Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 26-Νοε-2022 08:00

    Πού "προσγειώνεται" το τίμημα για την νέα σύμβαση της Αττικής Οδού

    Αντικρουόμενες δικαστικές αποφάσεις για φαινόμενα τύπου «Αττικής Οδού» το 2011
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα

    H απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για καθορισμό των διοδίων στην νέα σύμβαση της Αττικής Οδού (η οποία θα ισχύσει από τον Οκτώβριο του 2024) στα 2,50 ευρώ από 2,80 ευρώ που είναι σήμερα, δεν φαίνεται να έγινε αποδεκτή με ιδιαίτερη χαρά από την διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.

    Η πρόταση που είχε υποβάλλει το Ταμείο προς το Υπουργείο ήταν για κλιμακωτά διόδια, το ύψος δηλαδή των οποίων να καθορίζεται ανάλογα με τις ώρες αιχμής. Η τιμολογίακή που προτάθηκε, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στο Ταμείο, θα οδηγούσε σε χαμηλότερα διόδια (κατά μέσο όρο) από τα 2,80 ευρώ ανά διεύλευση που είναι σήμερα. 

    Ωστόσο η πολιτική βούληση ήταν διαφορετική και αποτυπώθηκε ξεκάθαρα στα όσα δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής "Από σήμερα ο διαγωνισμός για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού μπήκε στη δεύτερη φάση του. Κατόπιν της τελικής απόφασης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών οι δεσμευτικές προσφορές των ενδιαφερομένων πρέπει να υποβληθούν λαμβάνοντας υπόψη διόδια 2,50 ευρώ ανά διέλευση, ενώ με βάση την τρέχουσα σύμβαση, που εκπνέει τον Οκτώβριο του 2024, προβλέπονται διόδια 2,80 ευρώ. Η απόφαση της Κυβέρνησης για μείωση των διοδίων της Αττικής Οδού στη νέα σύμβαση, όχι μόνο εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια αντιμετώπισης του κόστους διαβίωσης, αλλά κλείνει κι ένα κύκλο ανεδαφικών απόψεων περί κλιμακωτών διοδίων, χωρίς να υπάρχει συγκοινωνιακή μελέτη" δήλωσε ο υπουργός Υποδομών. 

    Που προσγειώνεται το τίμημα

    Η εξέλιξη αυτή έρχεται να μειώσει περαιτέρω τις προσδοκίες του ΤΑΙΠΕΔ για το ύψος του τιμήματος που θα υποβάλλουν στο διαγωνισμό παραχώρησης της Αττικής Οδού, τα 8 σχήματα.

    "Η μείωση του ύψους των διοδίων, οι πληθωριστικές πιέσεις και η άνοδος των επιτοκίων, προσγειώνουν το τίμημα σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που είχαν αρχικώς εκτιμηθεί", επισημαίνουν στελέχη που βρίσκονται κοντά στη διαδικασία. Αν και κανείς τουλάχιστον από τα υποψήφια σχήματα που συμμετέχουν στον διαγωνισμό δεν επιθυμεί να "ανοίξει τα χαρτιά του" στην παρούσα φάση, εντούτοις δεν είναι λίγοι εκείνοι που τοποθετούν πλέον το τίμημα γύρω στα 1,7 δισ. ευρώ, με τις εκτιμήσεις αυτές ωστόσο να θεωρούνται αρκετά πρώιμες αφού η εξίσωση της παραχώρησης της Αττικής Οδού παραμένει μία εξίσωση με πολλούς αγνώστους Χ καθώς το περιβάλλον στην οικονομία παραμένει ρευστό.   

    Όπως είχε γράψει το capital.gr από τον περασμένο Μάρτιο "το ύψος του τιμήματος που θα δώσουν τα υποψήφια σχήματα, θα καθοριστεί από το κόστος του χρήματος την περίοδο κατά την οποία θα υποβληθούν οι προσφορές, σε συνάρτηση με τις γεωπολιτικές εξελίξεις αλλά και τις διεθνείς μακροοικονομικές συνθήκες. 

    Αυτό σημαίνει ότι οι εκτιμήσεις ότι το τίμημα μπορεί και να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ, δεδομένης της μέχρι τώρα πορείας του αυτοκινητοδρόμου σε επίπεδο εσόδων και κυκλοφορίας, αλλά και των μελλοντικών προοπτικών, δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο καθώς αυτό θα καθοριστεί από το ύψος των επιτοκίων, το ύψος του πληθωρισμού κλπ". 

    Μάλιστα όπως επισημαίνουν στο capital.gr στελέχη Ομίλων που συμμετέχουν στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, αν διαγωνισμοί που έγιναν στο πρόσφατο παρελθόν, γινόταν σήμερα, υπό τις επικρατούσες οικονομικές συνθήκες, το ύψος των προσφορών θα ήταν εντελώς διαφορετικό. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ