Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 05-Ιουν-2022 08:29

    Σημάδια κόπωσης για την αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών

    Σημάδια κόπωσης για την αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη 

    Κομβικής σημασίας για την εξέλιξη των φετινών πωλήσεων στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών είναι τρεις απολύτως συγκεκριμένοι παράγοντες που θα επηρεάσουν καθοριστικά και θετικά τα έσοδα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. 

    Ο πρώτος εξ αυτών σχετίζεται με την υλοποίηση του προγράμματος "Ψηφιακή Μέριμνα ΙΙ", μέσω του οποίου παρέχεται voucher για τους εκπαιδευτικούς, ύψους 200 ευρώ, το οποίο προορίζεται για την αγορά tablet ή laptop, και που, όπως και πέρυσι, αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τον τζίρο των επιχειρήσεων σε μια χρονιά όπως αυτή, όπου καταγράφεται πτώση των πωλήσεων σε όρους τεμαχίων, δεδομένου ότι σε όρους τζίρου το τρίμηνο κινείται περίπου στα περσινά επίπεδα, κάτι που, παρ’ όλα αυτά, οφείλεται στις αυξήσεις των τιμών στα προϊόντα. 

    Σε αναμονή για την επιδότηση αντικατάστασης των ενεργοβόρων συσκευών

    Ισχυρός παράγοντας για την εξέλιξη της αγοράς θα είναι και το πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης συσκευών όπως είναι τα κλιματιστικά, τα ψυγεία και οι ψυγειοκαταψύκτες, το οποίο αναμένεται, εκτός απροόπτου, να ξεκινήσει από τις 13 Ιουνίου και ήδη έχει καθυστερήσει σημαντικά. Στελέχη με δραστηριότητα στον τομέα των ηλεκτρικών συσκευών επισημαίνουν ότι το πρόγραμμα που θα τρέξει από το υπουργείο Περιβάλλοντος έπρεπε να είχε ήδη ξεκινήσει, διότι αρκετοί καταναλωτές επιδίωξαν να αγοράσουν στο διάστημα που προηγήθηκε κάποιο κλιματιστικό εν όψει της θερινής περιόδου, στη συνέχεια ωστόσο συγκρατήθηκαν από μια τέτοια αγορά, αναμένοντας την έναρξη του συγκεκριμένου προγράμματος.

     Κλειδί ο τουρισμός

    Ακόμα ένα στοιχείο που αναμένεται ως το μάννα εξ ουρανού για τις επιχειρήσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών είναι η έλευση του τουρισμού, ο οποίος θεωρείται καθοριστικός παράγοντας συγκράτησης της πτωτικής μέχρι στιγμής πορείας των πωλήσεων, αλλά και παράγοντας που μπορεί να ενισχύσει την εικόνα από πλευράς τζίρου και κερδοφορίας, σε ένα έτος όπου επικρατούν απολύτως αστάθμητες συνθήκες. 

    Έρχονται και νέες αυξήσεις – Χτύπημα αποτελεί η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου

    Επί του παρόντος έρχονται περαιτέρω αυξήσεις στα προϊόντα ήδη από τον Ιούλιο, που αρχικά ήταν προγραμματισμένες να περάσουν στη συγκεκριμένη αγορά τον Αύγουστο. Ωστόσο τελικά αυτό θα συμβεί έναν μήνα νωρίτερα, λόγω εποχικότητας και αυξημένων μεταφορικών. Έντονα επηρεάζει επίσης η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, όπου 1 ευρώ αντιστοιχεί σε περίπου 1,07 δολάρια περί τα μέσα της εβδομάδας που πέρασε, γεγονός που πλήττει την αγορά. Να σημειωθεί ότι οι νέες παρτίδες λευκών συσκευών που θα έρθουν στην Ελλάδα θα επιβαρύνονται, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, με νέες αυξήσεις, ενώ και οι τηλεοράσεις αλλάζουν μοντέλα κατά την καλοκαιρινή περίοδο και παρουσιάζονται ως κωδικοί νέας τεχνολογίας με αυξημένες τιμές. 

    Πτώση σε πωλήσεις τεμαχίων στο τρίμηνο – Αυξήσεις σε τζίρο λόγω ανατιμήσεων

    Το Capital.gr σε μια προσπάθεια να αποτυπώσει τα δεδομένα της αγοράς, κατάφερε να έχει στη διάθεσή του στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων GFK, τα οποία αφορούν συνολικά τόσο τις ηλεκτρικές όσο και τις ηλεκτρονικές συσκευές. 

    Με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία, αυτό που παρατηρείται είναι ότι στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου του 2022 οι πωλήσεις μικροσυσκευών σε τεμάχια ήταν μειωμένες κατά ποσοστό 3,4%, ενώ, στον αντίποδα, οι μεγάλες λευκές συσκευές –ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες– σε όρους τεμαχίων σημείωσαν αυξημένες πωλήσεις κατά 2,5%. Να σημειωθεί ότι οι μεγάλες λευκές συσκευές αποτελούν προϊόντα που δεν παρουσιάζουν εποχικότητα, καθότι αγοράζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ταυτόχρονα, όμως, αποτελούν και προϊόντα ανάγκης, τα οποία σε περίπτωση βλάβης αντικαθίστανται άμεσα από τους καταναλωτές με καινούργια. Στο τρίμηνο ισχυρή ήταν η ανάπτυξη πωλήσεων σε πωλούμενα τεμάχια για τα κλιματιστικά με 66,9%, ενώ σημαντική διψήφια ανάπτυξη πωλήσεων σε όγκο καταγράφεται και στα αναλώσιμα προϊόντα πληροφορικής. 

     

     

    Τα ανοιχτά καταστήματα έφεραν πωλήσεις

    Να σημειωθεί, πάντως, ότι στην περίπτωση των κλιματιστικών σημαντικό μέρος της αύξησης πωλήσεων αποδίδεται και στο ότι πέρυσι τα φυσικά καταστήματα παρέμειναν για ένα διάστημα κλειστά, λόγω των μέτρων πρόληψης κατά της πανδημίας. Επομένως, η λειτουργία των καταστημάτων φέτος χωρίς διακοπή στο πρώτο τρίμηνο ήταν επόμενο ότι θα έφερνε και αύξηση πωλήσεων σε τεμάχια για ορισμένα τουλάχιστον από τα προϊόντα. 

    Εάν, πάντως, κανείς εξετάσει προσεκτικότερα τα στοιχεία που παραθέτει η GFK, αυτό που θα δει είναι ότι συνολικά οι πωλήσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών σε αξία ήταν αυξημένες στο διάστημα του πρώτου τριμήνου του 2022 και σε σχέση με το τρίμηνο του 2021, γεγονός που σηματοδοτεί το ότι, παρά τη συνολική μείωση κατανάλωσης σε τεμάχια, οι αυξήσεις τιμών είναι αυτές που κυριαρχούν και, κατ’ επέκταση, προσφέρουν μια εικόνα αύξησης της συνολικής αξίας των πωλήσεων. 

    Εξαίρεση της συνολικής αύξησης σε τζίρο αποτελούν οι φωτογραφικές μηχανές και τα συνδεδεμένα με αυτές προϊόντα, κάτι που αποτυπώνεται, αντίστοιχα, και σε τεμάχια. Ο λόγος είναι ότι πλέον το σύνολο των κινητών τηλεφώνων διαθέτουν κάμερες υψηλής ανάλυσης, γεγονός που έχει υποκαταστήσει τα τελευταία χρόνια τον ρόλο των φωτογραφικών μηχανών, οι πωλήσεις των οποίων συρρικνώνονται. 

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ