Ηλεκτρικές συσκευές: Γιατί η αγορά τρέχει με αύξηση τζίρου 29%
Τρίτη, 18-Ιουλ-2023 07:49
Του Γιώργου Λαμπίρη
Συνεχιζόμενα θετική είναι η πορεία της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών κατά τη διάρκεια του 2023. Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο είναι ότι εκτός από το τζίρο που ήταν αυξημένος για το σύνολο της αγοράς στο πεντάμηνο του έτους που διανύουμε με ισχυρό ποσοστό 29,1%, ανοδικά κινήθηκαν και τα πωλούμενα τεμάχια (+7,6%), όπως προκύπτει από τα στοιχεία της GfK, τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας. Να σημειωθεί ότι ο κύκλος εργασιών του κλάδου ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στο διάστημα Ιανουαρίου- Μαρτίου 2023, ήταν 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ευνοεί την αγορά το πρόγραμμα "Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή"
Ένα σημαντικό μέρος της ανοδικής αυτής πορείας οφείλεται στο πρόγραμμα "Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή" και στην εξαργύρωση των σχετικών voucher που παραλαμβάνουν οι δικαιούχοι προκειμένου να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των παλιών τους ψυγείων, κλιματιστικών και ψυγειοκαταψυκτών με νέες συσκευές.
To γεγονός ότι το πρόγραμμα ανακύκλωσης συσκευών, ενισχύει σημαντικά τις πωλήσεις των επιχειρήσεων ηλεκτρικών, γίνεται σαφές και από το ποσοστό ανάπτυξης τζίρου που είχαν στο πεντάμηνο τα airconditions, το οποίο ανήλθε σε +145,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022. Ταυτόχρονα και οι μεγάλες ηλεκτρικές συσκευές (Major Domestic Appliances) κινήθηκαν στους πέντε πρώτους μήνες του έτους επίσης με ισχυρό ποσοστό ανάπτυξης των πωλήσεών τους κατά 50,5% συγκρινόμενες με το 2022. Πρόκειται για την κατηγορία στην οποία εντάσσονται τα ψυγεία, οι ψυγειοκαταψύκτες – που ευνοούνται από το πρόγραμμα – καθώς και πλυντήρια - κουζίνες. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, η αγορά θα ήταν επίσης ανοδική ακόμα και χωρίς τη συμβολή του προγράμματος, αλλά με σημαντικά μικρότερο ποσοστό – σε μονοψήφιο αριθμό - έναντι του 29,1% που καταγράφεται αυτή τη στιγμή.
Σε ό,τι αφορά τις μικρές οικιακές συσκευές (Small Domestic Appliances), η GfK αποτυπώνει ότι ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 23,5% σε σύγκριση πενταμήνου του 2023 με το πεντάμηνο του 2022. Να διευκρινίσουμε ότι σε αυτή την κατηγορία ανήκουν προϊόντα όπως είναι για παράδειγμα τα μίξερ και οι ηλεκτρικές σκούπες.
Εξετάζοντας περαιτέρω τα στοιχεία, τα προϊόντα τηλεπικοινωνιών (π.χ. πωλήσεις smartphones), κινούνται επίσης ανοδικά σε τζίρο με 18,3%, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα Consumer Electronics (τηλεοράσεις, ηχοσυστήματα) με ποσοστό ανάπτυξης 7,5% και τα φωτογραφικά προϊόντα με 5,6%. Αρνητική είναι η πορεία των προϊόντων εξοπλισμού γραφείου και ΙΤ με μείωση πωλήσεων κατά 13,9% στο πεντάμηνο. Πρόκειται για την κατηγορία που περιλαμβάνει τους υπολογιστές αλλά και εκτυπωτές, προϊόντα που εμφάνισαν έντονα ανοδική πορεία στη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας, όπου αρκετοί καταναλωτές έσπευσαν να εξοπλίσουν το σπίτι τους για να μπορέσουν να εργαστούν από εκεί. Ωστόσο μετά το άνοιγμα των καταστημάτων η πορεία τους είναι σταθερά καθοδική από μήνα σε μήνα, τόσο σε τεμάχια όσο και σε τζίρο.
Συρρίκνωση των online πωλήσεων μετά την πανδημία
H online αγορά στην Ελλάδα κατέγραψε σημαντική ανάπτυξη στην περίοδο της πανδημίας και πάρα την μικρή μείωση της συμμετοχής στο σύνολο των πωλήσεων το 2023 διατηρείται ψηλότερα σε σχέση με το 2019. Πιο συγκεκριμένα, το 2019, το ποσοστό των ηλεκτρονικών πωλήσεων επί του συνόλου πωλήσεων του κλάδου ήταν μόλις στο 9,9%. Το 2020 αυξήθηκε στο 13,1%, το 2021 ενισχύθηκε περαιτέρω σε ποσοστό 18,1%, ενώ το 2022 άρχισε να συρρικνώνεται στο 17%, για να βρεθεί φέτος στο 15,4%. Πάντως, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις φέτος είναι αυξημένες κατά 19,2% σε σχέση με το 2019.