Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 26-Οκτ-2007 08:30

    Έντονη η πίεση από τη Κομισιόν για τα "κλειστά" επαγγέλματα

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Στέλιου Κράλογλου


    Περιθώριο έως το 2010 δίνει στην Ελλάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να άρει τους περιορισμούς στα λεγόμενα κλειστά επαγγέλματα οι οποίοι εμποδίζουν τον ανταγωνισμό και βλάπτουν τελικά την ποιότητα, αλλά και την τιμή των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.

    Μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επικεντρώνεται σε έξι επαγγέλματα –τους δικηγόρους, τους συμβολαιογράφους, τους μηχανικούς, τους αρχιτέκτονες, τους φαρμακοποιούς και τους λογιστές (περιλαμβανομένου και του συναφούς επαγγέλματος του φοροτεχνικού) και ανέλυσε λεπτομερώς τους πέντε κυριότερους περιορισμούς στον ανταγωνισμό: (i) τις καθορισμένες τιμές, (ii) τις συνιστώμενες τιμές, (iii) τους κανόνες σχετικά με τη διαφήμιση, (iv) τους όρους πρόσβασης και τις αποκλειστικές δραστηριότητες και (v) τους κανόνες σχετικά με τη διάρθρωση των επιχειρήσεων και τις πολυκλαδικές πρακτικές

    Ειδικά όσον αφορά την Ελλάδα, τα επαγγέλματα που χαρακτηρίζονται "κλειστά" είναι δεδομένο ότι θα βρεθούν αργά ή γρήγορα στο μάτι του κυκλώνα, πόσο μάλλον όταν η Κομισιόν που παρακολουθεί τις σχετικές μεταρρυθμίσεις στις χώρες - μέλη, τονίζει ότι "η σημερινή νομική τάξη δεν είναι ικανοποιητική για τις επιχειρήσεις και το Δημόσιο, που κάνουν χρήση των ελευθέρων επαγγελμάτων, λόγω της έλλειψης ευελιξίας και εμποδίζει την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, καινοτόμων και επικεντρωμένων στη ζήτηση".

    Επιπροσθέτως, στην τελευταία της έκθεση για τα αποκαλούμενα "κλειστά" επαγγέλματα, η Κομισιόν εντάσσει την Ελλάδα, μαζί με την Τσεχία, την Κύπρο, την Φινλανδία, τη Μάλτα, την Ισπανία και τη Σουηδία, στις χώρες όπου δεν έχουν γίνει βήματα στην κατεύθυνση της άρσης των περιορισμών.

    Αν και ο υπουργός Οικονομίας δεν θέλει να ανοίξει ακόμα τα χαρτιά του, πληροφορίες αναφέρουν ότι στην κορυφή της σχετικής λίστας επαγγελμάτων που υπάρχει στο υπουργείο και για τα οποία κρίνεται ότι οι παρεμβάσεις πρέπει να είναι καίριες, βρίσκονται επαγγέλματα όπου το καθεστώς "προστατευτισμού" δημιουργεί μεγάλες και εν πολλοίς αδικαιολόγητες στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.

    Συγκεκριμένα πρόκειται για:

    * τα τεχνικά επαγγέλματα (αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι, συγκοινωνιολόγοι, πολιτικοί μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι, ηλεκτρονικοί μηχανικοί κ.λπ.), καθώς το Κράτος ούτε λίγο ούτε πολύ εγγυάται την καταβολή των αμοιβών τους, αφού δεν εκδίδονται αλλιώς άδειες για κατασκευές,

    * οι δικηγόροι, καθώς το Κράτος ορίζει τις τιμές των δικαστικών παραστάσεων και εγγυάται την προείσπραξη των σχετικών αμοιβών, ενώ δημιουργούνται και συνθήκες τεχνητής ζήτησης με την υποχρεωτική παράσταση δικηγόρων και την υποχρεωτική οικονομική επιβάρυνση πολλών πράξεων,

    * οι συμβολαιογράφοι, καθώς εκτός των άλλων το Κράτος είναι αυτό που ορίζει τον αριθμό των θέσεων τους, ελέγχοντας έτσι και την προσφορά αλλά και τη ζήτηση των υπηρεσιών τους,

    * οι φαρμακοποιοί, καθώς το κράτος ελέγχει τις τιμές αλλά και το περιθώριο κέρδους τους,

    * οι αρτοποιοί, καθώς στον κλάδο τους εξακολουθούν να υφίστανται περιορισμοί στην αδειοδότηση,

    * οι οδηγοί ταξί, φορτηγών και υπεραστικών λεωφορείων, καθώς ο αριθμός αδειών είναι περιορισμένος ενώ παράλληλα τα κόμιστρα καθορίζονται από το κράτος.

    Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, οι απασχολούμενοι στα παραπάνω επαγγέλματα αγγίζουν, αν δεν ξεπερνούν, τις 250.000! Κι αν για την αδειοδότηση βάσει συγκεκριμένων τυπικών προσόντων δεν τίθεται θέμα, δεν συμβαίνει το ίδιο με την πρακτική τη χορήγηση περιορισμένου αριθμού αδειών, η οποία εμποδίζει τον ανταγωνισμό. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις των οδηγών ταξί αλλά και των συμβολαιογράφων, αφού στην περίπτωση τους, ο περιορισμένος αριθμός αδειών θεωρείται ως η βασική αιτία για αύξηση του κόστους των υπηρεσιών, αλλά και για δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Συν τοις άλλοις -και αυτό είναι κοινή διαπίστωση- το περιοριστικό καθεστώς στην αδειοδότηση "πριμοδοτεί" την αδιαφάνεια και τη διαφθορά, ενώ είναι προφανές ότι η έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού οδηγεί σε πρακτικές "καρτέλ".

    Πρόβλημα αποτελεί, επίσης, ο καθορισμός τιμών και αμοιβών με κρατική απόφαση, καθώς είναι προφανές ότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για ορθή λειτουργία του ανταγωνισμού με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το επίπεδο των τιμών αλλά και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ανάλογη είναι η διάθεση -αν και το ζήτημα πιο πολύπλοκο- και έναντι της δημιουργίας τεχνητής ζήτησης, που προκαλεί για παράδειγμα η υποχρεωτική παράσταση δικηγόρων.

    Οι όποιες παρεμβάσεις είναι, ωστόσο, προφανές ότι θα γίνουν κατά περίπτωση και αφού συνεκτιμηθούν οι εξελίξεις και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν εγκαίρως ζητήματα που είναι σίγουρο ότι θα ανακύψουν από την ενοποίηση του νομοθετικού πλαισίου που θα διέπει την παροχή υπηρεσιών στα κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων