Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 08-Δεκ-2021 11:39

    Νέος Αναπτυξιακός: Έγκριση σχεδίων σε 60 ημέρες

    Νέος Αναπτυξιακός: Έγκριση σχεδίων σε 60 ημέρες
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    Σημαντική επιτάχυνση στην έγκριση επενδυτικών σχεδίων από τις 670 ημέρες που ήταν προ διετίας στις 60 ημέρες που στοχεύει να είναι μετά την ψήφισή του, επιδιώκει να φέρει ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Μάλιστα, εάν ο έλεγχος του φακέλου από πλευράς του κράτους δεν ολοκληρωθεί σε διάστημα 45 ημερών, μεταφέρεται σε ορκωτό ελεγκτή, ο οποίος αναλαμβάνει σε 10 ημέρες να στείλει την αξιολόγησή του για να προχωρήσει ταχύτερα η διαδικασία. Η αμοιβή του ορκωτού ελεγκτή κατά την αξιολόγηση του φακέλου θα καταβάλλεται από την πολιτεία, ενώ για τον έλεγχο του προγράμματος ο ορκωτός θα πληρώνεται από τον επενδυτή. Διευκρινήσεις επί του νομοσχεδίου δόθηκαν από τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης, Νίκο Παπαθανάση, στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης που πραγματοποίησε η Eurobank.

    Πλέον κατά την ολοκλήρωση του επιχειρηματικού σχεδίου γίνεται μόνο μία δηλωτική πράξη με τη συμβολή ορκωτού ελεγκτή για ποσά επενδύσεων άνω των 700.000 ευρώ, ενώ μειώνονται τα επενδυτικά σχέδια που αποστέλλονται στις περιφέρειες καθώς ποσά άνω του 1 εκατ. ευρώ κατευθύνονται στην Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων με στόχο την έγκρισή τους εντός 60 ημερών. 

    Επιδίωξη του νέου Αναπτυξιακού είναι να ενισχύσει την περιφέρεια και όχι τα μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, διορθώνοντας τη μείωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος, η οποία επήλθε στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικούς κρίσης. 

    Απεντάσσονται επενδυτικά προγράμματα από τον Αναπτυξιακό, εάν έχουν γίνει δαπάνες πριν την υποβολή της αίτησης επιχορήγησης

    Καίρια παράμετρος που προβλέπει ο αναπτυξιακός είναι ότι δεν θα υπολογίζονται η δαπάνες που έχει υλοποιήσει οποιοσδήποτε επενδυτής πριν υποβάλει την αίτησή του για το επενδυτικό σχέδιο στο πληροφοριακό σύστημα. Βασικό κανόνα της διαδικασία αποτελεί ότι ένα επιχειρηματικό σχέδιο υλοποιείται επειδή λαμβάνει την ενίσχυση μέσω του Αναπτυξιακού. Επομένως εάν κάποιος έχει ξεκινήσει να υλοποιεί δαπάνες πριν υποβάλει την αίτησή του, απεντάσσεται το πρόγραμμά του. Καμία δαπάνη δεν πρέπει να πραγματοποιείται πριν την υποβολή.

    Πρακτικά μία επιχείρηση υποβάλει την αίτηση στο πληροφοριακό σύστημα και κατόπιν μπορεί να ξεκινήσει τις δαπάνες. Ωστόσο επειδή η διαδικασία της έγκρισης θα γίνεται – όπως προβλέπεται - ταχύτερα, πιθανότατα θα υπάρξουν επιχειρηματίες που θα περιμένουν την έγκριση των 60 ημερών για να ξεκινήσουν, έναντι ενάμισι και δύο ετών νωρίτερα. Στόχος του υπό ψήφιση νομοσχεδίου είναι να λυθούν οι καθυστερήσεις που υπήρχαν στις περιφέρειες σε συνδυασμό και με διατάξεις επιτάχυνσης που εντάχθηκαν στον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο για τις Στρατηγικές Επενδύσεις και έρχονται να διευκολύνουν το επενδυτικό τοπίο. 

    Σε ό,τι αφορά τα ποσά των επενδύσεων για τις μικρές επιχειρήσεις η επένδυση θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 250.000 ευρώ, για τις μεσαίες τουλάχιστον 500.000 ευρώ και για τις μεγάλες τουλάχιστον 1 εκατ. ευρώ. Όλες οι παραπάνω περιπτώσεις μπορούν να συνδυαστούν και με το Ταμείο Ανάκαμψης. Μπορεί επίσης η ιδιωτική συμμετοχή να είναι με δάνειο, αρκεί αυτό το δάνειο να μην εμπεριέχει κρατική ενίσχυση. Αυτό σημαίνει επί της ουσίας ότι εάν υπάρχει στα σκαριά μία επένδυση του 1 εκατ. ευρώ και λάβει κάποιος δάνειο 400.000 από το ταμείο Ανάκαμψης, η διαφορά μεταξύ του σχεδόν μηδενικού επιτοκίου και του επιτοκίου αναφοράς υπολογίζεται ως κρατική ενίσχυση. Εάν δηλαδή κάποιος λάβει το 50% (τις 500.000 από το 1 εκατ. ευρώ της επένδυσης) στο σχέδιο και πρόκειται για μεγάλη επιχορήγηση, θα το λάβει ως φορολογική απαλλαγή. Εάν πάρει δάνειο ο υπολογισμός της κρατικής ενίσχυσης θα αφαιρεθεί από τη φορολογική απαλλαγή. Έτσι, εάν το όφελος από το επιτόκιο είναι στις 200.000, το ποσό αυτό θα αφαιρεθεί από τις 500.000 επομένως θα μπορεί κάποιος να πάρει τις 300.000 με φοροαπαλλαγή και τα υπόλοιπα από τη διαφορά του μηδενικού επιτοκίου και του επιτοκίου αναφοράς. 

    Σε ό,τι αφορά τις αυξήσεις στα ποσοστά επιχορήγησης σε σχέση με τα προϋπάρχοντα δεδομένα, για τις μεγάλες επιχειρήσεις που λάμβαναν 30% επιχορήγηση πλέον το ποσοστό μπορεί να φτάσει στο 50% και αφορά οντότητες με περισσότερους από 250 εργαζόμενους και τζίρο μεγαλύτερο των 73 εκατ. ευρώ. Η μεσαία επιχείρηση από το 10% μπορεί να φτάσει στο 60% επιχορήγηση του ποσού και ως τέτοια λογίζεται κάθε επιχειρηματική οντότητα με πάνω από 10 εκατ. ευρώ τζίρο και περισσότερους από 50 εργαζόμενους. Σε ό,τι αφορά την μικρή επιχείρηση το ποσοστό της επιχορήγησης θα ανέλθει από το 50% στο 70% αρκεί να έχει τζίρο μεγαλύτερο των 2 εκατ. ευρώ και λιγότερους από 50 εργαζόμενους.

    Αποδεκτές προς επιχορήγηση και οι συμπληρωματικές δράσεις

    Επίσης υπάρχουν συμπληρωματικές δράσεις για τις οποίες χρειάζεται αρχικό επιχειρηματικό σχέδιο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάποιος μπορεί να υλοποιήσει μία περιβαλλοντική βελτίωση στην επιχείρησή του ή και μία ενέργεια έρευνας και ανάπτυξης ή κατάρτισης του προσωπικού, όπου η διαδικασία υποβολής αίτησης επιχορήγησης δεν διαφέρει από την διαδικασία υποβολής ενός αρχικού επενδυτικού σχεδίου. Ωστόσο μία μεγάλη επιχείρηση που κάνει ενεργειακή αναβάθμιση ή κατάρτιση, θα πρέπει να παρουσιάζει ένα αντίστοιχο σχέδιο της δυναμικής που διατηρεί ως επιχείρηση. 

    Τι ισχύει για τους ομίλους που αναπτύσσουν νέες δραστηριότητες

    Για μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις προβλέπονται φοροαπαλλαγές. Για τους ομίλους επιχειρήσεων εάν η δραστηριότητα της μικρής επιχείρησης δεν σχετίζεται με την βασική δραστηριότητα του ομίλου, ένας όμιλος δικαιούται επιχορήγησης, εάν όμως σχετίζεται η δραστηριότητα της επιχείρησης αυτής ενσωματώνεται στον όμιλο. Εάν για παράδειγμα υπάρχει μία μεγάλη επιχείρηση μικροηλεκτρονικής που θέλει να δραστηριοποιηθεί στην αγροδιατροφή, μπορεί να αναπτύξει τη δεύτερη δραστηριότητα, λαμβάνοντας επιχορήγηση γιατί δεν σχετίζεται με τη βασική της δραστηριότητα. Επίσης υπάρχει περίπτωση με βάση τη μετοχική συμμετοχή να επιχορηγηθεί η μικρή δραστηριότητα και να μην ενσωματωθεί στην δραστηριότητα του ομίλου. 

    Επίσης μπορεί o εκάστοτε ενδιαφερόμενος να λάβει επιχορήγηση σε συνδυασμό χρηματοδοτικής μίσθωσης καθώς και μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης ή και με ιδιωτικό δάνειο από το τραπεζικό σύστημα. Σε κάθε περίπτωση η συμμετοχή στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι συμβατή και με συμμετοχή στον Αναπτυξιακό Νόμο. 

    Ο νέος αναπτυξιακός έχει περισσότερο θεματική στόχευση, δημιουργώντας 13 καθεστώτα ούτως ώστε η πολιτεία να αναδείξει τομείς επιχειρηματικότητας που θεωρεί αποτελεσματικούς για την οικονομία. 

    Οι τομείς είναι:

    - Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων

    - Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία

    - Πράσινη μετάβαση και Περιβαλλοντική Αναβάθμιση Επιχειρήσεων

    - Νέο Επιχειρείν

    - Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση

    - Αγροδιατροφή–Πρωτογενής Παραγωγή και Μεταποίηση Γεωργικών προϊόντων Αλιεία

    - Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων

    -  Μεταποίηση – εφοδιαστική αλυσίδα

     - Επιχειρηματική εξωστρέφεια

     - Επιχειρηματικότητα 360ο 

     - Εναλλακτικές μορφές τουρισμού

    - Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας

    - Μεγάλες επενδύσεις

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ