Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 14-Ιαν-2023 08:08

    Σούπερ μάρκετ: Προσωρινή "ανάσα" στη συρρίκνωση της ζήτησης έδωσαν τα Χριστούγεννα

    Σούπερ μάρκετ: Οι ανατιμήσεις έφεραν 270 εκατ. επιπλέον τζίρο στα ταμεία τους
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    Να σώσει εν μέρει τα προσχήματα σε επίπεδο ζήτησης από πλευράς ποσότητας πωλούμενων προϊόντων ήρθε η εβδομάδα των Χριστουγέννων του 2022 σε μία χρονιά που γενικά δημιούργησε προβληματισμό στα επιτελεία των ελληνικών σούπερ μάρκετ, ενώ έφερε στο προσκήνιο και το καλάθι του νοικοκυριού, ως ένα μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης προς την κατεύθυνση συγκράτησης μέρους των ανατιμήσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, όπως προκύπτει από στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς, IRI.

    Αυτό που επίσης παρατηρείται είναι ότι η αγορά παρά τη μείωση της ζήτησης που αντικατοπτρίζεται στη μείωση των πωλούμενων ποσοτήτων σε τεμάχια σε όλη τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, αύξησε το τζίρο της, βασιζόμενη στις ανατιμήσεις των προϊόντων. Κάτι που σημαίνει ότι οι καταναλωτές συνέχισαν να "πληρώνουν" τις αυξήσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ωστόσο δεν παύει η ακρίβεια να επηρεάζει τα πωλούμενα τεμάχια και που εάν δεν υπήρχαν οι αυξήσεις, υπό αυτά τα δεδομένα ο τζίρος στο οργανωμένο λιανεμπόριο θα είχε εκ των πραγμάτων κατακρημνιστεί.

    Η εξαίρεση των Χριστουγέννων

    Σε γενικές γραμμές η κατανάλωση που προκύπτει από τα πωλούμενα τεμάχια προϊόντων που ανήκουν σε 60 βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων αγαθών κατά τον μήνα Δεκέμβριο ήταν πτωτική όλες τις εβδομάδες του, με εξαίρεση την εβδομάδα 18 έως και 25 Δεκεμβρίου, αυτή των Χριστουγέννων, όπου καταγράφεται άνοδος των πωλήσεων σε τεμάχια κατά 15,6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μείωση των πωλούμενων τεμαχίων αλλά και του όγκου κατανάλωσης είναι αυτή που αντικατοπτρίζει την πραγματική εικόνα της αγοράς ως προς τη ζήτηση των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ και που ουσιαστικά υπαγορεύει ότι αφενός έχει μειωθεί η ζήτηση αλλά και ο αριθμός των μη αναγκαίων αγορών σε προΪόντα, όπου κάποιος αγόραζε αυθόρμητα προ της κρίσης εάν έβλεπε κάτι που επιθυμούσε σε κάποιο κατάστημα, ακόμα και εάν αυτό δεν του ήταν απαραίτητο. Στοπν αντίποδα και σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε τζίρο στα σούπερ μάρκετ τον περασμένο Δεκέμβριου, παρουσιάζονται έντονα ανοδικές και μάλιστα στην εβδομάδα των Χριστουγέννων από 18 έως και 25 Δεκεμβρίου αυξήθηκαν κατά 29,5% σε σύγκριση με πέρυσι, κάτι που οφείλεται στις ανατιμήσεις που έχουν περάσει στα ράφια των αλυσίδων.

    Μετά από μία ταραχώδη χρονιά όπως το 2022, το 2023 έρχεται να παρατείνει το περιβάλλον αβεβαιότητας στο λιανεμπόριο, ενώ το μεγάλο ερώτημα του έτους που διανύουμε σχετίζεται με την επίδραση που θα έχουν στην αγορά οι εκλογές.

    Οι πωλήσεις Δεκεμβρίου 2022 σε 60 βασικές κατηγορίες σε τεμάχια ανά εβδομάδα σε σύγκριση με το 2021

    -27/11/2022-04/12/2022: +0,7%

    -04/12/2022-11/12/2022: -1,2%

    -11/12/2022-18/12/2022: -4,1%

    -18/12/2022-25/12/2022: +15,6%

    -25/12/2022-01/01/2023: -4,5%

    Οι πωλήσεις Δεκεμβρίου 2022 σε 60 βασικές κατηγορίες σε τζίρο ανά εβδομάδα σε σύγκριση με το 2021

    -27/11/2022-04/12/2022: +12%

    -04/12/2022-11/12/2022: +9,7%

    -11/12/2022-18/12/2022: +5,5%

    -18/12/2022-25/12/2022: +29,5%

    -25/12/2022-01/01/2023: +7%

    Αύξηση στην αξία του μέσου καλαθιού λόγω ανατιμήσεων

    Εξετάζοντας τη μέση αξία του καλαθιού στις 60 βασικές κατηγορίες προϊόντων στα σούπερ μάρκετ ήταν αυξημένο κατά 8,1% στο σύνολο του 2022 φτάνοντας τα 187,93 ευρώ από 173,9 ευρώ το 2021, κάτι που σε κάθε περίπτωση οφείλεται στην άνοδο των τιμών στα πωλούμενα αγαθά. Αντίστοιχα στα επώνυμα προϊόντα η αξία ήταν επίσης αυξημένη στο μέσο καλάθι κατά 8,8% ανερχόμενη στα 197,8 ευρώ το 2022 από 181,83 το 2021 και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε η αξία μέσου καλαθιού κατά 10,4% από τα 124,57 ευρώ το 2021 στα 137,52 ευρώ το 2022.

     

     

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ