Ευρωπαϊκά "πράσινα" χρηματοδοτικά εργαλεία για ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου
Πέμπτη, 22-Φεβ-2024 11:22
Της Αναστασίας Βαμβακα
Εν αναμονή των επίσημων ανακοινώσεων φαίνεται πως είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στο "πράσινο" φως που άναψε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έγκριση χρηματοδότησης για την ναυπήγηση νέων πράσινων ή και υβριδικών πλοίων στην ακτοπλοΐα για την πιο ομαλή πράσινη μετάβαση του στόλου της.
Μέσα από διάφορα ευρωπαϊκά ταμεία και χρηματοδοτικά εργαλεία, η ενίσχυση αυτή εκτιμάται πολύ σημαντική καθώς η ελληνική ακτοπλοϊκά βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο με έναν γερασμένο ως επί των πλείστων στόλο, που δεν πληροί τα περιβαλλοντικά κριτήρια που θέτει η ΕΕ έως το 2030. Γι’ αυτό και η κατασκευή νέων πλοίων προκρίνεται ως μονόδρομος.
Για να έχουν αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία τη μέγιστη απόδοση τους, το Υπουργείο Ναυτιλίας επεξεργάζεται την θέσπιση κριτηρίων ή δεσμεύσεων για όσους ενταχθούν όπως ότι όταν ο πλοιοκτήτης λάβει χρηματοδότηση μέσα από το ειδικό ταμείο θα είναι υπόχρεος δρομολόγησης του πλοίου του στον ελλαδικό χώρο και δεν θα μπορεί να το ναυλώσει ή να το πουλήσει σε άλλη χώρα.
Η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι πιθανό να συνδέεται έμμεσα και με τη σύνδεση των άγονων γραμμών. Ανάμεσα στις πρωτοβουλίες που επεξεργάζονται στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας είναι οι πολυετείς συμβάσεις των άγονων γραμμών να λειτουργούν ως έμμεσο κίνητρο για την απόκτηση νέου πλοίου με "πράσινα" χαρακτηριστικά ενδεχομένως με αυξημένο μίσθωμα.
Σε πρώτη φάση το Υπουργείο θα διεξάγει άμεσα διαγωνισμό για την ανάδειξη συμβούλου που θα μελετήσει και θα τεκμηριώσει ποιες είναι οι εφικτές πιθανές και πρακτικές λύσεις για την ανανέωση του στόλου και ποιες επιλογές έχουν οι ακτοπλόοι ως προς τις εφαρμογές των καυσίμων και τις εναλλακτικές επιλογές που θα έχουν. Σε δεύτερη φάση θα πρέπει να κοστολογηθούν οι αναγκαίες επενδύσεις που θα πρέπει να γίνουν και τέλος, η σωστή διασύνδεση των χρηματοδοτικών εργαλείων με τα ιδιωτικά κεφάλαια.
Ευσεβής πόθος όλων είναι η ανανέωση του στόλου, να γίνει πράξη στα ελληνικά ναυπηγεία για να μεγιστοποιηθεί το όφελος προς την ελληνική οικονομία, για τα πλοία που αυτό είναι δυνατό στην παρούσα φάση.