Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 06-Φεβ-2022 12:00

    Eπενδυτικά προϊόντα ως αντίδοτο στον υψηλό πληθωρισμό

    Τι δείχνουν τα τριετή πλάνα των ελληνικών τραπεζών που κατέθεσαν στην ΕΒΑ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Λεωνίδα Στεργίου

    Πέρα από το απόλυτο μηδέν στα επιτόκια καταθέσεων, οι αποδόσεις είναι αρνητικές εδώ και αρκετό καιρό λόγω του πληθωρισμού. Ειδικά φέτος, που αναμένεται ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός να διαμορφωθεί στο 3%, οι πραγματικές αποδόσεις, για το σύνολο των καταθέσεων, υπολογίζονται σε -2,6%.

    Το ποσοστό αυτό, σε απόλυτα μεγέθη, αντιστοιχεί σε απώλεια αγοραστικής δύναμης ή μείωσης της αξίας των καταθέσεων των νοικοκυριών κατά 4 δισ. ευρώ μόνο το 2022.

    Στρατηγική τραπεζών

    Η στρατηγική των τραπεζών, πλέον, επικεντρώνεται στη μετακίνηση μέρους των καταθέσεων που λιμνάζουν. Με τον τρόπο αυτό:

    1. Θα περιορίσουν οι τράπεζες τις απώλειες από τη λιμνάζουσα ρευστότητα, ώστε να μπορούν να περιορίσουν τα επιτόκια στα δάνεια, χωρίς απώλεια κερδοφορίας. Το έσοδο από την κίνηση αυτή εκτιμάται γύρω στα 150 εκατ. ευρώ.

    2. Θα αυξήσουν τα έσοδα από διαχείριση επενδύσεων και από προμήθειες. Τα συνολικά έσοδα από τη διαχείριση και τις προμήθειες εκτιμώνται για το 2022 σε περίπου 4-6 δισ. ευρώ.

    3. Ενημέρωση, αποκατάσταση εμπιστοσύνης και εμπέδωση επενδυτικής κουλτούρας στους πελάτες των τραπεζών, με όφελος τις θετικές αποδόσεις.

    Μιλώντας με τις τράπεζες, όλες τόνισαν ότι στόχος τους είναι η μετακίνηση μέρους των καταθέσεων, με βασικό όχημα των ενημέρωση, την υπεύθυνη τραπεζική και την ανάκτηση της εμπιστοσύνης. Όπως ανέφεραν αρμόδια στελέχη, παρά τη μεγάλη αύξηση των καταθέσεων, υπάρχει μεγάλη ανισοκατανομή.

    Αντιμετώπιση δυσπιστίας

    Η μεγάλη πρόκληση για τις τράπεζες είναι η αντιμετώπιση της δυσπιστίας των καταθετών, η οποία δικαιολογημένα έχει προέλθει από τις δυσμενείς εξελίξεις από το χρηματιστηριακό 1999 και την κρίση που ακολούθησε το 2008.

    Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Βαρελτζίδη, αναπληρωτή γενικό διευθυντή της Eurobank και επικεφαλής Γενικής ∆ιεύθυνσης Ιδιωτών της Τράπεζας, η δυσπιστία αυτή οφείλεται κυρίως σε δύο λόγους:

    1. Η συσσώρευση αποταμιεύσεων και πλούτου παρατηρείται στις μεγαλύτερες ηλικίες, δηλαδή άνω των 65-70 ετών. Οι ηλικίες αυτές έχουν ακόμη νωπές τις αρνητικές μνήμες από την κατάρρευση του Ελληνικού Χρηματιστηρίου το 1999 και τη 10ετή κρίση που ακολούθησε από το 2008 και μετά. ∆ηλαδή είναι δικαιολογημένη η απώλεια εμπιστοσύνης όταν ακούν για μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια κ.λπ.

    2. Ο μέσος Έλληνας καταθέτης κρίνει βάσει των εμπειριών και των δεδομένων στην Ελλάδα, αγνοώντας τις προοπτικές ή τις θετικές εξελίξεις και τις υψηλές αποδόσεις σε άλλες αγορές.

    Όπως εξηγεί ο κ. Βαρελτζίδης, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης απαιτεί υπεύθυνη τραπεζική, ενημέρωση και επαγγελματική προσέγγιση, προστατεύοντας τα συμφέροντα του πελάτη, περιορίζοντας το ρίσκο του, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κατάσταση, την οικογενειακή, την εργασιακή, τις ανάγκες, τους στόχους και πολλά άλλα στοιχεία.

    Νέα προσέγγιση

    Η πολιτική των τραπεζών για το 85% των καταθετών που μπορούν να επενδύσουν σε εναλλακτικές μορφές, δηλαδή όσοι έχουν άνω των 60.000 ευρώ, στηρίζεται στα εξής:

    1. ∆ημιουργία προσωποποιημένων λύσεων με συνδυασμό αμοιβαίων κεφαλαίων και τραπεζοασφαλιστικών προϊόντων.

    Οι λύσεις λαμβάνουν υπόψη την οικογενειακή κατάσταση, τις ανάγκες, τους στόχους, κ.ά.

    2. Όχι όλα τα λεφτά της κατάθεσης σε εναλλακτικές μορφές, αλλά μόνο μέρος.

    3. ∆ημιουργία αποταμιευτικών και επενδυτικών προϊόντων χαμηλού, μεσαίου και υψηλού ρίσκου, ανάλογα με το προφίλ και το ύψος κινδύνου που ανέχεται ο κάθε πελάτης.

    4. ∆ημιουργία προϊό- ντων όπου είναι η δυνατή η σταδιακή καταβολή για την επένδυση.

    5. Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός.

    6. Συνεχής ενημέρωση και εκπαίδευση της πελατείας.

    Οι καμπάνιες

    Ήδη οι καμπάνιες και η εκστρατεία ενημέρωσης των τραπεζών έχουν ξεκινήσει και πρόκειται να κλιμακωθούν μέχρι τα μέσα του έτους, οπότε θα έχουν διαμορφωθεί και λανσαριστεί νέα τραπεζοασφαλιστικά και επενδυτικά προϊόντα.

    Για παράδειγμα, η Eurobank, μία από τις πρώτες τράπεζες που ξεκίνησαν την ενημέρωση για την ανάγκη εναλλακτικών μορφών επένδυσης, συνεχίζει με το σύνθημα "Μοιρά-ζομαι τη Γνώση", ταυτόχρονα με τη δημιουργία μακροπρόθεσμων λύσεων, χαμηλού ρίσκου, με σταδιακές καταβολές. Στα προϊόντα περιλαμβάνονται αμοιβαία κεφάλαια του ομίλου και τραπεζοασφαλιστικά προϊόντα με τη Eurolife.

    Η Alpha Bank συνεχίζει το μήνυμα "∆ίνουμε Αξία στην Περιουσία", με βασικά οχήματα την ενημέρωση και τις επενδυτικές λύσεις από την Alpha Finance και την Alpha Asset Management, παρέχοντας 24 αμοιβαία κεφάλαια και άλλες επαγγελματικές λύσεις, ανάλογα με το προφίλ.

    Επίσης, η Alpha Bank έχει ήδη ετοιμάσει και προχωρά στη δημιουργία νέων τραπεζοασφαλιστικών προϊόντων που είναι αποτέλεσμα του στρατηγικο ντιλ με την Generali.

    Η Τράπεζα Πειραιώς επικοινωνεί πρόσφατα την ανάγκη να δούμε κι άλλες εναλλακτικές λύσεις για την αξιοποίηση των χρημάτων μέσω των επενδυτικών χαρτοφυλακίων Optimum, δίνοντας προσωποποιημένες λύσεις ανάμεσα από 13 διαφορετικά χαρτοφυλάκια που επενδύουν σε όλες τις αγορές και δημιουργούν συνδυασμούς για αποταμιευτές με προφίλ χαμηλού, μεσαίου και υψηλού κινδύνου.

    Παράλληλα, προσφέρονται κι άλλες λύσεις από την πλατφόρμα του asset management και σε συνεργασία με την ασφαλιστική Ergo.

     

    Στην ίδια γραμμή, δηλαδή στη δημιουργία νέων προϊόντων, ταυτόχρονα με συνεχείς καμπάνιες ενημέρωσης και προώθησης των υφιστάμενων, με διάφορους προσωποποιημένους συνδυασμούς, προχωρά η Εθνική Τράπεζα. Μετά το Κεφάλαιο Plus, που περιλαμβάνει καταθετικές και επενδυτικές λύσεις εγγυημένου αρχικού κεφαλαίου, προσφέρει και τα αμοιβαία ∆ήλος, αμοιβαία κεφάλαια αλλοδαπής τρίτων επενδυτικών οίκων και αμοιβαία κεφάλαια της NBG Asset Management Luxembourg, όπως πρόσβαση και σε μετοχές και ομόλογα της Κύπρου.

    Και, φυσικά, τραπεζοασφαλιστικά της Εθνικής Ασφαλιστικής.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ