Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 05-Δεκ-2022 17:26

    Θετικά στοιχεία στην προσωρινή συμφωνία για την ένταξη της ναυτιλίας στο EU ETS

    Η Deutsche Bank προειδοποιεί για φούσκα στις αγορές εκπομπών άνθρακα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αναστασίας Βαμβακά

    Με θετικά πρόσημο  κρίνει  η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών την προκαταρκτική συμφωνία στην οποία κατέληξαν τα  θεσμικά όργανα της ΕΕ σχετικά με τον τρόπο επέκτασης του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη ναυτιλία μετά από μήνες τριμερών διαπραγματεύσεων.

    "Η συμφωνία αντανακλά σε σημαντικό βαθμό τις θέσεις που έχει εκφράσει ο ευρωπαϊκός εφοπλισμός. Ειδικότερα, αναφέρεται η αναγνώριση της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει" - που συνεπάγεται τη μετακύληση του κόστους συμμόρφωσης στον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου ("commercial operator”) - καθώς και η δέσμευση μέρους των εσόδων από τη διεθνή ναυτιλία για την απανθρακοποίηση του κλάδου. Τις θέσεις αυτές  υποστηρίζει σταθερά η ΕΕΕ από τον Απρίλιο του 2021" αναφέρει σε δελτίο τύπου, η Ένωση. 

    "Αντιμετωπίζουμε θετικά αρκετές πτυχές της προσωρινής συμφωνίας για το ευρωπαϊκό ETS, χωρίς να ξεχνάμε ότι αποτελεί ένα περιφερειακό μέτρο. Δεδομένου όμως ότι πολλές σημαντικές παράμετροι για την εφαρμογή της εκκρεμούν, απαιτείται προσοχή για να διασφαλιστεί η καταλληλότητά τους για το ναυτιλιακό κλάδο", δήλωσε η Πρόεδρος της ΕΕΕ, κα. Μ. Τραυλού.

    Η ΕΕΕ είναι σταθερά προσηλωμένη στον στόχο για την απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Προς την επίτευξη αυτού του σκοπού, η ΕΕΕ επαναλαμβάνει τη σημασία της δέσμευσης όλων των σχετικών εμπλεκόμενων φορέων εκτός της ναυτιλίας, σε αυτό το δύσκολο εγχείρημα. Η υιοθέτηση αποτελεσματικών υποχρεωτικών μέτρων και για τα υπόλοιπα εμπλεκόμενα μέρη, όπως οι παραγωγοί και προμηθευτές καυσίμων, είναι αναγκαία.

    "Η ναυτιλία προσφέρει μια αναντικατάστατη υπηρεσία για την ευημερία των πολιτών του κόσμου. Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας γίνεται πιο εμφανής ιδιαίτερα σε εποχές γεωπολιτικών αναταράξεων ή παγκόσμιων κρίσεων. Στο πλαίσιο αυτό, η ναυτιλία θα αποτελέσει και έναν από τους βασικούς παράγοντες διευκόλυνσης της διαδικασίας απεξάρτησης του πλανήτη από τον άνθρακα, αφού θα μεταφέρει σε παγκόσμια κλίμακα το μεγαλύτερο μέρος των νέων εναλλακτικών καυσίμων", προσέθεσε η κα. Τραυλού.

    Σύμφωνα με την προσωρινής συμφωνίας,  οι φορείς εκμετάλλευσης πλοίων θα πρέπει να πληρώνουν για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά τα ταξίδια τους προς, από και μεταξύ λιμένων της ΕΕ, με περίοδο σταδιακής έναρξης από το 2024. Οι  ναυλωτές θα πρέπει να "παραδώσουν" το 2025 για το 40% των εκπομπών τους το 2024, το 2026 για το 70% των εκπομπών τους το 2025 και το 2027 για το σύνολο των εκπομπών τους το 2026, με βάση την προκαταρκτική συμφωνία. Η πλήρης κάλυψη θα συνεχιστεί και στη συνέχεια.

    Οι εκπομπές από ταξίδια εντός της ΕΕ θα καταλογίζονται πλήρως στο ETS, ενώ οι μισές εκπομπές κατά τη διάρκεια ταξιδιών από και προς τρίτες χώρες θα καλύπτονται.

    ΕΕΕ: Χρειάζεται υιοθέτηση κατάλληλων παγκόσμιων μέτρων

    "Σήμερα, με την έναρξη ενός νέου γύρου συζητήσεων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (International Maritime Organisation - ΙΜΟ), τα Κράτη Μέλη του πρέπει να αδράξουν την ευκαιρία και να καταλήξουν σε συμφωνία. Η ΕΕΕ υποστηρίζει σθεναρά τις προτάσεις του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping – ICS) για ένα μέτρο που θα βασίζεται σε μια προκαθορισμένη εισφορά ανά τόνο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τον παγκόσμιο στόλο, καθώς και για την αναθεώρηση των συμφωνημένων στόχων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας" αναφέρει η ΕΕΕ

    "Προσδοκούμε ο IMO να λάβει καθοριστικές αποφάσεις που θα επιτυγχάνουν  πραγματικά περιβαλλοντικά οφέλη", σημείωσε καταληκτικά η κα. Τραυλού.    

    Σε δήλωσή του, ο Peter Liese, εισηγητής για τη νομοθεσία της ΕΕ για τη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα, δήλωσε: "Είναι σημαντικό επίτευγμα η συμπερίληψη πλοίων στο EU ETS γιατί αυτό θα ενθαρρύνει τους πλοιοκτήτες και τους φορείς εκμετάλλευσης να χρησιμοποιούν την καλύτερη διαθέσιμη τεχνολογία και να καινοτομούν".

    Κάλυψη χωρίς CO2

    Το ETS για τη ναυτιλία θα αντιμετωπίσει αρχικά τις εκπομπές CO2 το 2024-25, και το οξείδιο του αζώτου, η αιθάλη και το μεθάνιο θα συμπεριληφθούν από το 2026. Πλοία υπεράκτιων υπηρεσιών χωρητικότητας 5.000 τόνων και άνω πρόκειται να συμπεριληφθούν στο ETS από το 2027 λόγω ζήτησης από τους νομοθέτες της ΕΕ.

    Η ΕΕ αποφάσισε επίσης να διαθέσει μέρος των  εσόδων του για έργα θαλάσσιας απαλλαγής από τον άνθρακα μέσω του Ταμείου Καινοτομίας και του Ταμείου Επενδύσεων για το Κλίμα, ακούγοντας την έκκληση  εφοπλιστικών και όχι μόνο φορεών.

    Το ETS για τη ναυτιλία αποτελεί μέρος του ευρύτερου πακέτου Fit-for-55 της ΕΕ για το κλίμα και την ενέργεια, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών στο μπλοκ κατά τουλάχιστον 55% από τα επίπεδα του 1990 έως το 2030.

    Η προκαταρκτική συμφωνία υπόκειται στην τελική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τους νομοθέτες της ΕΕ και τα κράτη μέλη σε τριμερή συνάντηση 16-17 Δεκεμβρίου.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ