Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 13-Δεκ-2021 18:00

    ΕΕΑ: Η πανδημία στοίχισε 196 εκατ. ευρώ στα περίπτερα της Αττικής το 2020

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Εντυπωσιακή μείωση εμφάνισε ο τζίρος των επιχειρήσεων μικρής λιανικής στην περιφέρεια της Αττικής το 2020, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, με την "αιμοραγία" του κλάδου να συνεχίζεται και το τρέχον έτος, αν και με πολύ μικρότερο ρυθμός.

    Αυτό προκύπτει από μελέτη που πραγματοποίησε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών σε συνεργασία με την ICAP για την οικονομική ζημιά που έχει επιφέρει η πανδημία στις επιχειρήσεις μικρής λιανικής.

    Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τη μελέτη:

    • Ο τζίρος των επιχειρήσεων Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) στην περιφέρεια Αττικής (πλην Πειραιώς, Δυτικής Αττικής και Λαυρίου) το 2020 παρουσίασε μείωση κατά -196,2 εκατ. ευρώ, ενώ το 2021 αναμένεται μικρότερη μείωση του τζίρου τους κατά -70,0 εκατ. ευρώ.

    • Η ποσοστιαία μεταβολή πωλήσεων το 2020 έναντι του 2019 ανήλθε σε -13,8%, ενώ για το 2021 προβλέπεται μικρότερη μείωση κατά -5,7% έναντι του 2020.

    Εκτίμηση κύκλου εργασιών (σε χιλ. ευρώ) και ετήσιας μεταβολής επιχειρήσεων Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) 2019-2021

    Συνολικές πωλήσεις 2019

    Συνολικές πωλήσεις 2020

    Συνολικές πωλήσεις 2021

    Μεταβολή πωλήσεων 2020/2019

    Μεταβολή πωλήσεων 2021/2020

    1.421.833

    1.225.620

    1.155.613

    -13,8%

    -5,7%

    Πηγή: ICAP DATABANK, Έρευνα στις επιχειρήσεις

    • Ο αριθμός των επιχειρήσεων που διαχειρίζονται περίπτερα και είναι καταχωρημένα στο μητρώο του Επαγγελματικού Επιμελητήριου Αθηνών ανέρχεται σε 1.384, ενώ εκτιμάται ότι στην ζώνη ενδιαφέροντος του ΕΕΑ που είναι η περιφέρεια Αττικής (πλην Πειραιώς, Δυτικής Αττικής και Λαυρίου) δραστηριοποιούνται 2.200 περίπτερα.

    Εξέλιξη αριθμού καταστημάτων εξυπηρέτησης και περιπτέρων στο σύνολο Ελλάδος 2010-2020

    Η εξέλιξη του αριθμού των καταστημάτων εξυπηρέτησης και των περιπτέρων κατά την τελευταία δεκαετία στο σύνολο χώρας ήταν συνεχώς πτωτική. Τα περίπτερα μειώθηκαν μεταξύ 2010 και 2020 κατά -50%, ενώ τα λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης κατά -24%.

    Πηγή: NielsenIQ, Convenience Retailing Conference, Αθήνα 2 Νοεμβρίου 2021

    • Βάσει της έρευνας στις επιχειρήσεις η απασχόληση στις επιχειρήσεις μικρής λιανικής (περίπτερα) μειώθηκε το 2020 κατά -7,7%, ενώ το 2021 προβλέπεται αύξηση κατά 1,0%.

    1. Πρόσφατες εξελίξεις στα καταστήματα Μικρής Λιανικής.

    Όπως διαπιστώνεται από τα ευρήματα πρόσφατων ερευνών που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο Convenience Retailing Conference μετά το lockdown οι καταναλωτές σε ποσοστό 75% επισκέφτηκαν τα περίπτερα και λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης έναντι 87% τα super markets με μέση συχνότητα επίσκεψης 6,5 επισκέψεις ανά μήνα στα περίπτερα έναντι 6,3 στα mini markets, 5,1 στα καταστήματα ψιλικών και πολύ υψηλότερη συχνότητα 10,2 στα super markets..

    Κανάλια αγοράς αγαθών πρώτης ανάγκης μετά το lockdown

    Πηγή:O καταναλωτής στην Μικρή Λιανική, IRI Greece, Convenience Retailing Conference, Αθήνα 2 Νοεμβρίου 2021

    Βάσει πρόσφατης έρευνας το 69,3% της αξίας πωλήσεων (στοιχεία κυλιόμενου 12μηνου) επιλεγμένων κατηγοριών προϊόντων (τσιπς, σνακς, καφές, νερό, φρυγανιές, ξηροί καρποί, ζαχαρώδη, σοκολάτες, παγωτά, τσίχλες, χυμοί, κριτσίνια, μπύρες, μπισκότα, προφυλακτικά, καραμέλες, έτοιμο τσάι, γιαούρτια, μπάρες δημητριακών, γάλα, χαρτομάντηλα, αναψυκτικά, ψημένα σνακς, μπαταρίες, επιδόρπια, στιγμιαία ροφήματα) πραγματοποιείται σε καταστήματα σύγχρονου εμπορίου (super markets) έναντι 30,7% σε καταστήματα παραδοσιακού εμπορίου και από αυτό το 10,2% αφορά περίπτερα ενώ το 20,5% τα λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης. Στα περίπτερα πραγματοποιείται η κατανάλωση του 15% των ζαχαρωδών προϊόντων, το 13,4% των ποτών-ροφηματων και το 8,2% των αλμυρών σνακς, ενώ στα λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης τα αντίστοιχα μερίδια κατανάλωσης είναι 22,3%, 24,7% και 18,2%.

    Σύνθεση αξίας πωλήσεων λιανικού εμπορίου επιλεγμένων κατηγοριών προϊόντων ανά κανάλι

    Συμβολή του παραδοσιακού εμπορίου στην αξία πωλήσεων ορισμένων κατηγοριών προϊόντων

    Πηγή: NielsenIQ, Convenience Retailing Conference, Αθήνα 2 Νοεμβρίου 2021

    1. Παρουσίαση των αποτελεσμάτων πρωτογενούς έρευνας σε επιχειρήσεις του κλάδου της Μικρής Λιανικής (Περίπτερα).
    • Το 2020 το 52,9% των επιχειρήσεων Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) βρισκόταν σε λειτουργία χωρίς ένταξη σε πλαίσιο στήριξης, ενώ το 34,6% ήταν πληττόμενες χωρίς αναστολή λειτουργίας με ένταξη σε πλαίσιο στήριξης.

    • Το 56,1% των επιχειρήσεων Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) δεν εντάχθηκε σε κάποιο χρηματοδοτικό μέτρο στήριξης

    Κατάσταση λειτουργίας το 2020

    Ένταξη σε χρηματοδοτικά μέτρα στήριξης και ενίσχυσης

    Πηγή: ICAP-έρευνα στις επιχειρήσεις

    • Τα φορολογικά και τα εργασιακά είναι οι σημαντικότερες κατηγορίες μέτρων στήριξης με μερίδιο (35,0%) η κάθε μία και ακολουθούν τα δανειακά μέτρα με 28,1%.

    • Το 47,4% των επιχειρήσεων Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) δήλωσε ότι τα μέτρα στήριξης ήταν ανεπαρκή, ενώ το 27,3% κρίνει ότι μέτρα επαρκούν αλλά σε μικρό βαθμό.

    Κατηγορίες μέτρων στήριξης/ενίσχυσης που εντάχθηκαν οι επιχειρήσεις

    Επάρκεια των χρηματοδοτικών μέτρων στήριξης και ενίσχυσης που έχουν ήδη προκηρυχθεί ή /και ανακοινωθεί μέχρι σήμερα

    Πηγή: ICAP-έρευνα στις επιχειρήσεις

    1. Βασικά προβλήματα και ανησυχίες των επιχειρήσεων στον κλάδο της Μικρής Λιανικής (Περίπτερα).

    Τα βασικά προβλήματα και οι ανησυχίες των επιχειρήσεων σχετικά με την αγορά και τους καταναλωτές που καταγράφηκαν στην έρευνα προς τις επιχειρήσεις της Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) είναι:

    • Η περιορισμένη ανάκαμψη της καταναλωτικής κίνησης και η μείωση της πελατείας

    • Η μείωση της οικονομικής ρευστότητας στην αγορά και η μείωση κατανάλωσης

    • Η ακρίβεια οδηγεί τους πελάτες μόνο στα super markets και στα e-shops

    • Η οικονομική ανασφάλεια των καταναλωτών.

    • Η περιορισμένη επισκεψιμότητα λόγω μέτρων.

    • Τα χαμηλά εισοδήματα των καταναλωτών

    • Τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους

    • Ο φόβος των πολιτών για την πανδημία με αποτέλεσμα την μείωση της κυκλοφορίας

    • Ο φόβος για νέα καραντίνα

    • Η ψυχολογία των πολιτών και η αβεβαιότητα όσον αφορά τον κορονοϊό

    • Η μείωση αγοραστικής δύναμης των πελατών λόγω συνεπειών της οικονομικής κατάστασης της χώρας και των μέτρων covid-19 (κλείσιμο επιχειρήσεων, μείωση απασχόλησης)

    Τα προβλήματα και οι ανησυχίες σχετικά με τις επιχειρήσεις είναι:

    • Η φορολογία εμποδίζει τις επιχειρήσεις

    • Αδυναμία πληρωμών και φόβος λουκέτου

    • Ανατιμήσεις προϊόντων

    • Αδυναμία αύξησης των τετραγωνικών της επιχείρησης επειδή οι δημοτικές χρεώσεις είναι υψηλές

    • Έλλειψη ρευστότητας

    • Η γενικότερη κατάσταση δεν βοηθάει για προβλέψεις. Απαιτείται γενναία χρηματοδότηση και επιμήκυνση των δανειακών υποχρεώσεων.

    • Η μείωση της γραμμής παραγωγής στα εργοστάσια της Ευρώπης από όπου πραγματοποιούνται οι προμήθειες των εμπορευμάτων

    • Η δυσκολία δανειοδότησης

    • Η πολιτική των Δήμων είναι καταστροφική για τα περίπτερα

    • Οι οικονομικές δυσκολίες στην κάλυψη εξόδων.

    • Φόβος για ενδεχόμενο νέο lockdown

    • Η αβεβαιότητα

    • Η Οικονομική στενότητα

    • Όσο δεν υπάρχει σταθερά μεγάλη επισκεψιμότητα, ο τζίρος θα πέφτει αλλά οι υποχρεώσεις μένουν - προς προμηθευτές - οι οποίες μένουν πίσω.

    • Πολύ χαμηλός τζίρος

    • Τα κόστη εισαγωγών

    • Η ομαλή συνέχεια εξαρτάται από τους προμηθευτές και τους όρους που θέτουν.

    • Τα πάγια έξοδα και οι δόσεις

    • Η πληρωμή μόνο με μετρητά των παραγγελιών από το εξωτερικό

    1. Προτάσεις των επιχειρηματιών του κλάδου Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) για νέα μέτρα.

    Από την έρευνα στις επιχειρήσεις Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) καταγράφηκαν διάφορα επιθυμητά μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων τα οποία παρατίθενται παρακάτω.

    Προτάσεις επιχειρηματιών Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) για επιθυμητά νέα μέτρα

    Πηγή: ICAP -έρευνα στις επιχειρήσεις

    Η οικονομική στήριξη από το κράτος για τις φορολογικές υποχρεώσεις, η οικονομική στήριξη με νέα κεφάλαια/πόρους εκτός τραπεζών και η μείωση φορολογίας είναι τα τρία σημαντικότερα προτεινόμενα μέτρα από τις επιχειρήσεις μικρής λιανικής (περίπτερα). Ακολουθούν η επέκταση επιδότησης ενοικίου, η αντιμετώπιση αυξήσεων στην ενέργεια, η επιδότηση προσωπικού, η μη επιστρεπτέα προκαταβολή, η μείωση των δημοτικών τελών, η διεύρυνση των κριτηρίων ενίσχυσης και τα υπόλοιπα μέτρα με μικρότερα ποσοστά.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ