Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 05-Ιαν-2023 20:10

    Οι προκλήσεις για το νέο εργασιακό

    Τι αλλάζει στις εισφορές στις αποδείξεις δαπάνης
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Κατσαγάνη

    Με διαφορετικούς ρυθμούς ανά πεδίο προχωρά η εφαρμογή του νέου εργασιακού νόμου Χατζηδάκη, ενάμιση χρόνο μετά την έναρξη εφαρμογής του. Αναμφίβολα, η ψηφιακή κάρτα εργασίας "τρέχει" πιο γρήγορα - καθώς ήδη εφαρμόζεται σε δύο μεγάλους κλάδους (σούπερ-μάρκετ, τράπεζες) - σε σχέση με τις άλλες δύο σημαντικές ρυθμίσεις που αφορούν το εργασιακό και συνδικαλιστικό καθεστώς.

    Συγκεκριμένα, έχουν ανοίξει οι πλατφόρμες για την εγγραφή οργανώσεων στα Συνδικαλιστικά Μητρώα, αλλά εκκρεμεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενώ με βήμα σημειωτόν προχωρά η διαμόρφωση προσωπικού ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας σε επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα ή κοινής ωφέλειας.

    Οn track η ψηφιακή κάρτα

    Τον Φεβρουάριο αναμένεται το επόμενο μεγάλο βήμα για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, μετά την ολοκλήρωση της απογραφής όλων των μισθωτών στο πληροφοριακό σύστημα "Εργάνη ΙΙ".

    Αυτό αναφέρουν στελέχη του Yπουργείου Εργασίας στο Capital.gr, συμπληρώνοντας πως, όπως έχει ήδη επίσημα εξαγγελθεί, θα αφορά τους κλάδους των ασφαλιστικών εταιρειών και των σεκιούριτι.

    Ο λόγος για ένα πρωτοποριακό εργαλείο που επιτρέπει να καταγράφονται με απόλυτη ακρίβεια και σε πραγματικό χρόνο οι ώρες εργασίας όλων των μισθωτών. Μέσω της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, το αναβαθμισμένο σύστημα "Εργάνη ΙΙ" ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για το ωράριο εργασίας των εργαζομένων και χαρακτηρίζει αυτόματα κάθε ώρα εργασίας ως κανονικό ωράριο − υπερεργασία, υπερωρία ή διευθέτηση, όπως επίσης τα διαλείμματα, τα ρεπό, τις άδειες, μεταξύ άλλων.

    Ήδη, πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων, έχει γίνει η πρώτη συνάντηση μεταξύ παραγόντων των ιδιωτικών ασφαλιστικών και εταιρειών φύλαξης του αρμόδιου υπουργείου και των εκπροσώπων των παραπάνω κλάδων.

    Από πλευράς υπουργείου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές του Capital.gr, πέρα από τη συνεχιζόμενη καμπάνια ενημέρωσης των επιχειρήσεων αλλά και του διαλόγου με τους εκπροσώπους τους, δεν αποκλείουν "βελτιώσεις σε επιμέρους θέματα", αλλά "όχι επί της αρχής" αλλαγές στο καθεστώς της ψηφιακής κάρτας εργασίας, το οποίο − ως γνωστόν – εφαρμόζεται ήδη από το καλοκαίρι του 2022 στις τράπεζες και τα σούπερ-μάρκετ.

    Ωστόσο, η εφαρμογή σε κλάδους όπως ο ασφαλιστικός γεννά νέα ζητήματα, λόγω της ιδιαιτερότητας της απασχόλησης των εργαζομένων (π.χ. εξ αποστάσεως εργασία, εξωτερικά ραντεβού κ.λπ.), και θα μπορούσε να αποτελέσει πιλότο για άλλους κλάδους, όπως εκείνος των ΜΜΕ.

    Αμέσως μετά τους κλάδους των ασφαλιστικών εταιρειών και των σεκιούριτι σειρά θα λάβουν, αφού προηγηθεί διάλογος με τους εκπροσώπους τους, οι βιομηχανίες και οι τέως ΔΕΚΟ (άνοιξη 2023) και έπειτα (καλοκαίρι 2023) η εστίαση και τα καταλύματα.

    Ωστόσο, κύκλοι της αγοράς με τους οποίους ήρθε σε επαφή το Capital.gr δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους σε σχέση με το παραπάνω πλάνο, καθώς η χώρα από την άνοιξη εισέρχεται σε εκλογική περίοδο, χωρίς να είναι προφανώς σαφές αν αυτή θα φτάσει έως και τις αρχές καλοκαιριού.

    Εν αναμονή αποφάσεων του ΣτΕ το Συνδικαλιστικό Μητρώο

    Την ίδια ώρα που η ψηφιακή κάρτα εργασίας βρίσκεται σε σταδιακή εφαρμογή, εκκρεμεί η πλήρης εφαρμογή του Συνδικαλιστικού Μητρώου. Και αυτό γιατί εκκρεμεί η απόφαση της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας – στο οποίο έχει προσφύγει το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας –, αν και το Υπουργείο Εργασίας, από τον Σεπτέμβριο του 2022, έχει ανοίξει τις πλατφόρμες εγγραφής των συνδικαλιστικών οργανώσεων, εργαζομένων και εργοδοτών στα αντίστοιχα Μητρώα.

    Στο μεταξύ, όμως, με απόφασή του το τμήμα (Δ’) του ΣτΕ αμφισβητεί την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων στα συνδικαλιστικά Μητρώα (την οποία προβλέπει ο νόμος), αν και εκτιμά πως η εγγραφή στο εν λόγω Μητρώο δεν αντίκειται στο Σύνταγμα.

    Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Εργασίας, η απόφαση τμήματος (Δ') του Συμβουλίου της Επικρατείας σε σχέση με την προσφυγή του κατά του Μητρώου "δεν θίγει τον νέο θεσμό του Γενικού Μητρώου Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων (ΓΕΜΗΣΟΕ) στον πυρήνα του", καθώς "μόνο επιμέρους ζητήματα λειτουργίας θίγονται στην εν λόγω απόφαση και παραπέμπονται προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια".

    Από την ίδια πλευρά, επισημαίνει ότι (το Υπουργείο) "θα καταθέσει τις απόψεις του στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου. Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένο ότι το ΓΕΜΗΣΟΕ δεν αμφισβητείται, θα ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτελεσματική λειτουργία του".

    Το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας, από την πλευρά του, "έκρινε ομόφωνα ότι η Υπουργική Απόφαση που περιέχει τις ρυθμίσεις για το Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων (ΓΕΜΗΣΟΕ) του Νόμου Χατζηδάκη είναι αντισυνταγματική σε διάφορες διατάξεις της, παραπέμπει δε το ζήτημα και για λόγους σπουδαιότητας στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου. Θυμίζουμε ότι στο ΣτΕ είχε προσφύγει το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας μαζί με το Σωματείο Εργαζομένων στην ACS".

    Υπενθυμίζεται ότι διακηρυγμένος στόχος του Υπουργείου Εργασίας, με σχετική διάταξη του εργασιακού νόμου του Κωστή Χατζηδάκη (ο οποίος ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2020) για τα συνδικαλιστικά Μητρώα, είναι πως μέσω της υποχρεωτικής εγγραφής συνδικάτων πρέπει να μπει τέλος στα σωματεία-"σφραγίδες", αλλά και να διευκολυνθεί η συμμετοχή των εργαζομένων με πραγματικά αντιπροσωπευτικές διαδικασίες, όπως η ηλεκτρονική ψηφοφορία.

    Σε εκκρεμότητα η ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία

    Ο λόγος για τη ρύθμιση εκείνη η οποία προβλέπει πως στις επιχειρήσεις δημόσιου χαρακτήρα ή κοινής ωφέλειας (π.χ. υγειονομικές υπηρεσίες, παραγωγή και διανομή ηλεκτρικού ρεύματος ή καύσιμου αερίου, μεταφορά προσώπων και αγαθών, τηλεπικοινωνίες) εισάγεται η έννοια του Προσωπικού Ελάχιστης Εγγυημένης Υπηρεσίας και ορίζεται ότι αυτό πρέπει να διατίθεται, πέραν του Προσωπικού Ασφαλείας, για την αντιμετώπιση των στοιχειωδών αναγκών του κοινωνικού συνόλου κατά τη διάρκεια της απεργίας.

    Ειδικότερα, οι στοιχειώδεις ανάγκες ορίζονται ως τουλάχιστον το ένα τρίτο (1/3) της συνήθως παρεχόμενης υπηρεσίας. Ως εκ τούτου, το ποσοστό του Προσωπικού Ελάχιστης Εγγυημένης Υπηρεσίας που θα συμφωνηθεί δεν μπορεί να είναι μικρότερο του παραπάνω ποσοστού.

    Το Προσωπικό Ασφαλείας και Ελάχιστης Εγγυημένης Υπηρεσίας καθορίζεται με ειδική συμφωνία μεταξύ της πιο αντιπροσωπευτικής συνδικαλιστικής οργάνωσης της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης και του εργοδότη. Οι συμφωνίες αυτές έπρεπε να είχαν καθοριστεί από τον Δεκέμβριο του 2021. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ