Αμερικανοί, Κινέζοι, Αυστραλοί τουρίστες: Οι τάσεις φέτος το φθινόπωρο και η άνοδος της Ελλάδας
Παρασκευή, 10-Οκτ-2025 07:30
Της Βίκυς Κουρλιμπίνη
ΗΠΑ, Κίνα, Αυστραλία, Βραζιλία, Ιαπωνία, Καναδάς, Νότια Κορέα: Οι λεγόμενες "μακρινές" αγορές (long-haul) με σημαντικό όμως "αποτύπωμα" για τον τουρισμό και τους προορισμούς που επιλέγουν, λόγω της αυξημένης δαπάνης ανά επισκέπτη, αλλά και της μεγάλης διάρκειας παραμονής, που συνήθως ξεπερνά τις δέκα διανυκτερεύσεις.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (European Travel Commission- ETC), στη τελευταία της μελέτη (Long-Haul Travel Barometer 3/2025), συγκεντρώνει τις προθέσεις για ταξίδια από τις παραπάνω αγορές. Όπως συμπεραίνει, συνολικά η ζήτηση για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων για την περίοδο Σεπτεμβρίου– Δεκεμβρίου έχει μειωθεί σε σχέση με πέρσι, με το 55% των ερωτηθέντων να σχεδιάζει ένα ταξίδι στο εξωτερικό, ποσοστό μειωμένο κατά 4%. Το ποσοστό των ταξιδιωτών που δεν επιθυμούν να πραγματοποιήσουν ταξίδια μεγάλων αποστάσεων έχει αυξηθεί ιδιαίτερα στην Κίνα, τη Βραζιλία και τον Καναδά, γεγονός που υποδηλώνει αυξανόμενη επιφυλακτικότητα.
Μέσα σε αυτή την εικόνα, οι προθέσεις για επίσκεψη στην Ευρώπη παραμένουν σταθερές, υπογραμμίζοντας την ανθεκτικότητα των ευρωπαϊκών προορισμών σε ένα απαιτητικό παγκόσμιο περιβάλλον.
Συνολικά, το 38% των ερωτηθέντων σκοπεύει να ταξιδέψει στην Ευρώπη τους επόμενους μήνες, ποσοστό αμετάβλητο σε σχέση με το 2024. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες που σχεδιάζουν να επισκεφθούν την Ευρώπη αυτό το φθινόπωρο σκοπεύουν να μείνουν από 7 έως 14 νύχτες. Ωστόσο, σε σχέση με πέρσι, τα ταξίδια μεσαίας διάρκειας εμφανίζουν πτώση, ενώ αυξάνονται οι προτιμήσεις για πιο σύντομες αποδράσεις μίας εβδομάδας.
Η θέση της Ελλάδας
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία, συγκεντρώνει το 14% των προτιμήσεων, κατά μέσο όρο από όλες τις αγορές, από 12% πέρσι, σύμφωνα με την αντίστοιχη έρευνα που είχε πραγματοποιηθεί.
Παρά τη σταθερή προτίμηση των ταξιδιωτών προς τους κλασικούς ευρωπαϊκούς προορισμούς -Γαλλία (38%), Ιταλία (31%), Ηνωμένο Βασίλειο (26%), Γερμανία (25%) και Ισπανία (24%)- παρατηρείται σημαντική αύξηση του ενδιαφέροντος για τη Βόρεια Ευρώπη.
Οι σκανδιναβικές χώρες καταγράφουν αξιοσημείωτη άνοδο: η Νορβηγία από 9% το 2024 σε 12% το 2025, η Φινλανδία από 7% σε 10% και η Ισλανδία από 5% σε 8%. Η αύξηση αυτή σχετίζεται κυρίως με τη δημοτικότητα των ταξιδιών για το Βόρειο Σέλας, που προσελκύει ολοένα και περισσότερους επισκέπτες.
Ο παράγοντας "κόστος"
Παρά τη θετική εικόνα της Ευρώπης, το κόστος εξακολουθεί να αποτελεί τον μεγαλύτερο ανασταλτικό παράγοντα για τα ταξίδια από το εξωτερικό, όπως αναφέρει το 42% των ερωτηθέντων. Ιδιαίτερα οι νεότεροι ταξιδιώτες (61%) δηλώνουν ότι οι τιμές είναι το βασικό εμπόδιο, γεγονός που ενισχύει την ανάγκη για πιο ευέλικτες και ανταγωνιστικές προσφορές.
Οι περισσότεροι ταξιδιώτες σκοπεύουν να ξοδέψουν 100–200 ευρώ ημερησίως ανά άτομο, ενώ λιγότεροι προτίθενται να υπερβούν τα 200 ευρώ, σε σχέση με το 2024.
Οι προθέσεις από τις μακρινές αγορές
Κίνα: Η Κίνα εξακολουθεί να είναι η ισχυρότερη αγορά, με το 69% των ερωτηθέντων να σκοπεύουν να ταξιδέψουν στην Ευρώπη έως το τέλος του έτους. Παρ’ όλα αυτά, το ποσοστό είναι μειωμένο σε σχέση με πέρυσι (83%). Η Ευρώπη παραμένει δημοφιλής επιλογή, αλλά τα ταξίδια μικρότερης απόστασης κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος.
Ηνωμένες Πολιτείες & Νότια Κορέα: Και οι δύο αγορές σημειώνουν αισθητή άνοδο – οι ΗΠΑ στο 29% (από 23%) και η Νότια Κορέα στο 33% (από 27%). Το ενδιαφέρον για την Ευρώπη ενισχύεται, παρά τις παγκόσμιες γεωπολιτικές αβεβαιότητες.
Βραζιλία: Παραμένει ψηλά στη λίστα, με 46% των ερωτηθέντων να σχεδιάζουν ταξίδι στην Ευρώπη, ποσοστό μειωμένο κατά 2% σε σχέση με πέρυσι. Το υψηλό κόστος λειτουργεί αποτρεπτικά, όμως τα ταξίδια παραμένουν σημαντική προτεραιότητα για πολλούς Βραζιλιάνους, που εξακολουθούν να επενδύουν σε εμπειρίες στο εξωτερικό.
Αυστραλία: Σημειώνει ήπια αύξηση στο 37%, από 33% πέρυσι, γεγονός που δείχνει σταθερή και συνεχιζόμενη ζήτηση παρά τις ανησυχίες για το κόστος.
Καναδάς: Το ενδιαφέρον υποχωρεί στο 35%, από 39% το 2024. Οι ταξιδιώτες εμφανίζονται πιο επιφυλακτικοί απέναντι στα μακρινά ταξίδια, επηρεασμένοι από το σημερινό πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον.
Ιαπωνία: Παραμένει στο χαμηλότερο επίπεδο, με 20% να σχεδιάζουν ταξίδι στην Ευρώπη, από 17% πέρυσι. Οι ανησυχίες για την ασφάλεια και το πολιτικό κλίμα στην Ευρώπη συνεχίζουν να επηρεάζουν τις διαθέσεις, αλλά η μικρή άνοδος δείχνει σημάδια αργής ανάκαμψης.