Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 24-Νοε-2021 13:19

    Société Générale: Η "long Covid" απειλεί την οικονομία - Κίνδυνος για σκληρά πακέτα λιτότητας

    Société Générale: Οι 30 εισηγμένες με ταμεία που ξεχειλίζουν από ρευστότητα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελευθερίας Κούρταλη

    Οι οικονομικές "ουλές" αναμένεται να περιοριστούν στην ευρωζώνη, τόσο σε επίπεδο ΑΕΠ όσο και σε επίπεδο απασχόλησης. Ωστόσο, ο αντίκτυπος της κρίσης της COVID-19 στα δημόσια οικονομικά θα αποδειχθεί μακροχρόνιος και σημαντικός  (long Covid),  με το δημόσιο χρέος της περιοχής να κινείται 15% υψηλότερα και τα ελλείμματα να είναι απίθανο να επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα τα επόμενα πέντε χρόνια, όπως επισημαίνει η Société Générale σε σημερινή της έκθεση.

    Σε αυτό το πλαίσιο, όπως προσθέτει, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η δημοσιονομική εξυγίανση βρίσκεται στο "τραπέζι" για το 2022 και μετά. Οι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ είναι πιθανό να επιστρέψουν το 2023, με αποτέλεσμα πολλές χώρες να μπουν στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα). Ωστόσο, όχι μόνο είναι απίθανο να εφαρμοστούν εκ νέου αυστηρά οι κανόνες, αλλά αναμένονται σημαντικές αλλαγές (Πράσινος Χρυσός Κανόνας - Green Golden Rule , απλοποίηση και αλλαγή του κανόνα του χρέους) οι οποίες θα συζητηθούν μέχρι τα τέλη του 2023.

    Μακροχρόνιες ουλές στα δημόσια οικονομικά

    Πιο αναλυτικά, η γαλλική τράπεζα σημειώνει ότι, καθώς οι περισσότερες χώρες θα πρέπει να δουν το ΑΕΠ τους να επιστρέφει το 2022 στα επίπεδα του 2019, η σύγκριση των μεταβλητών του προϋπολογισμού του 2022 με το 2019 δίνει μια καλή ιδέα για τον αντίκτυπο της κρίσης COVID-19 στα δημόσια οικονομικά:

    Έλλειμμα: πολύς δρόμος για την εξομάλυνση. Το έλλειμμα της ευρωζώνης θα παραμείνει στο 4% του ΑΕΠ το 2022, σε σύγκριση με -0,4% το 2019. Μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση, χρειάστηκαν τρία χρόνια για να φτάσει από αυτό το επίπεδο κάτω από το 3% και έξι χρόνια για να πέσει κάτω από το 1%. . Συνολικά 12 χώρες από τις 19 θα έχουν έλλειμμα πάνω από 3%.

    Διαρθρωτικό ισοζύγιο: Θα είναι 3% υψηλότερο από το 2019, που σημαίνει ότι το 80% της επιδείνωσης του ελλείμματος είναι διαρθρωτικό. Αυτό είναι ακόμη πιο έντονο για τη Γερμανία και την Ιταλία (90%) και τη Γαλλία (80%), αλλά λιγότερο για την Ισπανία (20%). Με άλλα λόγια, η Γερμανία, η Ιταλία και ακόμη και η Ολλανδία είδαν τα διαρθρωτικά τους ελλείμματα να αυξάνονται πολύ περισσότερο από τη Γαλλία ή την Ισπανία.

    Οι δημόσιες δαπάνες εξηγούν το μεγαλύτερο μέρος της επιδείνωσης του ελλείμματος, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να εντοπίζονται στη Γερμανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία.

    Χρέος: θα είναι περίπου 15% υψηλότερο αλλά άνισα κατανεμημένο. Το δημόσιο χρέος μειώθηκε κατά 5,5% στην Ιρλανδία και κατά σχεδόν 20% στην Ισπανία και τη Μάλτα. Η Ιταλία και η Γαλλία ευθυγραμμίζονται κατά προσέγγιση με τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ, ενώ η Γερμανία και η Ολλανδία παρουσίασαν επιδείνωση κατά 1%. Το δημόσιο χρέος θα είναι πάνω από 60% σε 13 χώρες της ευρωζώνης και πάνω από 100% σε 7 χώρες, με την Ελλάδα να αναγκάζεται να εφαρμόσει τη μεγαλύερη μείωση ετησίως.

    σψω

    Εάν επιστρέψουν, οι δημοσιονομικοί κανόνες θα συνεπάγονταν μη ρεαλιστική δημοσιονομική εξυγίανση

    Οι προβλέψεις της Κομισιόν για τα δημόσια οικονομικά έως το 2023 γίνονται υπό την παραδοχή της μη αλλαγής πολιτικής. Η Κομισιόν βλέπει το δημόσιο έλλειμμα να πέφτει κάτω από το 3% του ΑΕΠ (-2,4%). Ωστόσο, 7 χώρες (συμπεριλαμβανομένων της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας) θα εξακολουθούσαν να έχουν ελλείμματα άνω του 3%. Η SocGen εκτιμά ότι το δημόσιο έλλειμμα θα κινηθεί στο 2,6% του ΑΕΠ, κοντά στις προβλέψεις της Κομισιόν, σύμφωνα με την οποία, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα είναι πάνω από 60% και να μην μειώνεται επαρκώς (1/20 ετησίως του χάσματος έως στο 60%) σε 9 χώρες (από τις 19) και θα είναι πάνω από 100% σε 6 χώρες .

    Ως αποτέλεσμα, όπως τονίζει η γαλλική τράπεζα, εάν οι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ αποκατασταθούν όπως έχει προγραμματιστεί το 2023, έως και 10 χώρες (7 σε ότι αφορά τον κανόνα του ελλείμματος και άλλες 3 τον κανόνα του χρέους) θα πρέπει να υπαχθούν στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.

    Η SocGen επισημαίνει ότι αυτό μπορεί να συμβεί ακόμα από την ερχόμενη άνοιξη και όχι το 2023. Τα κράτη μέλη παρουσιάζουν τα προγράμματα σταθερότητας (τριετή σχέδια προϋπολογισμού) τον Απρίλιο. Στη συνέχεια, η Κομισιόν θα αξιολογήσει τη συμμόρφωση αυτών των σχεδίων με τους δημοσιονομικούς κανόνες και θα μπορούσε να εκδώσει μια έκθεση στα τέλη Μαΐου ή στις αρχές Ιουνίου που θα προτείνει την έναρξη της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος στις χώρες που παραβιάζουν τους κανόνες.

    Η Κομισιόν μπορεί επίσης να δρομολογήσει τη διαδικασία αυτή τον Νοέμβριο, ως μέρος της αξιολόγησης των  δημοσιονομικών σχεδίων για το 2023. Οι χώρες αυτές θα κληθούν τότε να υιοθετήσουν σκληρά προγράμματα δημοσιονομικής εξυγίανσης.

    Δεδομένων των υψηλότερων σημείων εκκίνησης για τους δείκτες χρέους, η εφαρμογή των ισχυόντων κανόνων για το χρέος (το χάσμα μεταξύ του δείκτη του χρέους έως το 60% να μειώνεται με ρυθμό 1/20 ετησίως) θα συνεπαγόταν ετήσιο στόχο μείωσης του χρέους άνω του 6,5% ετησίως για την Ελλάδα, 4,5% για την Ιταλία, 3,5% για την Πορτογαλία και 2,5% και 3% για την Ισπανία και τη Γαλλία, επισημαίνει η SocGen.

    Ωστόσο, η Κομισιόν έχει καταστήσει σαφές ότι οι κανόνες δεν θα εφαρμοστούν εκ νέου "τυφλά" και ότι αντ' αυτού θα χρησιμοποιηθεί η ευελιξία του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, ενώ θα παρουσιάσει οδηγίες στις αρχές του επόμενου έτους σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων. Ενώ αρκετές χώρες ενδέχεται να υπαχθούν σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, αυτό μπορεί να επιβάλει μικρούς περιορισμούς από το 2023.

    Απαιτείται δραματική αλλαγή των δημοσιονομικών κανόνων

    Δεδομένου του περιβάλλοντος χαμηλών επιτοκίων, οι δείκτες εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους έχουν μειωθεί σημαντικά, επιτρέποντας στις χώρες της ευρωζώνης να διατηρήσουν υψηλότερα επίπεδα χρέους. Ως αποτέλεσμα, οι μετρήσεις που χρησιμοποιήθηκαν για τη σταθεροποίηση της δημοσιονομικής πολιτικής (το έλλειμμα 3% και συγκεκριμένα τα όρια χρέους 60%) εμφανίζονται πλέον ξεπερασμένες και θα πρέπει να αναθεωρηθούν και να προσαρμοστούν, όπως τονίζει η Société Générale. Το πιο σημαντικό είναι ότι οι τρέχοντες κανόνες για το χρέος και οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι θα επιβάλουν εξαιρετικά μη ρεαλιστικά πακέτα δημοσιονομικής εξυγίανσης σε χώρες με υψηλά επίπεδα χρέους

    Ποιες θα πρέπει να είναι οι αλλαγές 

    Αν και δεν έχει συμφωνηθεί, η εισαγωγή ενός Πράσινου Χρυσού Κανόνα είναι πιθανή, όπως σημειώνει η γαλλική τράπεζα. Σύμφωνα με αναφορές, ο αποκλεισμός των πράσινων επενδύσεων από τους υπολογισμούς του ελλείμματος και του χρέους φαίνεται να έχει συζητηθεί τόσο στη Γερμανία όσο και στην Ολλανδία, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για το σχηματισμό νέων κυβερνήσεων. Φαίνεται επίσης ότι υπάρχει ευρεία συναίνεση ότι απαιτείται απλούστευση των κανόνων. Η αντικατάσταση της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος με έναν απλούστερο κανόνα (π.χ. το σημείο αναφοράς των δαπανών) φαίνεται συνεπώς εφικτή.

    Τέλος, η SocGen πιστεύει  ότι οι δημοσιονομικοί κανόνες ενδέχεται να αλλάξουν, ώστε οι στόχοι για το χρέος να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες των χωρών (όσον αφορά το επίπεδο του χρέους, τα δημογραφικά στοιχεία κ.λπ.). Αυτό θα επέτρεπε μεγαλύτερη ιδιοκτησία και συμμόρφωση με τους κανόνες. Θα μπορούσε επίσης να εξεταστεί ένα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να καλυφθεί το χάσμα προς τον στόχο του χρέους του 60% (30-40 έτη).

    Ωστόσο, η αλλαγή του κανόνα του χρέους μπορεί να αντιμετωπίσει σημαντική αντίθεση, ιδιαίτερα από τις "frugal" χώρες (Ολλανδία, Αυστρία κ.λπ.). Πράγματι, μια ομάδα οκτώ χωρών –Ολλανδία, Αυστρία, Τσεχία, Σλοβακία, Δανία, Σουηδία, Δανία και Λετονία– επέμειναν τον Σεπτέμβριο ότι θα υποστήριζαν τις αλλαγές μόνο εάν οδηγούσαν σε "απλουστεύσεις και προσαρμογές που ευνοούν τη συνεπή, διαφανή και καλύτερη εφαρμογή καθώς και την επιβολή των κανόνων".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ