεί: η Ευρώπη θα χρειαστεί περισσότερα φορτία LNG, πιθανόν ανταγωνιζόμενη την Ασία, γεγονός που θα μπορούσε να προσθέσει ένα risk premium στο TTF και να το οδηγήσει εκ νέου πάνω από τα 40 €/MWh.