Τι θα συζητήσουν σήμερα ΥΠΟΙΚ – servicers για το ιδιωτικό χρέος
Δευτέρα, 04-Σεπ-2023 08:17
Της Βάσως Αγγελέτου
Η δημιουργία ηλεκτρονικών εφαρμογών, τύπου e-banking, για την άμεση και προσωποποιημένη ενημέρωση των "κόκκινων" δανειοληπτών αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης που θα έχει σήμερα το επιτελείο το υπουργείου Οικονομικών με τις εταιρείες διαχείρισης.
Πηγές με γνώση των διαδικασιών αναφέρουν στο Capital.gr ότι οι συζητήσεις ανάμεσα στο ΥΠΟΙΚ και τους servicers για την ανάπτυξη ηλεκτρονικών πλατφορμών έχει προχωρήσει, ωστόσο, μένουν να αποσαφηνιστούν ουσιαστικές παράμετροι της υλοποίησης όπως οι χρόνοι ολοκλήρωσης των εφαρμογών, το βάθος της πληροφορίας που θα διατίθεται στον οφειλέτη κ.λπ.
Πρόθεση των servicers από τη σημερινή συνάντηση είναι, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, να ζητήσουν διευκρινίσεις σχετικά με τις απαιτήσεις του υπουργείου και ταυτόχρονα να διευκρινίσουν στο οικονομικό επιτελείο ότι η υλοποίηση εφαρμογών αντίστοιχων των internet ή mobile banking apps των τραπεζών δεν μπορούν να υλοποιηθούν σε διάστημα λίγων μηνών, καθώς πρόκειται για χρονοβόρα και εξαιρετικά δαπανηρά projects.
Η ανάγκη διαφάνειας στην ενημέρωση των "κόκκινων" δανειοληπτών για το ύψος της οφειλής, την πληρωτέα δόση, το υπόλοιπο και το επιτόκιο του ρυθμισμένου δανείου αποτελεί αντικείμενο συζήτησης και διαβούλευσης ανάμεσα στο ΥΠΟΙΚ και τους servicers -που διαχειρίζονται μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους 100 δισ. ευρώ- ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο.
Ο τότε υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας είχε ανεβάσει τους τόνους στο ζήτημα αυτό, πιέζοντας τους servicers αφενός να εντείνουν τις προσπάθειές τους για ενίσχυση των συναινετικών ρυθμίσεων οφειλών και, αφετέρου, να προβούν στις αναγκαίες επενδύσεις ούτως ώστε να παρέχουν στους οφειλέτες πλήρη και ακριβή πληροφόρηση σχετικά με τα χρέη τους.
Την σκυτάλη πήρε πριν λίγους μήνες ο νέος ΥΠΟΙΚ Κωστής Χατζηδάκης δρομολογώντας, μέσω της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, την κατάθεση νέου νομοσχεδίου αναφορικά με το ιδιωτικό χρέος. Το εν λόγω νομοσχέδιο θα προβλέπει, επίσης, την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας "NPL Directive" αναφορικά με τη λειτουργία της αγοράς μη εξυπηρετούμενων δανείων στο ελληνικό δίκαιο αλλά και επιπλέον ζητήματα όπως τροποποιήσεις στο πλαίσιο λειτουργίας του Φορέα Ακινήτων και στον Εξωδικαστικό.
Έτοιμη η πλατφόρμα για έκδοση βεβαίωσης οφειλών
Τη δυνατότητα να εκδώσουν βεβαίωση για τις οφειλές τους προς τους servicers όπου θα αναφέρεται αναλυτικά το υπόλοιπο της οφειλής, η εκκρεμής δόση και η ταυτότητα πληρωμής θα έχουν σύντομα οι οφειλέτες των οποίων τα ληξιπρόθεσμα δάνεια διαχειρίζονται οι servicers.
Η υλοποίηση ζητήθηκε από τους servicers πριν το καλοκαίρι και, όπως αποκαλύπτουν στο Capital.gr πηγές με γνώση των διαδικασιών, η υλοποίηση έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Μένουν, ωστόσο, να αποσαφηνιστούν ορισμένα σημεία προτού "ανοίξει" η ηλεκτρονική πλατφόρμα -ένα θέμα που θα συζητήθεί επίσης στη σημερινή συνάντηση.
Σημειώνεται ότι η προσωποποιημένη πληροφόρηση θα παρέχεται στον οφειλέτη κατόπιν αίτησης που θα υποβάλει στη σχετική πλατφόρμα η οποία θα ενταχθεί στον ιστότοπο της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
Ηλεκτρονικά portals ανά servicer
Ταυτόχρονα, με γοργούς ρυθμούς αναπτύσσουν οι εταιρείες διαχείρισης τα δικά τους portals με στόχο την πλήρη ενημέρωση των οφειλέτων τους σύμφωνα με τον κώδικα δεοντολογίας. Προς την κατεύθυνση αυτή έχουν γίνει εντατικές προσπάθειες και έχουν επενδυθεί σημαντικά κεφάλαια προκειμένου να καλυφθεί το χαμένο έδαφος στη διαφανή πληροφόρηση των οφειλετών τα τελευταία έτη.
Σημειώνεται ότι, ιδίως μετά τη θέσπιση του προγράμματος κρατικών εγγυήσεων "Ηρακλής" το 2019 τιτλοποιήθηκαν και μεταβιβάστηκαν στα funds ληξιπρόθεσμες οφειλές σχεδόν 50 δισ. ευρώ τις οποίες διαχειρίζονται έκτοτε οι servicers. Με την απομάκρυνση των δανείων αυτών από τους ισολογισμούς των τραπεζών, οι δανειολήπτες έχασαν και την πρόσβαση στις εφαρμογές e-banking όπου είχαν real time εικόνα των οφειλών τους. Το κενό αυτό δεν έχει ακόμη καλυφθεί από τους servicers και αυτή ακριβώς είναι η προσπάθεια που καταβάλλεται τους τελευταίους μήνες με έντονες πιέσεις από το ΥΠΟΙΚ.
Προς την κατεύθυνση αυτή, η Intrum παρέχει ήδη τη δυνατότητα στους "κόκκινους" οφειλέτες να παρακολουθούν τα δάνεια που έχουν τιτλοποιηθεί μέσω του Ηρακλή και να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες όπως το υπόλοιπο της οφειλής, τις μελλοντικές δόσεις κ.λπ. Η δυνατότητα αυτή παρέχεται μέσω της εφαρμογής e-banking "Winbank” της Τράπεζας Πειραιώς.
Ταυτόχρονα, βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση ενός δεύτερου ηλεκτρονικού portal το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει εντός του Φθινοπώρου προκειμένου να παρέχει προσωποιημένη πληροφόρηση και για τα υπόλοιπα δάνεια -όσα δηλαδή δάνεια έχει αγοράσει η Intrum από funds και πιστωτές και δεν εντάσσονται στον Ηρακλή.
Αντίστοιχα, στον "αέρα" βρίσκεταί ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα η εφαρμογή "Μy e-Αccount" της doValue, η οποία παρέχει άμεση πρόσβαση στους δανειολήπτες για τις οφειλές τους έναντι των δανείων που διαχειρίζεται ο servicer. Μέσω της εν λόγω εφαρμογής -η οποία πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλούς ταυτόποίησης- θα μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά αιτήματα και να έχουν άμεση πρόσβαση στις πληροφορίες που αφορούν τις οφειλές τους.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι εντός του φθινοπώρου αναμένεται να λειτουργήσει και η ηλεκτρονική πλατφόρμα εφαρμογής του κώδικα δεοντολογίας η οποία θα λειτουργήσει μέσω του gov.gr δίνοντας στους οφειλέτες τη δυνατότητα να ρυθμίζουν τα δάνειά τους που εμφανίζουν καθυστέρηση έως 45 ημερών -πριν, δηλαδή, "κοκκινίσουν".
Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο πιστωτής θα ενημερώνει εγκαίρως τον οφειλέτη για τις δυνατότητες που έχει να ρυθμίσει το δάνειό του -μέσω διμερούς συμφωνίας ή μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού- και θα του προτείνει βιώσιμες λύσεις με βάση τη συνολική οικονομική κατάσταση του δανειολήπτη με βάση τα εισοδήματα, τα ρευστοποιήσιμα περιουσιακά στοιχεία, τις λοιπές οφειλές και το εναπομένον εισόδημα για την κάλυψη του ελαχίστου επιπέδου "εύλογων δαπανών διαβίωσης".