Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 25-Ιαν-2023 12:13

    Αδ. Γεωργιάδης: Τιμές ανά κιλό στα ράφια των σούπερ μάρκετ

    Αδ. Γεωργιάδης: Το ενδεχόμενο αγορών πανικού
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    Το ενδεχόμενο να οδηγηθεί το καταναλωτικό κοινό σε αγορές πανικού λόγω των αναφορών περί επερχόμενου κύματος ακρίβειας, πρόταξε στο πλαίσιο ενημέρωσης προς δημοσιογράφους ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.

    Σύμφωνα με τον κύριο Γεωργιάδη, τα κατά καιρούς δημοσιεύματα για την ακρίβεια και την αισχροκέρδεια μπορούν να οδηγήσουν, όπως είπε, σε αγορές πανικού με αποθεματοποίηση προϊόντων ενόψει των μεγάλων αυξήσεων, κάτι που θα οδηγούσε σε μεγάλη απώλεια εισοδήματος παρά το γεγονός ότι η τάση είναι ο πληθωρισμός να πέσει. "Το ρεύμα είναι σημαντικά χαμηλότερο και ήδη οι βιομηχανίες στέλνουν τιμοκαταλόγους με μειώσεις τιμών – όχι όλες αλλά κάποιες. Εάν πούμε στον κόσμο ότι οι τιμές θα αυξηθούν, μπορεί να ευνοήσουμε την κερδοσκοπία και να έχουμε το αντίθετο αποτέλεσμα”.

    Συν τοις άλλοις τίθεται σε συζήτηση την επόμενη εβδομάδα το νομοσχέδιο του καταναλωτή που θα περάσει στη Βουλή από πλευράς του υπουργείου Ανάπτυξης και εφόσον υπάρξει σχετική ρύθμιση θα ενταχθεί στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, το ενδεχόμενο η τιμή ανά κιλό να είναι πιο ευκρινής στα ταμπελάκια των προϊόντων που βρίσκονται στα ράφια, διότι όπως είναι τώρα αναγραφόμενη μπορεί να οδηγήσει σε παραπλάνηση τον καταναλωτή, κατά τα όσα υποστήριξε ο αρμόδιος υπουργός.

    Διαπραγμάτευση για περισσότερα επώνυμα προϊόντα

    Εκτός των άλλων και με βάση τα όσα ανέφερε ο κύριος Γεωργιάδης αυτή τη στιγμή το υπουργείο Ανάπτυξης βρίσκεται σε διαπραγμάτευση ούτως ώστε να ενταχθούν περισσότερα επώνυμα προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού με βελτιωμένες προσφορές από τη βιομηχανία προς τις αλυσίδες. Ωστόσο, δεν θα θεσμοθετηθεί, όπως είπε, η σχετική υποχρέωση, εφόσον η βιομηχανία δείξει την πρόθεση να παρουσιάσει καλύτερες τιμές που θα λειτουργήσουν υπέρ του καταναλωτή. 

    Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, αναφέρθηκε στα στοιχεία που σχετίζονται με την αγορά και τον πληθωρισμό. Mε βάση τα στοιχεία αυτά και επικαλούμενος τον δείκτη της ΕΛΣΤΑΤ για το 2022 η αύξηση στα προϊόντα διατροφής για το 2022 ήταν στα επίπεδα του 15,6%, ενώ από τον Νοέμβριο στον Δεκέμβριο του 2022 η αύξηση της κατηγορίας διατροφής ήταν στα επίπεδα του 0,4%. 

    Αυτή τη στιγμή ελέγχονται κατά προτεραιότητα ως προς την τιμολογιακή τους πολιτική περίπου 5.000 μεγάλες και μεσαίες μονάδες λιανικής πώλησης βασικών καταναλωτικών αγαθών, ενώ στο σύνολό τους οι επιχειρήσεις πώλησης τροφίμων, ποτών και καπνού δεν υπερβαίνουν τις 35.000. 

    Σημειώνεται ότι από την έναρξη της πληθωριστικής κρίσης (από τον Σεπτέμβριο του 2021 και ύστερα) έχουν γίνει περίπου 4.000 έλεγχοι και έχουν επιβληθεί πρόστιμα άνω των 3 εκατομμυρίων ευρώ σε περίπου 150 επιχειρήσεις, καθότι παραβίασαν το περιθώριο κέρδους σε ό,τι αφορά τις τιμές που εφάρμοσαν σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Σύμφωνα με τον κύριο Αναγνωστόπουλο πριν το 2020 δεν είχαν πραγματοποιηθεί σχετικοί έλεγχοι, ελλείψει νομοθετικού πλαισίου που να ορίζει σχετικές διαδικασίες.

    Παράταση για το καλάθι 

    Μεταξύ άλλων ο κ. Γεωργιάδης έκανε λόγο για "αυτονόητη παράταση" στο καλάθι του νοικοκυριού για 3 με 4 μήνες. Υπενθυμίζεται ότι κανονικά έλεγε τον Μάρτιο. 

    Πώς προκύπτουν οι τιμές στον e-Καταναλωτή και πώς γίνεται η παρακολούθηση του καλαθιού

    Οι τιμές στον e-Kαταναλωτή είναι σταθμισμένες και όχι ανά συσκευασία. Σύμφωνα με τον κύριο Γεωργιάδη ο αλγόριθμος για την παρακολούθηση του καλαθιού λαμβάνει υπόψη του την τιμή ανά λίτρο ή κιλό του ακριβότερου προϊόντος κάθε κατηγορίας από τις 51 του καλαθιού με μία σταθμισμένη τιμή (βάρος). Η τιμή αυτή προκύπτει από τους εξής παράγοντες: α. παρουσία της κατηγορίας στα συνολικά καλάθια, β. συνολικό τζίρο της κατηγορίας, όπου το φρέσκο γάλα (τζίρος >400Μ ευρώ) έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από τις ζωοτροφές (τζίρος >40 εκατ. ευρώ) και γ. ποσόστωση στην κατηγορία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ