Επενδύσεις 17 δισ. ευρώ για αναβάθμιση των υποδομών της χώρας
Δευτέρα, 05-Μαϊ-2025 12:52
Του Νίκου Ρουσάνογλου
"Έχουμε ανάγκη από επενδύσεις 6-8 δισ. ευρώ ετησίως, προκειμένου να αναπληρωθεί το κενό υποδομών που έχει διαμορφωθεί από την περίοδο της οικονομικής κρίσης και το οποίο προσδιορίζεται στο 2% του ΑΕΠ" ανέφερε στο πρόσφατο συνέδριο Greece Transportation & Infrastructure Summit, ο κ. Ντίνος Μπενρουμπή, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ. Αναφερόμενος στον ελληνικό σιδηρόδρομο, μίλησε για μεγάλη προσπάθεια που είναι σε εξέλιξη από την πλευρά του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, τονίζοντας ότι η εταιρεία έχει υπογράψει συμβάσεις για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, "γεγονός που συνιστά μεγάλη ευθύνη για εμάς". Ο ίδιος στάθηκε επίσης στη σημασία –όχι μόνο της δημιουργίας αλλά και– της συντήρησης των υποδομών.
Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Παπαθανάση, αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, επισήμανε ότι "οι υποδομές και όλα τα κοινωνικά προγράμματα, αποτελούν την ραχοκοκαλιά της μέριμνας της πολιτείας για την καθημερινότητα των πολιτών και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Ο κ. Παπαθανάσης έκανε λόγο για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας με το περιοριστικό όριο δαπανών, αλλά και για την κλιματική κρίση με τα ασύμμετρα γεγονότα και τις φυσικές καταστροφές. Για το δεύτερο, είπε ότι το κονδύλι διπλασιάστηκε από τα 300 εκατ. ευρώ στα 600 εκατ. ευρώ και ειδικά για το 2024 ανήλθε σε 750 εκατ. ευρώ. Αναφέρθηκε, επίσης, στην πρόσφατη υπογραφή για ποσά 1,3 δισ. ευρώ για σιδηροδρομικά και οδικά έργα στη Θεσσαλία λόγω του "Daniel". Με ανακατεύθυνση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ 2021- 2027 και εθνικούς πόρους.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό, το 16%- 17% των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης οδεύει για σημαντικά έργα, όπως ο Ε65, ο ΒΟΑΚ, τα λεωφορεία και οι οδικές παρεμβάσεις. Ανέφερε ότι διατίθενται άνω των 9 δισ. ευρώ από εθνικούς πόρους (1,1 δισ. ευρώ έργα ΣΔΙΤ), 4 δισ. ευρώ από τομεακά προγράμματα για έργα υποδομών και μεταφορών και 4 δισ. ευρώ από περιφερειακά προγράμματα.
Με τη σειρά του, ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ Κωνσταντίνος Μακέδος, μίλησε για το σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα που αφήνουν οι υποδομές στη χώρα. Είπε ότι έχει σημασία η καταγραφή των υποδομών που έμειναν πίσω λόγω της κρίσης, ο έλεγχος και η συντήρησή τους. Παράλληλα, απαιτούνται πρόσθετα έργα για τις φυσικές καταστροφές, με τον συνδυασμό των υφιστάμενων και των νέων έργων που θα προκηρυχθούν. Σύμφωνα επίσης με τον πρόεδρο του ΤΜΕΔΕ, με στοιχεία του 2024 εκδόθηκαν από το Ταμείο εγγυητικές επιστολές άνω των 200 εκατ. ευρώ, μέσω των οποίων συμβασιοποιήθηκαν έργα άνω των 10 δισ. ευρώ.
Αναφέροντας μια σειρά στοιχείων για τα επιμέρους έργα, ο κ. Δημήτρης Αναγνώπουλος, γενικός γραμματέας Υποδομών, του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών, σημείωσε ότι κοινός παρονομαστής έργων είναι οι προκλήσεις στις τρεις διαφορετικές φάσεις ανάπτυξης και υλοποίησης: α) προτεραιοποίηση κάθε έργου σε συνδυασμό με την ωρίμανση και τη χρηματοδότησή του, β) υλοποίηση και γ) ολοκλήρωση και παράδοση στον φορέα που θα αναλάβει την παρακολούθηση και τη συντήρηση μειώνοντας τις απαιτήσεις και ανάγκες μελλοντικά για οδική ασφάλεια. Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνονται έργα όπως η επέκταση του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, ο άξονας Πάτρα-Πύργος, ενώ στην εκκίνηση βρίσκεται η επέκταση της Ιονίας Οδού από τα Ιωάννινα έως την Κακκαβιά και το οδικό τμήμα Μπράλος-Άμφισσα. Επίσης, στην τελική ευθεία βρίσκεται η συμβασιοποίηση του έργου παραχώρησης του ΒΟΑΚ από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, ενώ το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι θα είναι λειτουργικό το 2027.