Παρασκευή, 21-Ιαν-2022 07:55
Ξεκινά η μάχη για την Αττική Οδό - Οι στόχοι και το χρονοδιάγραμμα

Του Κώστα Κετσιετζή
Με στόχο την υποβολή δεσμευτικών προσφορών ακόμη και εντός του έτους, το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε χθες τον διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό για την νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού για 25 χρόνια, καθώς η υφιστάμενη σύμβαση λήγει το 2024.
O διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις. Στην α’ φάση, που θα διαρκέσει έως την 20ή Απριλίου 2022, οι ενδιαφερόμενοι θα εκφράσουν το ενδιαφέρον και στη συνέχεια όσοι συνεχίσουν στη β’ φάση θα υπογράψουν τις συμφωνίες εμπιστευτικότητας με το ΤΑΙΠΕΔ και θα αποκτήσουν πρόσβαση στο Virtual Data Room για να υποβάλλουν τις δεσμευτικές προσφορές.
Σύμφωνα με την πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, στο αντικείμενο της παραχώρησης περιλαμβάνεται ο υφιστάμενος δρόμος χωρίς έργα επέκτασης. Ενδέχεται, όμως, να περιληφθούν μικρής έκτασης έργα που θα διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου και κυρίως για αποφυγή συμφόρησης λόγω της αυξημένης κυκλοφορίας, αν και αυτό θα καθοριστεί στο σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης που θα διαμορφωθεί κατά τη β’ φάση του διαγωνισμού.
Αξίζει να σημειωθεί πως στο ΤΑΙΠΕΔ αναμένουν μεγάλη συμμετοχή από ελληνικούς και ξένους κατασκευαστικούς ομίλους, καθώς και πολλά fund του εξωτερικού. Εκτιμάται ότι θα υπάρχει έντονο ενδιαφέρον δεδομένης της καλής χρηματοοικονομικής επίδοσης και ανθεκτικότητας του έργου.
Η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού είναι εξάλλου και το μεγαλύτερο έργο που πρόκειται να τρέξει φέτος το ΤΑΙΠΕΔ. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ τον περασμένο Σεπτέμβριο από τη ΔΕΘ είχε εκτιμήσει ότι το οικονομικό αντάλλαγμα αυτής της παραχώρησης θα σπάσει όλα τα ρεκόρ των αποκρατικοποιήσεων, ενώ εκτιμήσεις της αγοράς ανεβάζουν το τίμημα πάνω από τα 2 δισ. ευρώ.
Για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό θέτονται ορισμένα χρηματοοικονομικά κριτήρια. Ειδικότερα, οι εταιρείες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον θα πρέπει να έχουν μέσο όρο ιδίων κεφαλαίων την τελευταία τριετία τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ, ενώ αν ο υποψήφιος είναι επενδυτικό fund θα πρέπει να έχει κεφάλαια υπό διαχείριση τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ εκτός από το τίμημα σε ένα τόσο μεγάλο έργο θα δώσει ιδιαίτερη σημασία στην καλή λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, από την πρώτη ημέρα ισχύος της νέας παραχώρησης. Γι’ αυτό εξάλλου στα τεχνικά κριτήρια συμμετοχής στον διαγωνισμό περιλαμβάνεται και η εμπειρία σε διαχείριση αυτοκινητοδρόμου αντίστοιχου μήκους, από ένα τουλάχιστον μέλος της κοινοπραξίας τουλάχιστον δύο ετών κατά τα τελευταία πέντε έτη.
Σημειώνεται τέλος ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει τις "Lazard" και "Τράπεζα Πειραιώς" ως χρηματοοικονομικούς συμβούλους, τη δικηγορική εταιρεία "ΛΑΜΠΑΔΑΡΙΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ – ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ" ως νομικό σύμβουλο, καθώς και τις εταιρείες "AVARIS", "Tolplan" και "Infrata" ως τεχνικούς συμβούλους σε σχέση με τον διαγωνισμό και τη συναλλαγή.