Η συνδρομητική τηλεόραση "κερδίζει" τους Έλληνες

Σάββατο, 09-Ιουλ-2022 08:00

Η συνδρομητική τηλεόραση "κερδίζει" τους Έλληνες

Του Φώτη Φωτεινού

Ολοένα και περισσότερους συνδρομητές κερδίζει στην Ελλάδα η συνδρομητική τηλεόραση. Οι αιτίες πολλές, όπως το πλούσιο περιεχόμενο, η βελτίωση των ευρυζωνικών συνδέσεων και οι νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία στην καθημερινότητα κάθε ελληνικού νοικοκυριού.

Και στην Ελλάδα παρατηρείται −πλέον− ένταση του ανταγωνισμού, κάτι το οποίο ωφελεί τον καταναλωτή. Τελευταίο παράδειγμα το λανσάρισμα του Disney+, το οποίο ήρθε να προστεθεί σε άλλες πλατφόρμες, όπως το Netflix, το Amazon Prime, το Apple TV, τον ANT1+ και, φυσικά, την Cosmote TV, τις Nova-Wind (EON) και τη Vodafone TV. 

Τα μεγέθη της ελληνικής αγοράς 

Ακριβής υπολογισμός για το μέγεθος της ελληνικής αγοράς είναι δύσκολο να γίνει, καθώς αρκετές πλατφόρμες streaming έχουν έδρα στο εξωτερικό και δεν δημοσιεύουν στοιχεία για την Ελλάδα. 

Στα τέλη του πρώτου τριμήνου ο αριθμός των συνδρομητών της Cosmote TV έφτανε τις 637.000, της Nova τις 321.000, της Wind τις 7.000 και της Vodafone τις 140.000, με μικρότερες ή μεγαλύτερες αποκλίσεις, με αποτέλεσμα να ξεπερνούν τους 1,1 εκατ. συνδρομητές. 

Αντίστοιχα, οι συνδρομητές του Netflix υπολογίζονται μεταξύ 400.000 και 500.000, με τις υπόλοιπες πλατφόρμες να εκτιμάται ότι διαθέτουν περί τους 100.000. 

Ανά πάροχο, η Cosmote TV συνεχίζει να επενδύει στο αθλητικό περιεχόμενο. Αν και έχασε την Premier League, που μετακόμισε εκ νέου στη Nova, απέκτησε τα δικαιώματα του Ολυμπιακού. 

Πλέον, "δυνατά χαρτιά" της Cosmote TV είναι η ελληνική Super League, αφού διαθέτει τις περισσότερες ομάδες (Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, ΑΕΚ κ.ά.), τα UEFA Champions League, Europa League και Conference League, το Ιταλικό Πρωτάθλημα κ.ά.

Αντίστοιχα, οι Nova-Wind, οι οποίες ανακοίνωσαν πρόσφατα (και για πρώτη φορά) συνδυαστικά εμπορικά πακέτα (Nova και Wind βρίσκονται σε στάδιο συγχώνευσης, υπό την "ομπρέλα" της United Group), διαθέτουν την Premier League, τη Euroleague, το Ισπανικό, Γερμανικό και Γαλλικό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου κ.ά.

Από την πλευρά της, η Vodafone δεν διαθέτει αθλητικό περιεχόμενο, αλλά επενδύει στο περιεχόμενο γενικής ψυχαγωγίας, ανακοινώνοντας πρόσφατα αποκλειστική συνεργασία με το Disney+ και, όπως όλα δείχνουν, με το HBO Max από το 2023. 

Τέλος, ο ΑΝΤ1+ διαθέτει τα αποκλειστικά δικαιώματα του Μουντιάλ του Κατάρ, το οποίο θα διεξαχθεί τον χειμώνα. Επί του παρόντος, ο ΑΝΤ1 θα μεταδώσει τουλάχιστον 32 από τους 64 αγώνες, οι υπόλοιποι με συνδρομή στον ANT1+. 

Σχετικά με τα εμπορικά πακέτα, οι πλατφόρμες που έχουν αθλητικό περιεχόμενο έχουν πιο ακριβή μηνιαία συνδρομή (Cosmote TV και Nova). Αντίστοιχα, οι άλλες πλατφόρμες έχουν μεγαλύτερη ευελιξία. Από την άλλη πλευρά, ισχυρό πλεονέκτημα των Cosmote, Vodafone και Nova-Wind είναι οι συνδυαστικές υπηρεσίες / πακέτα σταθερής, κινητής και τηλεόρασης. 

Η σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη 

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της εταιρείας ερευνών Omdia Technology, οι συνδέσεις των συνδρομητικών πλατφορμών στην Ελλάδα (Cosmote TV, Nova, Vodafone TV, αλλά και των ξένων πλατφορμών, όπως Netflix) και χωρίς να υπολογίζεται ο διαμοιρασμός τους (μοναδικοί χρήστες) προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν φέτος στα 1,786 εκατ., επιτυγχάνοντας διείσδυση 42%.

Αντίστοιχα, το 2021 η ελληνική αγορά υπολογίζεται ότι έκλεισε με 1,683 εκατ. συνδέσεις, επιτυγχάνοντας διείσδυση 39,7%, και το 2020 με 1,570 εκατ. συνδέσεις, επιτυγχάνοντας διείσδυση 37,1%.

Εξαιρετικά διαδεδομένη είναι η χρήση συνδρομητικών πλατφορμών (πολλοί συνδρομητές είναι συνδεδεμένοι με περισσότερες από μία πλατφόρμες) σε χώρες όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Γαλλία και η Γερμανία.

Στη γειτονική Ιταλία, η Omdia Technology εκτιμά ότι η διείσδυση θα ανέλθει φέτος στο 79,2%, στην Τσεχία στο 74,5%, στη Βουλγαρία στο 85,1% και στην Κροατία στο 83,4%. 

Δυσαρέσκεια για την επαναφορά του τέλους 10%

Τις τελευταίες ημέρες σημειώθηκε μια αρνητική εξέλιξη στην εγχώρια αγορά, καθώς το υπουργείο Οικονομικών δεν έκανε δεκτή την πρόταση της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) για αναστολή της εφαρμογής του τέλους συνδρομητικής έως τα τέλη του 2023. Η ΕΕΚΤ ενήργησε κατόπιν συνεννόησης με τις Cosmote, Vodafone και Wind-Nova. 

Η επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου θεσμοθετήθηκε το 2016, με την ονομασία "τέλος στη συνδρομητική τηλεόραση".

Αυτό βαρύνει τους συνδρομητές συνδρομητικής τηλεόρασης στο 10% επί του συνολικού μηνιαίου λογαριασμού κάθε συνδρομής. Το τέλος αυτό ανεστάλη με τον νόμο 4728/2020 για την περίοδο από 1ης Οκτωβρίου 2020 έως 30 Σεπτεμβρίου 2021 και στη συνέχεια έως τις 30 Ιουνίου 2022.

Το Ελληνικό Δημόσιο προσδοκά κάποια έσοδα (σύμφωνα με εκτιμήσεις, φτάνουν τα 18-20 εκατ. ευρώ ετησίως), καθώς Cosmote, Vodafone και Wind-Nova εκτιμάται ότι διαθέτουν περισσότερους από 1,1 εκατ. συνδρομητές. 

Πλέον, οι ανωτέρω εταιρείες εκτιμάται ότι θα "πιέσουν" έντονα την κυβέρνηση για την επιβολή του τέλους προς όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες (Netflix, Amazon Prime, Apple TV, Disney+ κ.ά.), υποστηρίζοντας ότι πλέον υφίσταται "αθέμιτος ανταγωνισμός".