"Εξέγερση" (από την Αθήνα) των ευρωπαϊκών ταξί κατά της Uber

Δευτέρα, 05-Δεκ-2022 08:41

ταξι

Του Φώτη Φωτεινού 

Η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των υπηρεσιών ταξί αποτέλεσε το κεντρικό θέμα του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Συνδικάτων Ταξί που διεξήχθη στην Αθήνα, με συμμετοχή αντιπροσωπειών από την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και το Βέλγιο. 

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του ΣΑΤΑ, με τον πρόεδρο των ιδιοκτητών ταξί της Αθήνας, Θύμιο Λυμπερόπουλο να εξαπολύει "επίθεση" εναντίον της Uber, αλλά και τουριστικών εταιρειών, υποστηρίζοντας ότι υποκλέπτουν παράνομα έργο των ΕΔΧ. 

"Η αμερικάνικη πολυεθνική, όπως φάνηκε από τη διαρροή εγγράφων στον Guardian, ξεγέλασε εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές. Αυτές οι παράνομες πρακτικές επέτρεψαν στην Uber να επεκταθεί γρήγορα και εύκολα στην Ευρώπη", ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ.  

"Τώρα είναι η ώρα της αντεπίθεσης, τώρα που ο αντίπαλος είναι στα σχοινιά. Η μεγάλη κινητοποίηση του κλάδου στις Βρυξέλλες, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ήταν η οικοδόμηση ενός θεμέλιου λίθου για τη συνέχεια", συμπλήρωσε ο κ. Λυμπερόπουλος, προαναγγέλλοντας τη διεξαγωγή κι άλλων κοινών ενεργειών στην "καρδιά" της ΕΕ.   

Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ ζήτησε τη σύσταση επιτροπής, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για τις μεθόδους επέκτασης της Uber στην Ευρώπη, ζητώντας την προσωρινή απαγόρευση λειτουργίας της, αλλά και την καταβολή τυχόν αποζημιώσεων. 

Η διαμόρφωση της ελληνικής αγοράς 

Στην Ελλάδα και στις εφαρμογές ταξί, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται ένταση του ανταγωνισμού. Μάλιστα, πριν από μερικές ημέρες, η πιο δημοφιλής εφαρμογή για τα ταξί, η ΒΕΑΤ ανακοίνωσε τη μετονομασία της σε Free Now. 

Η μετονομασία της ΒΕΑΤ σε Free Now ήταν κάτι που συζητιόταν αρκετό διάστημα, καθώς η μητρική εταιρεία, το Free Now ήθελε να ομογενοποιήσει την πλατφόρμα σε όλη την Ευρώπη και συγκεκριμένα, σε 10 χώρες και 150 πόλεις που δραστηριοποιείται.  

Η ελληνική Free Now έλαβε ως "κληρονομιά" από την ΒΕΑΤ περί τους 1,5 εκατ. επιβάτες και σχεδόν 8.000 συνεργαζόμενα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η ζήτηση για τα συνεργαζόμενα ταξί της Free Now είναι ανοδική, καθώς στο 8μηνο του έτους, οι διαδρομές αυξήθηκαν 8%. Το 2021 και σε 12μηνη βάση, η άνοδος ανήλθε στο 32% σε σχέση με το 2020. 

Δεύτερη σε μερίδιο αγοράς είναι η αμερικανική Uber, η οποία – σύμφωνα με εκτιμήσεις – διαθέτει 2 - 2,5 χιλιάδες συνεργαζόμενα ταξί. Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, τον Αύγουστο και σε σχέση με τον Αύγουστο του 2019, οι χρήστες από το εξωτερικό που επισκέφθηκαν την Ελλάδα και άνοιξαν την εφαρμογή αυξήθηκαν κατά 148%, ενώ κατά 124% ενισχύθηκαν όσοι εξασφάλισαν μια διαδρομή. 

Αντίστοιχα, τρίτη σε μερίδιο αγοράς είναι η ελληνική Taxiplon, η οποία – σύμφωνα με εκτιμήσεις – διαθέτει περισσότερα από 1.200 συνεργαζόμενα ταξί. 

Ο κλάδος είναι αντιμέτωπος με σειρά προκλήσεων και αρκετές εταιρείες θέτουν ως προτεραιότητα νομοθετικές αλλαγές του 4530/2018, τονίζοντας ότι οφείλουν να αποσαφηνιστούν διατάξεις σε σχέση με τον ορισμό για τις ψηφιακές πλατφόρμες και τις υποχρεώσεις απέναντι στο κράτος.