Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 15-Σεπ-2022 20:15

    Διπλός έλεγχος κράτους και ΤτΕ για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές

    Τρία μεγάλα ορόσημα για την Ελλάδα ως το τέλος του χρόνου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Τάσου Δασόπουλου

    Διπλό διασταυρούμενο έλεγχο για τις οφειλές τους, τόσο στο δημόσιο όσο και στις τράπεζες, για το σύνολο των επιχειρήσεων και πολιτών θα  εξασφαλίζουν δύο νέοι φορείς που συστήνονται με πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών, με πρώτο στόχο την καταπολέμηση του φαινομένου των στρατηγικών κακοπληρωτών και της κάθε είδους καταχρηστικής συμπεριφοράς, σε βάρος δημοσίου ή ιδιωτών.

    Πρόκειται για την Ανεξάρτητη  Αρχή  Πιστοληπτικής Αξιολόγησης για τα χρέη στο Δημόσιο, αλλά και το Κεντρικό Αρχείο Πιστώσεων, για τα δάνεια των τραπεζών  ή  άλλων  ιδιωτικών   φορέων,  ώστε να υπάρχουν διαθέσιμα  στοιχεία σε  πραγματικό  χρόνο   για   την   συμπεριφορά κάθε  ιδιώτη  και  κάθε επιχείρησης και ως προς την  συνέπεια τους   απέναντι  στο δημόσιο, αλλά και το  ιστορικό του ως δανειολήπτη.

    Ο στόχος είναι εκτός από την καταπολέμηση των  λεγόμενων  στρατηγικών   κακοπληρωτών,  μέσω   των  διασταυρούμενων  στοιχείων  των   δύο  νέων   φορέων,  να   εκπονούνται  και  πιο  αποτελεσματικές  παρεμβάσεις   του   δημοσίου για   την  δανειοδότηση   κυρίως   των  μικρών και  πολύ  μικρών επιχειρήσεων.

    Με βάση τις διατάξεις του νομοσχεδίου  του  Υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στην Βουλή εξηγούνται αναλυτικά ο τρόπος λειτουργίας και  η  διαδικασία  των ελέγχων  των  δύο φορέων.

    Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης

    Η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης θα συλλέγει, θα επεξεργάζεται και θα μπορεί να κοινοποιεί σε τράπεζες και άλλους ιδιωτικούς φορείς πληροφορίες   για την συμπεριφορά νοικοκυριών και επιχειρήσεων προς τη Φορολογική Διοίκηση και τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Η Αρχή, με βάση τα στοιχεία που θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται, θα αξιολογεί και θα βαθμολογεί την πιστοληπτική ικανότητα των φορολογουμένων και των ασφαλισμένων και θα παρέχει τη σχετική πληροφόρηση προς τις τράπεζες και άλλους ιδιωτικούς φορείς. Η νέα ανεξάρτητη αρχή θα μπορεί να εκδίδει πιστοποιητικό πιστοληπτικής αξιολόγησης ανάλογα με το ιστορικό πληρωμών και οφειλών  σε ιδιώτες  και   επιχειρήσεις.
     
    Σε διάταξη   του  νομοσχεδίου ορίζεται σαφώς ότι η παροχή των πληροφοριών προς τους φορείς του ιδιωτικού τομέα δεν θα είναι αυτόματη. Θα δίνεται σε φορείς του ιδιωτικού τομέα (π.χ. μια εμπορική τράπεζα) μετά από την συναίνεση του φυσικού ή νομικού προσώπου, το οποίο θα αναζητήσει χρηματοδότηση από μια τράπεζα  και  αυτή   αναζητήσει ένα  τέτοιο  έγγραφο.

    Πρακτικά όμως, η εμφάνιση από το υποψήφιο δανειολήπτη αυτού του πιστοποιητικού πιστοληπτικής διαβάθμισης από προαιρετική θα γίνει υποχρεωτική, αφού θεωρείται   βέβαιο   ότι   εφεξής  το   συγκεκριμένο   πιστοποιητικό θα είναι  ένα,  από τα υποχρεωτικά έγγραφα που θα πρέπει να υποβάλλει ο υποψήφιος δανειολήπτης, για να διεκδικήσει κάποια δανειοδότηση.

    Κεντρικό Αρχείο Πιστώσεων

    Η δεύτερη παρέμβαση θα είναι το Κεντρικό Αρχείο Πιστώσεων.  Μια βάση δεδομένων με την πιστοληπτική συμπεριφορά ιδιωτών και νομικών προσώπων στις υποχρεώσεις τους προς τις τράπεζες.

    Το Μητρώο είναι πληροφοριακό σύστημα που  θα   ανήκει και θα τηρείται στην Τράπεζα  της   Ελλάδας.  Θα  καταγράφει σε αναλυτική βάση, το ιστορικό πληρωμών, τα είδη των παρεχομένων εξασφαλίσεων και κάθε άλλη πληροφορία που σχετίζεται με κάθε μορφής πίστωση προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα, από πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα που έχουν την καταστατική τους έδρα στην Ελλάδα, καθώς και από τα υποκαταστήματα αλλοδαπών πιστωτικών ή χρηματοδοτικών ιδρυμάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα.

    Βάσει των πληροφοριών που θα τηρούνται στο Μητρώο, καταρτίζεται επίσης "πιστωτική Έκθεση" για όλα τα πιστοδοτούμενα πρόσωπα. Το περιεχόμενο της Πιστωτικής Έκθεσης καθορίζεται με την Πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος που προβλέπεται στην και διαφοροποιείται ανάλογα με τον αποδέκτη της, σε κάθε όμως περίπτωση δεν περιέχει αξιολόγηση και βαθμολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη.

    Τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς,περιλαμβανομένων των πληροφοριών ταυτοποίησης και των γενικών πληροφοριών, που τηρούνται στα αρχεία τους για τους οφειλέτες τους για το χρονικό διάστημα των τελευταίων δώδεκα (12) μηνών τουλάχιστον. 

    Η Τράπεζα της Ελλάδας, διατηρεί τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών, από τον χρόνο άντλησης κάθε δεδομένου από τα συστήματα του αντίστοιχου πιστωτή για τις ανάγκες καταχώρησής του στο Μητρώο, προς τον σκοπό εξαγωγής ασφαλούς πληροφόρησης σχετικά με την πιστοληπτική ικανότητα των υποκειμένων δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς.

    Μετά τα 10 χρόνια τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς διατηρούνται σε μορφή αρχείου χωρίς προσωπικά στοιχεία που δεν επιτρέπει τον προσδιορισμό της ταυτότητας των υποκειμένων και μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο για την εκπόνηση οικονομικών αναλύσεων και στατιστικών μελετών.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ