Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 10-Μαρ-2022 07:30

    Τι αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο για την κατάρτιση

    Τι αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο για την κατάρτιση
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Κατσαγάνη

    Αντίστροφη μέτρηση θα "τρέξει” από σήμερα για το νέο "καθεστώς” στις πολιτικές απασχόλησης και την κατάρτιση. Και αυτό γιατί το Υπουργείο Εργασίας θα παρουσιάσει σχετικό νομοσχέδιο παρουσίαση νομοσχεδίου για τη μεταρρύθμιση των πολιτικών απασχόλησης και την αναβάθμιση του συστήματος κατάρτισης.

    Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως περνώντας η κυβέρνηση το νομοσχέδιο αυτό, θα μπορέσει ευκολότερα να αντληθούν και να χρησιμοποιηθούν σωστά πόροι ύψους 1 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης -αλλά και από το νέο ΕΣΠΑ-, οι οποίοι αφορούν σε προγράμματα κατάρτισης και επανακατάρτισης των εργαζομένων και των ανέργων που θα δίνουν έμφαση στις ψηφιακές και "πράσινες" δεξιότητες, οι οποίες βρίσκονται σε αυξανόμενη ζήτηση στην αγορά εργασίας”.

    Κεντρική γραμμή του Υπ. Εργασίας είναι τα κονδύλια αυτά να δοθούν με αυστηρότερους όρους από ό,τι στο παρελθόν, ώστε να πιάσουν τόπο.

    Βασικοί άξονές του θα είναι η ποιότητα, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση τόσο των παρόχων της κατάρτισης όσο και των καταρτιζομένων. Στόχος της κυβέρνησης είναι ο εξής: Η κατάρτιση να πάψει να είναι ένα χαρτί χωρίς αντίκρισμα, να αξιοποιηθούν σωστά οι ευρωπαϊκοί πόροι, αλλά και να γίνει η κατάρτιση ουσιαστικό εφόδιο για το μέλλον των εργαζόμενων και των ανέργων.

    Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του Capital.gr, το επερχόμενο "καθεστώς” της κατάρτισης θα διέπεται από ενιαίο πλαίσιο για ιδιωτικούς και δημόσιους παρόχους, υψηλότερα standards, "κάλυψη” τόσο για ανέργους όσο και εργαζόμενους, επιδότηση παρόχων και καταρτιζομένων και πόρους από το Ταμείο Ανακαμψης και όχι μόνο από το ΕΣΠΑ και τον προϋπολογισμό.

    Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές:

    - Κατά πρώτον, θα διαμορφωθεί ένα ενιαίο πλαίσιο για τους παρόχους κατάρτισης, τόσο του ιδιωτικού τομέα (ΙΕΚ), όσο και του δημοσίου τομέα (ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια, Υπουργεία, ΟΑΕΔ).

    - Κατά δεύτερον, το νέο αυτό, ενιαίο πλαίσιο θα έχει υψηλότερα standards σε σχέση με τα υφιστάμενα. Όποιος πάροχος δεν πληροί αυτά τα κριτήρια, θα "κόβεται”, δηλαδή δεν θα μπορεί να παράσχει κατάρτιση.

    - Κατά τρίτον, τα προγράμματα κατάρτισης δεν θα αφορούν μόνο τους ανέργους, αλλά και τους εργαζομένους.

    Με άλλα λόγια, θα προβλέπεται κατάρτιση (για τους ανέργους) και επανακατάρτιση (για τους εργαζομένους).

    Και αυτό γιατί ζητούμενη δεν θα είναι πλέον η εύρεση επαγγέλματος (από τους ανέργους) αλλά και η επαγγελματική ανέλιξη (για τους εργαζομένους). Αντίθετα, έως τώρα, η κατάρτιση αφορούσε ιδίως τους ανέργους.

    - Κατά τέταρτον, η επιχορήγηση θα αφορά τόσο τους παρόχους (π.χ. ιδιωτικά ΙΕΚ), όσο και τους καταρτιζόμενους.

    - Κατά πέμπτον, τα κονδύλια τα οποία διατεθούν δεν προέλθουν μόνο από το (νέο) ΕΣΠΑ και τους εθνικούς πόρους, αλλά και από το Ταμείο Ανάκαμψης.

    Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο παρεμβάσεων και στην επιδότηση των ανέργων. Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, υπάρχουν εισηγήσεις για αλλαγές σε δύο βασικά πεδία.

    1. Το πρώτο πεδίο είναι εκείνο των διαφόρων προνομίων (πχ φορολογικές εκπτώσεις, δωρεάν μετακίνηση στις συγκοινωνίες της Αθήνας) τα οποία παρέχονται στους εγγεγραμμένους του ΟΑΕΔ. 

    Σε σχέση με τα διάφορα προνόμια, υπάρχουν εισηγήσεις για εισαγωγή εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων. Υπενθυμίζεται πως με βάση το υφιστάμενο "καθεστώς” μπορεί ο κάθε άνεργος πολίτης, ανεξαρτήτως ύψους δηλωθέντος εισοδήματος ή περιουσιακής κατάστασης να εγγραφεί στον ΟΑΕΔ και να απολαύσει διάφορα προνόμια. Μεταξύ των σεναρίων τα οποία έχουν πέσει στο τραπέζι είναι να μπει κάποιο ανώτατο πλαφόν στο εισόδημα και στην περιουσιακά στοιχεία -όπως ισχύει με τα διάφορα προνοιακά επιδόματα του ΟΠΕΚΑ- έτσι ώστε να αποκλείονται από τα προνόμια αυτά όσοι έχουν υψηλό εισόδημα και μεγάλη περιουσία.

    2. Το δεύτερο πεδίο στο οποίο έχουν υποβληθεί εισηγήσεις για αλλαγές είναι τα επιδόματα ανεργίας. Σε σχέση με τα (ασφαλιστικά) επιδόματα ανεργίας, στο τραπέζι υπάρχουν εισηγήσεις για υπολογισμό τους με βάση τους τελευταίους μισθούς των δικαιούχων, την αποκλιμάκωσή του κατά τη διάρκεια του χρόνου κατά τον οποίο δικαιούται επιδότηση, τη σύνδεση τους με την προσφορά εργασίας αλλά και την κατάρτιση.

    Υπενθυμίζεται πως η έκθεση της επιτροπής Πισσαρίδη, την οποία έχουν λάβει σοβαρά υπόψην τους τα στελέχη της κυβέρνησης που έχουν καταπιασθεί με τη σύνταξη του σχετικού νομοσχεδίου, προτείνει να ορισθεί το επίδομα ανεργίας στο 55% του μέσου μηνιαίου μισθού του ανέργου στα προηγούμενα 3 έτη με ανώτατο όριο επιδόματος τα 1200 ευρώ.

    Η ίδια έκθεση προτείνει η διάρκεια του αυξημένου επιδόματος να είναι στους έξι μήνες, αντί για δώδεκα μήνες που είναι τώρα, και να πληρώνεται υπό την προϋπόθεση ότι ο άνεργος αναζητά ενεργά εργασία ή συμμετέχει σε προγράμματα κατάρτισης.

    Αν ο άνεργος μετά τους έξι μήνες παρά τις ενεργές προσπάθειες για εύρεση εργασίας δεν έχει βρει δουλειά, θα λαμβάνει για διάστημα έως έξι μήνες ή έως ότου βρει δουλειά, αν αυτό συμβεί νωρίτερα, το επίδομα ανεργίας στο επίπεδο που είναι σήμερα, δηλ. στο 55% του κατώτατου μισθού. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται να υπάρχει διατήρηση μέρους, έστω, του επιδόματος ανεργίας ως προσαύξηση στο μισθό για όποιον άνεργο, ενώ διανύει την περίοδο της επιδότησης του (ως δικαιούχος του επιδόματος ανεργίας), βρει δουλειά. Από την άλλη μεριά, εξετάζεται το εξής : Όποιος επιδοτούμενος άνεργος αρνηθεί 3 φορές να πιάσει δουλειά στην επιχείρηση την οποία του προτείνει ο ΟΑΕΔ (πλησίον του τόπου κατοικίας του), θα χάνει το επίδομα ανεργίας του.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ