Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 04-Ιουν-2023 08:11

    Σημάδια κάμψης στην ναυλαγορά

    Σημάδια κάμψης στην ναυλαγορά
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Tης Αναστασίας Βαμβακά

    Αν και ο μέσος όρος ναύλωσης στην κατηγορία MR Atlantic παρουσίασε σημαντική αύξηση σχεδόν 150% την περασμένη εβδομάδα, φτάνοντας τα 34.841 δολ. την ημέρα όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, τα ναύλα σχεδόν σε όλες οι κατηγορίες πλοίων σε δεξαμενόπλοια και φορτηγά αυτή την εβδομάδα κινήθηκαν πτωτικά.

    Στα αισιόδοξα στοιχεία, της σημαντικής αύξησης των ναύλων στην κατηγορία MR Atlantic, οι ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι οφείλεται κυρίως στην υπερβολική διαθεσιμότητα στην αγορά του Ατλαντικού, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη. Ένας από τους βασικούς παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτό το σημαντικό άλμα είναι η έναρξη της σεζόν οδήγησης στις ΗΠΑ, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, είναι παράδοση για τους Αμερικανούς να ταξιδεύουν είτε με αυτοκίνητο είτε με αεροπλάνο, οδηγώντας σε αύξηση της ζήτησης για βενζίνη και καύσιμα αεροσκαφών. Ως αποτέλεσμα, η αποθήκευση αυτών των καυσίμων έχει ήδη ξεκινήσει. Η κορύφωση αυτής της απότομης αύξησης οφείλεται πιθανότατα στη σημαντική αύξηση των τιμών λίγο πριν από το καλοκαίρι και την περίοδο οδήγησης. 

    Ζήτηση καυσίμων  

    Κανονικά, αυτή η διαδρομή έχει τη μεγαλύτερη ζήτηση τον Απρίλιο, όταν γεμίζουν τα αποθέματα. Συγκεκριμένα, η ζήτηση βενζίνης στις ΗΠΑ συνήθως αυξάνεται κατά περίπου 6% κατά την περίοδο αιχμής οδήγησης, ενώ η κατανάλωση καυσίμου αεριωθουμένων σημειώνει αύξηση σχεδόν 8%. Ρίχνοντας μια πιο προσεκτική ματιά στα βασικά στοιχεία του εμπορίου στον Ατλαντικό, παρατηρούμε μια συνεχή μείωση των αποθεμάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, που περιλαμβάνει τόσο το αργό πετρέλαιο όσο και τη βενζίνη. Αυτή η πτωτική τάση τροφοδοτείται από έναν συνδυασμό παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της συνεχιζόμενης περιόδου οδήγησης και των κλιμακούμενων δραστηριοτήτων διύλισης που διεξάγουν τα διυλιστήρια των ΗΠΑ. Όσον αφορά το αργό πετρέλαιο, τα αποθέματα σημείωσαν αξιοσημείωτη μείωση κατά 12,5 εκατ. βαρέλια (mb), φτάνοντας συνολικά τα 455,2 mb. Αν και το ποσοστό αυτό παραμένει κάτω από τον μέσο όρο των 5 ετών, ξεπερνά την αντίστοιχη τιμή από το προηγούμενο έτος, αν και παρουσιάζει πτωτική τροχιά. Όσον αφορά τα αποθέματα βενζίνης στις ΗΠΑ, βρίσκονται επί του παρόντος στα 216,3 mb, μια σημαντική απόκλιση από τον μέσο όρο των 5 ετών, πέφτοντας εκτός του αναμενόμενου εύρους και παραμένοντας χαμηλότερα από το συγκριτικό ποσοστό του προηγούμενου έτους.  Σύμφωνα με την Intermodal, αυτή η κατάσταση μπορεί ενδεχομένως να οδηγήσει σε αύξηση των εισαγωγών καθαρών προϊόντων πετρελαίου στις ΗΠΑ, προερχόμενα από διάφορες προελεύσεις, Ευρώπη ή Ασία. 

    Με τα αποθέματα καθαρών προϊόντων να μειώνονται και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού και την περίοδο οδήγησης στις Ηνωμένες Πολιτείες προ των πυλών, μένει να δούμε αν θα δούμε μια μετάβαση σε άλλα μεγέθη που φέρουν καθαρά προϊόντα όπως το δεξαμενόπλοιο τύπου LR2. Ένα πράγμα είναι σίγουρο, ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους, επομένως θα πρέπει να παρακολουθούμε στενά την περιοχή για περισσότερη εμπορική δραστηριότητα που μεταφέρθηκε πέρυσι.

    Ήρεμη αγορά 

    Η περασμένη εβδομάδα εμφανίστηκε άτονη σε όλα τα μεγέθη. Η αγορά των δεξαμενοπλοίων VLCC παρέμεινε ήρεμη, με τις τιμές για τα κύρια δρομολόγια προς την Ασία, να είναι χαμηλότερα την εβδομάδα.  Στον Ατλαντικό, μια διαδρομή από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς την Κίνα έπεσε στα 8.016.667 $. Στην αγορά Suezmax, οι τιμές μειώθηκαν σε όλες τις περιοχές. Στο μέτωπο των δεξαμενοπλοίων Aframax, τα ποσοστά στη Βόρεια Θάλασσα και στη Μεσόγειο παρουσίασαν κάποια αντίσταση. 

    Η αγορά ξηρού χύδην φορτίου υπέστη άλλη μια εβδομάδα πτώσης των ναύλων με τον κλάδο Capesize να δίνει και πάλι αρνητικό τόνο με τα μέσα κέρδη του να υποχωρούν κατά -20,1% τις τελευταίες ημέρες. Στη λεκάνη του Ατλαντικού, η ευρωπαϊκή ζήτηση άνθρακα παρουσίασε υποτονική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα όλοι οι εμπορικοί δρόμοι να είναι χαμηλότεροι. Στον Ειρηνικό, παρά την εβδομάδα μεγαλύτερης δραστηριότητας όσον αφορά τον καθορισμό, τα ποσοστά για το σιδηρομετάλλευμα προέρχονται από τη Δ. Αυστραλία προς την Κίνα, επίσης, χαμηλότερα από τα τελευταία. Τα μέσα κέρδη των φορτηγών Panamax παρέμειναν ελάχιστα πάνω από το όριο των 10.000 δολ./ημέρα. Η ανάγκη για μεταφορά άνθρακα προς την Κίνα και την Ευρώπη ήταν περιορισμένη, ενώ η δραστηριότητα των σιτηρών ήταν επίσης υποτονική. Η δραστηριότητα των Supramax/Ultramax ήταν επίσης αδύναμη με ανεπαρκή ζήτηση στον Ατλαντικό και περιορισμένη ανάγκη νέου άνθρακα στην Ινδονησία με αποτέλεσμα ο δείκτης BSI να υποχωρεί κατά -12,2%. Στο μικρό μέγεθος, το συναίσθημα ήταν ανάμεικτο στις δύο λεκάνες. Η δραστηριότητα της αγοράς του Ατλαντικού οδήγησε σε μειώσεις των κερδών, ενώ στον Ειρηνικό, οι σταθερές ροές σιτηρών τόσο από τον βόρειο Ειρηνικό όσο και από την Αυστραλία περιόρισαν κάθε μείωση των ναύλων.

    Τα φορτηγά Cape είχαν κατά μέσο όρο 15.718 δολ./ημέρα, μειωμένο κατά -14,71% σε ετήσια βάση. Τα υπερατλαντικά κέρδη μειώθηκαν κατά 4.961 δολ./ημέρα με τα υπερατλαντικά κέρδη να μειώνονται κατά 2.586 δολ./ημέρα, ανεβάζοντας τα υπερατλαντικά κέρδη έναντι του πέραν του ειρηνικού ωκεανού ταξίδι στα 1.306 δολ./ημέρα. Τα φορτηγά Panamax είχαν κατά μέσο όρο 10.578 δολ./ημέρα, μειωμένο κατά -8,13% κατά μέσο όρο. Τα υπερατλαντικά κέρδη μειώθηκαν κατά 1.175 δολ./ημέρα, ενώ τα κέρδη του Ειρηνικού μειώθηκαν κατά 777 δολ./ημέρα. Ως αποτέλεσμα, το ασφάλιστρο κερδών του Ειρηνικού στο υπερατλαντικό έληξε στα 148 δολ./ημέρα. Το Supramax 10TC είχε κατά μέσο όρο 11.101 δολ./ημέρα, μειωμένο κατά -7,25%, ενώ το Handysize 7TC ήταν κατά μέσο όρο 10.781 δολ./ημέρα, μειωμένο κατά -3,21%. 

    Νέες ναυπηγήσεις

    Μία καλή εβδομάδα σημειώθηκε στις νέες ναυπηγήσεις. Συνολικά παραγγέλθηκαν σταθερά 24 πλοία, με παραγγελίες από όλους τους τομείς. Συγκεκριμένα, επέβαιναν 10 δεξαμενόπλοια εκ των οποίων 4 LR2, 7 bulk carriers, 2 LNG carriers και 5 containerships. Ο Έλληνας εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης παρήγγειλε τέσσερα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου 82.000 dwt από την Hengli για παράδοση το 2025 με κόστος 34  εκατομμύρια δολάρια το καθένα. Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, η ελληνική Pantheon Tankers, της Άννας Αγγελικούση παρήγγειλε τέσσερα δεξαμενόπλοια προϊόντων χωρητικότητας 115.000 dwt από την COSCO Heavy Industries με κόστος 62 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα, που πρόκειται να παραδοθούν το 2026.  

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ