Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 08-Οκτ-2021 14:20

    ΓπΒ: Θετική η δυναμική της οικονομίας, αλλά και αβεβαιότητες από πανδημία - πληθωρισμό

    ΓπΒ: Θετική η δυναμική της οικονομίας, αλλά και αβεβαιότητες από πανδημία - πληθωρισμό
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Θετική δυναμική για την πορεία οικονομίας, αλλά και πολλές αβεβαιότητες για το υπόλοιπο του 2021 και το 2022 βλέπει στην αξιολόγηση του για το προσχέδιο του προϋπολογισμού το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής.

    Αναφερόμενο στο μακροοικονομικό σενάριο, το ΓπΒ καταγράφει την πρόβλεψη για ανάπτυξη 6,1% για το τρέχον έτος και 4,5% για το 2022 Η αναθεώρηση σε σχέση με το προσχέδιο του προϋπολογισμού θεωρείται εύλογη για το 2021. Τονίζεται ότι η μεγέθυνση του 2022 θα εξαρτηθεί από δύο παράλληλες διαδικασίες που κινούνται προς αντίθετες κατευθύνσεις. Από τη μια πλευρά, η άρση των έκτακτων παρεμβάσεων και η σταδιακή εξάντληση των συσσωρευμένων αποταμιεύσεων θα επιδράσουν αρνητικά, και από την άλλη πλευρά η περαιτέρω εξομάλυνση των υγειονομικών συνθηκών και η ενεργοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) θα επιδράσουν θετικά.

    Η γνώμη του ΓπΒ σημειώνει ότι οι αβεβαιότητες δεν έχουν εξαλειφθεί και αφορούν καταρχήν την εξέλιξη της πανδημίας και τη συνεχιζόμενη πίεση στο σύστημα υγείας. Σημειώνεται ότι οι επιδόσεις της χώρας μας σε όρους εμβολιασμών, κρουσμάτων και θανάτων – σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση – δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ικανοποιητικές. Επιπλέον, αβεβαιότητες δημιουργεί η ταχύτητα επαναφοράς της ελληνικής οικονομίας, τόσο από την πλευρά της ζήτησης που έχει επανέλθει σε μεγάλο βαθμό, όσο και από την πλευρά της προσφοράς.

    Στο σημείο αυτό, το ΓπΒ υπογραμμίζει και την αβεβαιότητα του πληθωρισμού με βάση τις παρατηρούμενες αυξήσεις του κόστους ενέργειας Επισημαίνεται επίσης ότι ταυτόχρονα θα πρέπει να παρακολουθούνται ενδεχόμενες μόνιμες απώλειες (scarring) εξαιτίας της απαξίωσης κεφαλαιακού αποθέματος και εργασιακών δεξιοτήτων. Μια ακόμα αβεβαιότητα συνδέεται με την πρόβλεψη για ανάκαμψη των φορολογικών εσόδων.

    Τονίζεται επίσης ένα σημείο που αφορά την αύξηση των εσόδων. Σημειώνεται ότι η αύξηση κατά 3,8 δισ. των εσόδων προϋποθέτει τη δυνατότητα επιχειρήσεων και νοικοκυριών να αντεπεξέλθουν όχι μόνο στις τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις αλλά και σε εκείνες που συσσωρεύτηκαν στη διάρκεια των τελευταίων δύο ετών. Τέλος, ενδεχόμενη διατήρηση των πληθωριστικών πιέσεων στην Ελλάδα θα μειώσει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και θα ασκήσει πιέσεις για αντισταθμιστικές δημοσιονομικές παρεμβάσεις. Σε επίπεδο Ευρωζώνης, ο παρατεταμένος πληθωρισμός μπορεί να οδηγήσει σε ταχύτερη απόσυρση των υφιστάμενων μέτρων επεκτατικής νομισματικής πολιτικής και άρα σε άνοδο του κόστους δανεισμού που θα επηρεάσει αρνητικά τον ρυθμό μεγέθυνσης.

    Επί των μεγεθών του προσχεδίου τα δημοσιονομικά στοιχεία του Προσχεδίου διαπιστώνουν μια δυσμενή εικόνα για το τρέχον έτος, σχετικά αμετάβλητη ως προς εκείνη του 2020, και προβλέπουν μια σημαντική βελτίωση για το επόμενο έτος. Το πρωτογενές έλλειμμα του 2021 εκτιμάται σε 13 δισ. ευρώ (7,3% ΑΕΠ) σε όρους ESA και 13,5 δισ. (7,7% ΑΕΠ) σε όρους ενισχυμένης εποπτείας, δηλαδή οριακά δυσμενέστερο από εκείνο του 2020 και από τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμο.

    Για το 2022 προβλέπεται περιορισμός του πρωτογενούς ελλείμματος στα 2 δισ. (1,1% ΑΕΠ) σε όρους ESA και στα 1,6 δισ. (0,9% ΑΕΠ) σε όρους ενισχυμένης εποπτείας. Αυτό ισοδυναμεί με βελτίωση κατά 11 περίπου δισ. (6,3% ΑΕΠ) σε όρους ESA και κατά 12 περίπου δισ. (6,8% ΑΕΠ) σε όρους ενισχυμένης εποπτείας. Η άρση των έκτακτων δημοσιονομικών μέτρων που ήταν σε ισχύ κατά το τρέχον και το προηγούμενο έτος αποτελεί τη βασική αιτία αυτής της βελτίωσης.

    Ειδικότερα, όπως φαίνεται, το μεγαλύτερο μέρος της προβλεπόμενης δημοσιονομικής βελτίωσης εντοπίζεται σε συγκεκριμένες συνιστώσες: Από την πλευρά των εσόδων προβλέπεται αύξηση των καθαρών φορολογικών εισπράξεων κατά 3,8 δισ., ενώ από την πλευρά των δαπανών μείωση των μεταβιβάσεων του κρατικού προϋπολογισμού (εκτός γενικής κυβέρνησης) κατά 5,2 δισ., των αγορών αγαθών, υπηρεσιών και πάγιων περιουσιακών στοιχείων κατά 1,5 δισ. και της κάλυψης των ασφαλιστικών εισφορών από τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 1,1 δισ.. Παράλληλα, προβλέπεται αύξηση των πιστώσεων υπό κατανομή κατά 3,2 δισ., το μεγαλύτερο μέρος της οποίας αφορά τη χρήση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

    Πίνακας 1. Βασικά δημοσιονομικά μεγέθη και μεταβολές 2020-22 (εκατ. ευρώ και % ΑΕΠ) Ετήσια μεγέθη

    Μεταβολές

    2020

    2021

    2022

    2020-21

    2021-22

    Έσοδα Γενικής Κυβέρνησης (μη ενοποιημένα)

    112.962

    113.398

    118.028

    436

    4.630

    Δαπάνες Γενικής Κυβέρνησης (μη ενοποιημένες)

    129.093

    131.129

    124.783

    2.036

    -6.346

    Δημοσιονομικό Αποτέλεσμα

    -16.131

    -17.731

    -6.755

    -1.600

    10.976

    %ΑΕΠ

    -9,73%

    -10,03%

    -3,62%

    -0,30%

    6,40%

    Ενοποιημένοι τόκοι

    4.945

    4.728

    4.728

    -217

    0

    Πρωτογενές αποτέλεσμα ESA

    -11.186

    -13.003

    -2.027

    -1.817

    10.976

    %ΑΕΠ

    -6,75%

    -7,35%

    -1,09%

    -0,61%

    6,27%

    Προσαρμογές ενισχυμένης εποπτείας

    -1.309

    -545

    372

    764

    917

    Πρωτογενές αποτέλεσμα ενισχυμένης εποπτείας

    -12.495

    -13.548

    -1.655

    -1.053

    11.893

    %ΑΕΠ

    -7,53%

    -7,66%

    -0,89%

    -0,13%

    6,77%

    Πηγή: Πίνακες 2.1 και 2.2 Προσχεδίου

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ