Λιανεμπόριο: Ποιοι διευρύνουν τον εμπορικό χάρτη με νέα καταστήματα

Σάββατο, 02-Μαρ-2024 08:00

5585052

Του Γιώργου Λαμπίρη

Με γνώμονα τα θετικά στοιχεία των πωλήσεων, η διάθεση των επιχειρήσεων για νέους χώρους καταστημάτων ήταν υπαρκτή καθ' όλη τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του 2023, από ένα ευρύ φάσμα εμπόρων λιανικής που επωφελήθηκαν από την οικονομική ανάκαμψη και την τουριστική ζήτηση, με το κέντρο της πόλης να παρουσιάζει αύξηση της ζήτησης λόγω της περιορισμένης προσφοράς προνομιακών χώρων. Στο συγκεκριμένο τρίμηνο της περασμένης χρονιάς καταγράφηκαν 50 συναλλαγές στις διάφορες αγορές λιανικής της χώρας, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο τρίμηνο. 

Στα 180 εκατομμύρια ευρώ οι επενδύσεις στη λιανική στο δ’ τρίμηνο του ‘23

Οι όγκοι των επενδύσεων στον τομέα του λιανεμπορίου, σύμφωνα με στοιχεία της Cushman & Wakefield Proprius, έφτασαν στο επίπεδο-ρεκόρ των 180 εκατ. ευρώ κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2023, με το κλίμα να παραμένει θετικό για τον κλάδο. Η σημαντικότερη συναλλαγή του συγκεκριμένου τριμήνου ήταν η ολοκλήρωση της πώλησης του Smart Park από την Ελλάκτωρ στην Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Φουρλή, με το συνολικό τίμημα να ανέρχεται στα 110 εκατ. Επίσης, η Εθνική Τράπεζα απέκτησε χαρτοφυλάκιο καταστημάτων από την Prodea Investments, τα οποία χρησιμοποιεί η ίδια.

Σημειώνεται ότι το λιανεμπόριο στη διάρκεια του 2023 έκλεισε με μονοψήφια αύξηση του τζίρου, η οποία σε μεγάλο βαθμό είναι πληθωριστική και δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης. Ειδικότερα, η εκτίμηση για τον τζίρο της περασμένης χρονιάς έκανε λόγο για πάνω από 4 δισεκατομμύρια ευρώ, από 3,83 δισεκατομμύρια ευρώ που ήταν το 2022.

Τιμές μίσθωσης εμπορικών ακινήτων

Ως προς τις τιμές μίσθωσης εμπορικών ακινήτων, στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του 2023 συνέχισαν να κινούνται ανοδικά, φτάνοντας τα 290 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο στο κέντρο της Αθήνας και την Ερμού, από 280 ευρώ που ήταν στο τέλος του 2022. Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, και συγκεκριμένα τον κεντρικό εμπορικό της δρόμο, την Τσιμισκή, η μέση τιμή μίσθωσης για εμπορικά ακίνητα στο τέλος του 2023 άγγιξε τα 145 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο από 135 ευρώ το 2022, στον Πειραιά τα 95 ευρώ από 85 ευρώ, στην Κηφισιά τα 110 ευρώ (110 ευρώ ήταν και το 2022) και στη Γλυφάδα έφτασε τα 150 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο το 2023 από 135 ευρώ το 2022. 

Οι νέες αφίξεις στην αγορά

Μια σειρά νέων αφίξεων εμπορικών καταστημάτων καταγράφηκε το τελευταίο διάστημα στην ελληνική αγορά, είτε από καινούργιες επιχειρήσεις που ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται στη χώρα μας είτε από υφιστάμενες που επεκτείνουν την παρουσία τους. Kυριαρχούν οι αναπτύξεις σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της χώρας, και συγκεκριμένα στις μεγάλες πόλεις σε περιζήτητες τοποθεσίες, αντιπροσωπεύοντας την πλειονότητα των εγκαινίων που πραγματοποιήθηκαν. Σε αυτό το πλαίσιο, ξεκίνησαν να λειτουργούν τρία νέα καταστήματα Holland & Barrett στην Αθήνα, στις αγορές του Χαλανδρίου, της Νέας Σμύρνης και του Ελληνικού επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, που ήρθαν να διευρύνουν το εκτόπισμα της αλυσίδας ευεξίας και προϊόντων υγιεινής διατροφής, το εμπορικό σήμα και την ανάπτυξη δικτύου της οποίας διαχειρίζεται στην Ελλάδα ο όμιλος Φουρλή.

Από την άλλη πλευρά, η Oysho, που ανήκει στην ΙΤΧ Hellas (Zara, Oysho, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear, Zara Home), μετέφερε το κατάστημα που διατηρούσε στην οδό Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, ανοίγοντας ένα νέο στον κεντρικό εμπορικό δρόμο της συμπρωτεύουσας, στον αριθμό 84. Σύντομα η Zara πρόκειται να δημιουργήσει ένα νέο μεγάλο κατάστημα στην Τσιμισκή, ενώ η ITX προέβη στην ανακαίνιση των σημείων πώλησης των Bershka και Stradivarius στη Θεσσαλονίκη. Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η Marks & Spencer διέκοψε τη λειτουργία του καταστήματος που διατηρούσε στην πόλη, ενώ, από την άλλη πλευρά, ο όμιλος Φάις δημιουργεί το πρώτο κατάστημα της μάρκας καλλυντικών Kiko Milano στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Συν τοις άλλοις, η εταιρεία κοσμημάτων Pandora λειτούργησε ένα καινούργιο κατάστημα στην Κηφισιά και ένα ακόμα στη Γλυφάδα και η ελληνική αλυσίδα ειδών ένδυσης και υπόδησης Funky Buddha δύο καταστήματα σε Χαλάνδρι και Σπάρτη. Από την πλευρά της, η Cosmos Group εγκαινίασε δύο νέα καταστήματα στα Νότια και Νοτιοδυτικά Προάστια, και συγκεκριμένα στη Γλυφάδα και στον Πειραιά, ενώ η Attrattivo άνοιξε και δεύτερο κατάστημα στην Ερμού, ενώ μία νέα boutique της Samsonite ξεκίνησε να λειτουργεί στον Πειραιά. 

Μετά τη λειτουργία καταστήματος στον διεθνή αερολιμένα Αθηνών, το Antetokounbros των αδερφών Αντετοκούνμπο άνοιξε κατάστημα στην οδό Ερμού. Aπό την πλευρά της, η Folli Follie Opsco, όπως είναι το όνομα της νέας εταιρείας που συστήθηκε στο πλαίσιο εξυγίανσης του ομίλου Folli Follie, εγκαινίασε το πρώτο κατάστημα αρωμάτων και αξεσουάρ σπιτιού, Heaven on Earth, στο City Link στο κέντρο της Αθήνας. 

Επιπλέον, η Gant άνοιξε ένα νέο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο The Mall, η πολυεθνική εταιρεία casual ένδυσης Jott δημιούργησε σημείο πώλησης στον πρώτο όροφο του Golden Hall, ενώ ένα νέο κατάστημα Prenatal λειτούργησε στο εμπορικό πάρκο Florida της Θεσσαλονίκης.

Στον τομέα της εστίασης, άνοιξε τις πόρτες του το Cova Astir Marina στη Μαρίνα της Βουλιαγμένης, το οποίο ανήκει στη διάσημη οικογένεια της ιστορικής μιλανέζικης μάρκας Pasticceria Cova, μέλους του ομίλου LVMH Louis Vuitton Moët Hennessy από το 2013, ενώ η ιταλική αλυσίδα Cafè Barbera άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στην Ελλάδα, μια κίνηση που σηματοδοτεί το ντεμπούτο του μοντέλου μικρών καταστημάτων στην Ευρώπη. Η πολυεθνική αλυσίδα εστίασης και γρήγορου φαγητού Pret A Manger άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, ενώ, με βάση τον προγραμματισμό, θα λειτουργήσουν τρία ακόμα στα αεροδρόμια της Μυκόνου, της Κω και της Ζακύνθου.