Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 26-Νοε-2022 08:00

    Η αγορά δεξαμενόπλοιων "κλέβει την παράσταση"

    Η αγορά δεξαμενόπλοιων "κλέβει την παράσταση"
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Tης Αναστασίας Βαμβακά

    Οι Έλληνες εφοπλιστές από την αρχή του έτους έως τις αρχές Νοεμβρίου είναι πρώτοι στον κόσμο στις αγορές, αλλά και στις πωλήσεις πλοίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο οίκος Allied, οι "Greeks" αγόρασαν 223 πλοία και πλήρωσαν 4.859,6 δισ. δολάρια και πούλησαν 200 πλοία και εισέπραξαν 4.538,5 δισ. δολάρια. Με άλλα λόγια, το συνολικό ποσό που κατέβαλαν στους πωλητές και εισέπραξαν από τους αγοραστές ανέρχεται στα 9.398,1 δισ. δολάρια.

    Η αγορά δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να "κλέβει την παράσταση", καθώς ο δείκτης Baltic Dirty Tanker Index (BDTI) βρίσκεται στις 1.823 μονάδες, αυξημένος κατά 5% σε εβδομαδιαία βάση, στο υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα Οκτωβρίου 2019, ενώ και ο Baltic Exchange Clean Tanker Index (BCTI) κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα και έκλεισε στις 1.227 μονάδες, οριακά μειωμένος κατά 0,4% σε εβδομαδιαία βάση. Αντίθετα με τα δεξαμενόπλοια, οι αξίες των φορτηγών πλοίων υποχώρησαν.

    Οι υγιείς ναύλοι στην αγορά υγρού φορτίου έχουν ευνοήσει και τις αγοραπωλησίες πλοίων, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, ενώ άλλοι ναυλομεσίτες συνδέουν την εξέλιξη αυτή και με την κατάσταση που διαμορφώνεται στην αγορά εν όψει του εμπάργκο ρωσικού πετρελαίου από την Ε.Ε. και G7. Ένας ακόμα παράγοντας που ίσως βοηθά τη διατήρηση των υψηλών αξιών των δεξαμενόπλοιων είναι η περιορισμένη διαθεσιμότητα στα ναυπηγεία. Καθώς το orderbook των tankers είναι χαμηλό και οι εκτιμώμενες ημερομηνίες παράδοσης πλοίων για παραγγελίες που πραγματοποιούνται σήμερα έχουν μεταφερθεί από το 2025 και αργότερα, οποιαδήποτε αγορά δεξαμενόπλοιου δεν καθορίζει μονάχα τον στόλο μιας εταιρείας σήμερα, αλλά έως έναν βαθμό και για τα επόμενα έτη.

    Περίπου 630 δεξαμενόπλοια άλλαξαν χέρια κατά τη διάρκεια του έτους, σημαντικά περισσότερες συναλλαγές από τις 420 της ίδιας περιόδου το 2021, υπολογίζει ο Xclusiv. Από το σύνολο των φετινών συναλλαγών, οι 218 αφορούσαν MR tankers, από τα οποία τα 92 ήταν άνω των 15 ετών. Την ίδια στιγμή, άλλαξαν χέρια 125 chemical tankers φέτος, από 85 το 2021. Στη τρίτη θέση της κατάταξης βρίσκονται τα Aframax/LR2 tankers με 120 συναλλαγές το 2022, με τα 74 πλοία από αυτά να είναι μεγαλύτερα των 15 ετών.

    Ο μοναδικός τύπος δεξαμενόπλοιου με μειωμένες συναλλαγές το 2022 ήταν τα VLCCs, καθώς, εντός του 2022, 68 άλλαξαν χέρια, μειωμένα κατά τέσσερα συγκριτικά με την ίδια περίοδο του περασμένου έτους. Ακόμα ένα ενδιαφέρον στοιχείο για τις αγοραπωλησίες των δεξαμενόπλοιων ήταν οι 129 συναλλαγές για παγοθραυστικά από την αρχή του έτους έως σήμερα, έναντι 69 πέρυσι.

    Στις ιδιαίτερα αυξημένες αξίες των δεξαμενόπλοιων στρέφεται και η πρόσφατη ανάλυση της ναυλομεσιτικής Allied Shipping Research, η οποία αποπειράται να εξετάσει κατά πόσο οι αισιόδοξες εκτιμήσεις για το μέλλον της αγοράς συνάδουν με την πραγματικότητα.

    Η σημαντική ανάκαμψη της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων έχει επιδράσει και στις αξίες τους και έχει αυξήσει το κόστος επένδυσης σε πλοία. Παρότι τα σημάδια διαφαίνονται θετικά για το βραχυπρόθεσμο μέλλον, η ανάλυση υποστηρίζει ότι υπάρχει πληθώρα αστάθμητων παραγόντων –γεωπολιτική αστάθεια, πολιτική OPEC+, οικονομική αβεβαιότητα– που καθιστούν οποιαδήποτε εκτίμηση για το μέλλον της αγοράς επισφαλή.

    Η Allied σημειώνει ότι οι υψηλές αξίες συνοδεύονται και από ευνοϊκές εκτιμήσεις για την προσφορά και τη ζήτηση βραχυπρόθεσμα. Σύμφωνα με δείκτες που χρησιμοποιεί η ναυλομεσιτική, τα σημερινά επίπεδα αξίας των δεξαμενόπλοιων είναι υψηλότερα του φυσιολογικού. Ωστόσο, προτού η κυκλικότητα της αγοράς οδηγήσει σε έντονη και επιμένουσα πτώση των αξιών, η Allied εκτιμά ότι θα υπάρξει μια περίοδος μεταβλητότητας. Σε κάθε περίπτωση, η ναυλομεσιτική σημειώνει ότι η ανάλυσή της δεν συνιστά κάποια απαισιόδοξη εκτίμηση, παρά μόνο μια διαφορετική οπτική πλευρά. Παράλληλα, υπό τις επικρατούσες συνθήκες στις αξίες, η Allied εκφράζει την άποψη πως η χρονική περίοδος είναι κατάλληλη για εταιρείες που θέλουν να προβούν σε πώληση δεξαμενόπλοιων από τον υπό διαχείριση στόλο.

    Oι "Greeks"

    Οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 111 φορτηγά πλοία, 104 δεξαμενόπλοια, 3 μεταφοράς κοντέινερ και 3 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου. Στην ίδια περίοδο πούλησαν 93 φορτηγά πλοία, 76 δεξαμενόπλοια, 15 πλοία κοντέινερ και 5 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου. Μετά τις αγοραπωλησίες, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 23 πλοία. Αυξήθηκε κατά 18 φορτηγά πλοία, κατά 28 δεξαμενόπλοια, αλλά μειώθηκε κατά 15 πλοία μεταφοράς κοντέινερ και κατά 5 πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.

    Σε όλο τον κόσμο άλλαξαν χέρια 1.637 πλοία και η αξία τους ήταν περίπου 36 δισ. δολάρια.

    Στις αγορές πλοίων δεύτεροι έρχονται οι Κινέζοι με 183 πλοία και ακολουθούν οι Τούρκοι με 58 πλοία, οι εφοπλιστές από τη Μέση Ανατολή με 48 πλοία, οι Ελβετοί με 48 πλοία, οι Σιγκαπουριανοί με 44 πλοία, οι Γερμανοί με 32 πλοία, οι Ολλανδοί με 31 πλοία. Στις πωλήσεις δεύτεροι είναι οι Ιάπωνες με 139 πλοία και ακολουθούν οι Κινέζοι με 124 πλοία, οι Σιγκαπουριανοί με 106 πλοία και οι Γερμανοί με 82 πλοία. Τέλος, οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια 521 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 13.917.000 dwt



     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ