Υπουργείο Ανάπτυξης: Πώς θα ελέγχει φαινόμενα παραπλάνησης ή εξαπάτησης στις εκπτώσεις
Τετάρτη, 11-Ιαν-2023 12:20
Σε πρωτοβουλία με τη δημιουργία πλατφόρμας που θα διευκολύνει τον έλεγχο των τιμών κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων προχώρησε το υπουργείο Ανάπτυξης, με στόχο την προστασία του καταναλωτικού κοινού.
Ειδικότερα, το αρμόδιο υπουργείο προχώρησε σε έναν νέο τρόπο υπολογισμού των εκπτώσεων, ούτως ώστε να περιοριστούν τα φαινόμενα τεχνητής αύξησης της τιμής ενός προϊόντος λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου, προχωρώντας στη συνέχεια στη διενέργεια μεγάλων εκπτώσεων, οι οποίες ωστόσο είναι στην πραγματικότητα πολύ μικρότερες αφού η τιμή επί της οποίας πραγματοποιούνται είναι μεγαλύτερη από την πραγματική τιμή. Έτσι, από φέτος ως τιμή αναφοράς για να έχει ένα κατάστημα την δυνατότητα να διαφημίσει ότι κάνει έκπτωση 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70%, δεν λαμβάνεται υπόψη η τιμή αναφοράς μία ημέρα πριν από την έναρξη των εκπτώσεων όπως γινόταν έως σήμερα, αλλά η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν αυτό κατά τις τελευταίες 30 ημέρες. Με αυτόν τον τρόπο το υπουργείο Ανάπτυξης επιδιώκει να περιορίσει τις περιπτώσεις παραπλάνησης των καταναλωτών με τεχνητή διόγκωση των τιμών.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, ανέφερε κατά την τοποθέτησή του: "Όπως ξέρετε, από τη Δευτέρα ξεκίνησαν οι χειμερινές εκπτώσεις οι οποίες διαρκούν μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου. Η Ελληνική Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο ήμασταν από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη που εφαρμόζουμε τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία και μάλιστα με τρόπο πολύ πιο προωθημένο από ότι η ευρωπαϊκή οδηγία ορίζει.
Δηλαδή, ορίζουμε έναν νέο τρόπο υπολογισμού των εκπτώσεων τέτοιον που δεν επιτρέπει διάφορα τεχνάσματα που έκαναν ορισμένοι επιτήδειοι στο παρελθόν για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές”.
Πώς θα γίνεται ο έλεγχος των τιμών
Για να μπορεί να γίνεται ο έλεγχος των τιμών το υπουργείο δημιούργησε ηλεκτρονική πλατφόρμα, στην οποία ο κάθε καταναλωτής εφόσον θεωρεί ότι έχει πέσει θύμα παραπλάνησης ή εξαπάτησης, θα μπορεί να καταγγέλλει το γεγονός, ενεργοποιώντας τον μηχανισμό των κλιμακίων της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ). Η πλατφόρμα βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση kataggelies.mindev.gov.gr.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο αρμόδιος γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, θα μπορεί να καταγγείλει ο καταναλωτής μια παράβαση στην Ελλάδα, εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης αν υπάρχει κάποιο ζήτημα το οποίο τον απασχολεί. "Εμείς, όμως, εδώ θα επικεντρώσουμε πιο πολύ για τις παραβάσεις οι οποίες αναφέρονται και διαπράττονται μέσα στην Ελλάδα”, σημείωσε.
Οι 7 κατηγορίες καταγγελιών που έχουν την δυνατότητα να υποβάλλουν οι καταναλωτές
Ο κύριος Αναγνωστόπουλος πρόσθεσε ότι η δυνατότητα που έχουν οι καταναλωτές να υποβάλλουν καταγγελίες, διασπάται ουσιαστικά σε περίπου 7 κατηγορίες: σε καταναλωτικά αγαθά, που είναι μία πολύ μεγάλη κατηγορία, στις υπηρεσίες, στις τραπεζικές υπηρεσίες, στις ασφαλιστικές και λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών το οποίο είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της καταναλωτικής νομοθεσίας, σε ζητήματα ρύθμισης του ιδιωτικού χρέους και στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Εξηγώντας τον τρόπο λειτουργίας της πλατφόρμας καθώς και το πλέγμα των ελέγχων που θα διενεργούνται ο γενικός γραμματέας Εμπορίου σημείωσε ότι: "Αν πάμε πρώτα στα καταναλωτικά, θα δούμε ότι αυτό σπάει σε 5 κατηγορίες: στα τρόφιμα, στα προϊόντα εκτός των τροφίμων, δηλαδή ό,τι δεν είναι τρόφιμο, σε ειδικές κατηγορίες, όπως καλλυντικά, φάρμακα, συμπληρώματα διατροφής, βρεφικές τροφές και ιατρικά βοηθήματα, στα καύσιμα που επίσης υπάρχουν τα ζητήματα της νοθείας και της ελλιποβάρειας, τα οποία είναι πάρα πολύ σημαντικές παραβάσεις τις οποίες συνήθως καταγγέλλουν οι καταναλωτές. Όπως και στα ζητήματα που αφορούν την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο”.
"Ενδεικτικά μόνο να δούμε κάποιες κατηγορίες στην επόμενη διαφάνεια που αφορούν στην ασφάλεια τροφίμων, δηλαδή επισημάνσεις επί της συσκευασίας και ό,τι άλλο έχει να κάνει με τρόφιμα. Στα θέματα της αισχροκέρδειας, για πρώτη φορά μπορεί κανείς ηλεκτρονικά πλέον να υποβάλλει αυτού του είδους τις καταγγελίες.
Γενικά, στους κανόνες εμπορίας και διακίνησης, δηλαδή σε θέματα ζύγισης, σε θέματα κακής ερμηνείας πολλές φορές των επιχειρηματιών, για το πως εφαρμόζεται η εμπορική νομοθεσία, όπως και σε θέματα παραπλανητικής πληροφόρησης”, συμπλήρωσε ο κύριος Αναγνωστόπουλος.
"Άλλα ζητήματα όπως η μη τήρηση νόμιμης εμπορικής και νόμιμης εγγύησης, παραπλανητικές διαφημίσεις, οι συμβάσεις από απόσταση και το δικαίωμα υπαναχώρησης σε 14 ημέρες, κάτι το οποίο επίσης είναι κάτι που δεν έχει γίνει κτήμα του καταναλωτικού κοινού ακόμα και υπάρχει πλέον η δυνατότητα ηλεκτρονικής καταγγελίας.
Η περίπτωση μη παράδοσης προϊόντων. Οι περιπτώσεις στην οποία έχουμε μη ασφαλή προϊόντα. Πάλι θέματα αισχροκέρδειας σε μη τρόφιμα, δηλαδή σε είδη που δεν είναι τρόφιμα”, συνέχισε ο ίδιος.
Επώνυμη καταγγελία μέσω ταυτοποίησης με το Taxis αλλά και ανώνυμη
Επιπλέον αναφέρθηκε σε κανόνες εμπορίας και διακίνησης, απομιμητικά προϊόντα τα οποία επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι της δουλειάς που κάνει το υπουργείο τα τελευταία 3 ουσιαστικά χρόνια και δεν έχει επαναληφθεί στη χώρα μας. "Δεν υπήρχε μηχανισμός ελέγχου ουσιαστικά της διαδικασίας αντιμετώπισης των απομιμητικών προϊόντων, των προϊόντων –‘μαϊμού’, όπως μπορούμε να το πούμε λαϊκότερα και τα θέματα διαδικτυακής απάτης στο ιντερνέτ, όπου υπάρχει το πρόβλημα ότι πολλές φορές υποκλέπτονται οι τραπεζικοί λογαριασμοί των καταναλωτών, με αποτέλεσμα να έχουμε πολύ υψηλή απώλεια χρηματική για τους καταναλωτές.
Και μία ενδεικτική ακόμα διαφάνεια για το πως δουλεύει η πλατφόρμα. Μπορεί να υποβάλλει ο καταναλωτής επώνυμη καταγγελία μέσω ταυτοποίησης με το Taxis καθώς και ανώνυμη καταγγελία. Οι επώνυμες καταγγελίες έχουν πάντοτε προτεραιότητα στην εξέτασή τους. Υπάρχουν περιπτώσεις δε καταγγελιών, οι οποίες μπορούν να γίνουν μόνο επώνυμα, οπότε εκεί επιτρέπεται μία μόνο επώνυμη καταγγελία”.