Δευτέρα, 06-Φεβ-2023 08:55
Ελληνική αγορά αυτοκινήτου: "Πρωτιά" της TOYOTA στα επιβατικά και της MERCEDES σε φορτηγά και λεωφορεία

Του Φώτη Φωτεινού
Άνοδο ταξινομήσεων 4,3% εμφάνισε πέρσι η εγχώρια αγορά επιβατικών αυτοκινήτων, εάν και το 54,9% αφορούσε εταιρικές πωλήσεις.
Από την άλλη πλευρά, τα ελαφρά φορτηγά έως 3,5 τόνους σημείωσαν πτώση 7,3%, τα φορτηγά από 3,5 – 8 τόνους 13,7% και τα λεωφορεία 73,9%, ενώ άνοδος 27,7% σημειώθηκε στα φορτηγά άνω των 8 τόνων.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, το 2022 ταξινομήθηκαν 105.283 επιβατικά αυτοκίνητα (το 54,9% σε εταιρικές πωλήσεις) έναντι 100.911 το 2021, σημειώνοντας άνοδο 4,3%, με τις φετινές εκτιμήσεις να αναφέρονται σε άνοδο άνω του 6% - 7%.
Σε γενικές γραμμές, η πορεία της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου χαρακτηρίστηκε το 2022 από διακυμάνσεις, καθώς άλλοι μήνες κινούνταν ανοδικά και άλλοι καθοδικά. Ωστόσο, από τον Αύγουστο και μετά, η αγορά κινήθηκε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης.
Ειδικότερα, με μείωση ταξινομήσεων έκλεισαν οι ακόλουθοι μήνες: Ο Ιανουάριος με 28,9%, ο Μάρτιος με 6,4%, ο Απρίλιος με 8,9% και ο Ιούνιος με 20,1%.
Αντίθετα, με άνοδο έκλεισαν οι ακόλουθοι μήνες: Ο Φεβρουάριος με 27%, ο Μάιος με 10,5%, ο Ιούλιος με 2,8%, ο Αύγουστος με 39,7%, ο Σεπτέμβριος με 30,2%, ο Οκτώβριος με 23,1%, ο Νοέμβριος με 12,7% και ο Δεκέμβριος με 14,7%.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, πρώτη σε προτιμήσεις ήταν η Toyota με μερίδιο αγοράς 14,1%, δεύτερη η Hyundai με 8,7%, τρίτη η Peugeot με 8,6%, τέταρτη η VW με 7,3% και πέμπτη η Opel με 5,5%.
Αντίστοιχα, σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ, στο 12μηνο του 2022, τα ελαφρά φορτηγά έως 3,5 τόνους σημείωσαν πτώση 7,3%, τα φορτηγά από 3,5 – 8 τόνους 13,7% και τα λεωφορεία 73,9%, ενώ άνοδος 27,7% σημειώθηκε στα φορτηγά άνω των 8 τόνων.
Ανά κατηγορία, όπως αναφέρουν στελέχη των εταιρειών επαγγελματικού αυτοκινήτου, η αγορά των φορτηγών άνω των 8 τόνων κινείται ανοδικά, καθώς αρκετοί Δήμοι και Περιφέρειες προχώρησαν στην απόκτηση βαρέων φορτηγών, όπως απορριμματοφόρων και ανακύκλωσης.
Συνολικά, η αγορά των βαρέων φορτηγών παραμένει εξαρτημένη από την πορεία μεγάλων έργων υποδομών, όπως το Ελληνικό και το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, αλλά και διαγωνισμών του Δημοσίου.
Ειδικότερα, πέρυσι ταξινομήθηκαν 567 φορτηγά άνω των 8 τόνων, έναντι 444 το 2021. Η άνοδος αυτή ισοδυναμεί με αύξηση 27,7%.
Στην 1η θέση της αγοράς ήταν η Mercedes με 31,9%, στη 2η η Volvo με 22,9%, στην 3η η DAF με 12,2%, στην 4η η ΜΑΝ με 9,9% και στην 5η η Ford με 8,8%.
Αντίστοιχα, η αγορά των μεσαίων (3,5 – 8 τόνους) και ελαφρών (έως 3,5 τόνους) φορτηγών παρουσιάζει αυξομειώσεις από έτος σε έτος, καθώς εξαρτάται από εταιρείες λιανεμπορίου, όπως τροφίμων και σούπερ μάρκετ και μεταφορών.
Την 1η θέση σε μερίδιο αγοράς στα ελαφρά φορτηγά έως 3,5 τόνους έχει η Fiat με 24,2% και στα φορτηγά από 3,5 – 8 τόνους η Mitsubishi με 46,8%.
Τέλος, η αγορά των λεωφορείων επηρεάζεται από τις επιδόσεις των ΚΤΕΛ και των mini – bus από τον τουρισμό. Η εν λόγω αγορά, εάν και αναπτύχθηκε σημαντικά το 2021, εμφάνισε μεγάλη κάμψη το 2022, με την ταξινόμηση μόλις 261 λεωφορείων.
Σχετικά με τα μερίδια αγοράς, η Mercedes κατέχει το 66,3%, η ΜΑΝ το 7,7%, η Ford το 6,9%, η ISUZU το 5,7% και η Neoplan το 2,7%.