Τι θα κρίνει το νέο πακέτο ελαφρύνσεων του 2026
Τρίτη, 23-Σεπ-2025 16:00
Του Τάσου Δασόπουλου
Το ενδεχόμενο ενός νέου πακέτου ελαφρύνσεων από την υπεραπόδοση της οικονομίας για το 2025 αφήνουν ανοιχτό σε πρόσφατες δηλώσεις τους κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, αν υπάρξει ικανός, νέος δημοσιονομικός χώρος στο άμεσο μέλλον.
Προς το παρόν, το οικονομικό επιτελείο δεν ανοίγει το θέμα, καθώς σε αυτήν την χρονική φάση θα πρέπει πρώτα να γίνουν αντιληπτά σε όλη τους την έκταση τα μέτρα ύψους 1,76 δισ. ευρώ, τα οποία εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, τα οποία τις επόμενες μέρες θα πάρουν το δρόμο για τη Βουλή.
Ωστόσο, το οικονομικό επιτελείο, με βάση τις ανεπίσημες εκτιμήσεις, αναμένει ότι για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά θα έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα που θα ξεπεράσει το 4% του ΑΕΠ, έναντι στόχου για πλεόνασμα στο 3,2% του ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και στην χειρότερη περίπτωση η οικονομία θα έχει πλεόνασμα 2 δισ. ευρώ μεγαλύτερο από το αναμενόμενο.
Με αυτά τα δεδομένα, τον Απρίλιο, όταν η Eurostat θα πιστοποιήσει το κλείσιμο του 2025, θα ανοίξει η συζήτηση για ένα πακέτο μέτρων όπως συνέβη τον περασμένο Απρίλιο.
Σύμφωνα με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, το κάθε κράτος μέλος το οποίο καταγράφει υπεραπόδοση στην οικονομία του, μπορεί να πάρει επιπλέον μέτρα ύψους 0,3% του ΑΕΠ (περίπου 800 εκ. ευρώ για τα δεδομένα της Ελλάδας). Αν το υπερπλεόνασμα υπερβαίνει αυτό το ποσό, το επιπλέον ποσό θα πρέπει να παραμένει ως αποθεματικό ή να διατίθεται για την αποπληρωμή χρέους.
Υπέρ των νέων μέτρων συνηγορεί επίσης και το γεγονός ότι υπάρχει ακόμη περιθώριο μεγαλύτερων δαπανών, καθώς το 2024 οι δαπάνες, αντί να αυξηθούν κατά 2,6% όπως προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο, κατέγραψαν μείωση κατά 2,6%. Μέρος αυτού του περιθωρίου μοιράστηκε τον επόμενο χρόνο με το πακέτο της Θεσσαλονίκης.
Ποια μέτρα βρίσκονται στο τραπέζι
Όσον αφορά την ουσία, δηλαδή ποια είναι τα μέτρα που θα υλοποιηθούν, το οικονομικό επιτελείο θα ξανακοιτάξει τα μέτρα που συζητήθηκαν εν όψει της ΔΕΘ, αλλά "κόπηκαν" λόγω έλλειψης δημοσιονομικού χώρου.
Ανάμεσά τους βρίσκονται μέτρα όπως:
-
Η αύξηση του αριθμού των δικαιούχων του μόνιμου επιδόματος των 250 ευρώ, το οποίο ανακοινώθηκε τον Απρίλιο για συνταξιούχους πάνω από 65 ετών, με εισοδηματικά κριτήρια. Με την υφιστάμενη μορφή του, το επίδομα εξαιρεί περίπου 1.000.000 συνταξιούχους, γεγονός που έχει δημιουργήσει σωρεία αντιδράσεων στους απόμαχους της εργασίας, οι οποίοι χάνουν το επίδομα.
-
Πακέτο αλλαγών για να γίνει πιο δίκαιη η τεκμαρτή φορολόγηση των μη μισθωτών, η οποία θα διατηρηθεί και το 2026.
-
Οι αυξήσεις των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ, οι οποίες είχαν προαναγγελθεί από τον Πρωθυπουργό για φέτος με το τέλος του ξεκαθαρίσματος των δικαιούχων. Το θέμα πήγε πίσω λόγω του κόστους της φορολογικής μεταρρύθμισης. Με δεδομένο ότι έχει εξαγγελθεί πολλές φορές, αναμένεται να ξανασυζητηθεί μόλις υπάρξουν απτά στοιχεία για το κλείσιμο του 2025.
-
Νέα μέτρα για την επίλυση του στεγαστικού ώστε να αυξηθεί η προσφορά κατοικίας. Στην κατεύθυνση αυτή εξετάζεται να δοθούν κίνητρα για να βγουν στην αγορά τα 35.000 ακίνητα που έχουν σήμερα στην διαχείρισή τους οι servicers και οι εμπορικές τράπεζες. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι πολλά από τα ακίνητα έχουν σε εκκρεμότητα νομικές διαδικασίες, οι οποίες καθυστερούν. Σε νομοσχέδιο που ετοιμάζεται εδώ και καιρό, προβλέπονται διαδικασίες fast track για τη νομική εκκαθάριση των υποθέσεων αυτών.
-
Μπορεί επίσης να εξαγγελθεί από την άνοιξη του 2026 ότι η προγραμματισμένη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5%, που είναι προγραμματισμένη για το 2027, μπορεί να αυξηθεί στο 1%.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αναζητηθούν νέα μέτρα, τα οποία θα ωφελήσουν τις επιχειρήσεις και ειδικά τις μικρομεσαίες, αλλά και θα αυξήσουν τον όγκο των εξαγωγών και των άμεσων ξένων επενδύσεων προς την Ελλάδα.