Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 21-Αυγ-2021 08:49

    Τι "βλέπουν" οι Έλληνες εφοπλιστές για τις ναυλαγορές

    Τι 'βλέπουν' οι Έλληνες εφοπλιστές για τις ναυλαγορές
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου 

    "Bullish" εμφανίζονται οι Έλληνες εφοπλιστές για τις προοπτικές των ναυτιλιακών αγορών, αναμένοντας συνέχιση του ράλι σε χύδην ξηρό φορτίο και εμπορευματοκιβώτια, αλλά και ανάκαμψη για τον "πονεμένο" κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Φυσικά η εγγενής μεταβλητότητα της ναυτιλίας δεν επιτρέπει μακρόπνοες προβλέψεις, αλλά οι γνώμες των έμπειρων Ελλήνων "παικτών" έχουν βάρος και δίνουν ένα σήμα για το πώς θα κατευθυνθούν τα ναύλα το επόμενο διάστημα.

    Παρατεταμένο ράλι στο ξηρό φορτίο "βλέπουν" οι Greeks

    Τα "άστρα έχουν ευθυγραμμιστεί" για τη ναυλαγορά του ξηρού φορτίου  με τον βασικό δείκτη Baltic Dry Index να "σκαρφαλώνει" χθες (20/8) για πρώτη φορά μετά από έντεκα χρόνια πάνω από τις 4.000 μονάδες (4.092). Τα κέρδη στα βασικά μεγέθη των πλοίων ξεπερνούν τα 30.000 δολάρια την ημέρα. Μάλιστα, στα μεγάλα πλοία της αγοράς, τα capes, τα μέσα ημερήσια κέρδη έχουν πλησιάσει τα 50.000 δολάρια. Το αξιοσημείωτο, μάλιστα, είναι πως η αγορά βρίσκεται σε ανοδική τροχιά από την αρχή του έτους, χωρίς εμφανή σημάδια υποχώρησης.

    Ένας από τους κορυφαίους Έλληνες πλοιοκτήτες του κλάδου είναι ο Πέτρος Παππάς, ο οποίος ελέγχει μέσω της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο, Star Bulk Carriers, 128 πλοία και κατατάσσεται στην πρώτη πεντάδα των "Greeks" βάσει χωρητικότητας στόλου.

    Ο ίδιος έδωσε το στίγμα για την πορεία της αγοράς τους επόμενους μήνες. "Το χαμηλό ρεκόρ στο βιβλίο παραγγελιών, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για τις μελλοντικές τεχνολογίες πρόωσης των πλοίων, δημιουργούν μία πολύ ευνοϊκή συγκυρία προσφοράς για τη βιομηχανία μας" σχολίασε κατά την πρόσφατη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων δευτέρου τριμήνου της ναυτιλιακής.

    "Τα αυξημένα ποσά που διαθέτουν οι κυβερνήσεις για τη στήριξη των οικονομιών λόγω των διαταραχών της πανδημίας έχουν επιφέρει ισχυρή ζήτηση για εμπορεύματα σε παγκόσμιο επίπεδο. Σιδηρομετάλλευμα, άνθρακας, σιτηρά και άλλα εμπορεύματα μεταφέρονται με ιδιαίτερη ένταση, τάση που αναμένουμε να συνεχιστεί, στηρίζοντας, έτσι, την αισιόδοξη οπτική μας για τις προοπτικές της αγοράς" πρόσθεσε ο κ. Παππάς.

    Θετικές εκτιμήσεις διατύπωσε και η διοίκηση της Diana Shipping, στο "τιμόνι" της οποίας βρίσκεται η Σεμίραμις Παληού. Ο CFO της εταιρείας, με στόλο 36 bulkers, Ιωάννης Ζαφειράκης, είπε ότι το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους θα είναι ισχυρό, ενώ δυναμικά αναμένεται να ξεκινήσει και το 2022. 

    Ο ίδιος αιτιολόγησε την άποψή του εστιάζοντας στα χαμηλά επίπεδα προσφοράς λόγω προκλήσεων, όπως οι εκπομπές ρύπων και η χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση, πάντα, να παραμείνει ισχυρή η ζήτηση. Μάλιστα, ο πρόεδρος της ναυτιλιακής, Αναστάσιος Μαργαρώνης, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η αγορά να συναντήσει τα "εκρηκτικά" επίπεδα του 2008, όταν ο δείκτης Baltic Dry Index "σκαρφάλωσε" στις 11.793 μονάδες (28 Μαΐου).

    "Το να πούμε ότι είναι πιθανό θα μας κάνει υπερβολικά αισιόδοξους και επιθετικούς, κάτι που ποτέ δεν κάναμε στο παρελθόν, αλλά είναι αλήθεια;" διερωτήθηκε ενώπιον αναλυτών σε call για τα αποτελέσματα τριμήνου. "Είναι πιθανό και μπορώ να φανταστώ ένα σενάριο, για παράδειγμα, όπου η ζήτηση συνεχίζει να ανεβαίνει, όχι με τον εκρηκτικό ρυθμό του 2008, αλλά με έναν πολύ υγιή τρόπο" απάντησε ο ίδιος.

    "Ξαφνικά συνειδητοποιούμε ότι αν θέλουμε να χτίσουμε πλοία, δεν μπορούμε να το πράξουμε για τα επόμενα τρία χρόνια" συνέχισε, μιλώντας φυσικά για τους επερχόμενους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την αβεβαιότητα που επικρατεί για την τεχνολογία του μέλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, εξήγησε, ότι αν παραμείνουν χαμηλά οι παραγγελίες και διατηρηθεί αυτή η "έλλειψη" πλοίων στην αγορά, είναι πιθανό να καταγραφούν οι αριθμοί του 2008.

    Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του Σταμάτη Τσαντάνη, προέδρου και CEO της εισηγμένης στη Wall Street, Seanergy Maritime Holdings, η οποία διαχειρίζεται 16 capesizes, που είναι τα μεγάλα πλοία της αγοράς. 

    Σύμφωνα με τον κ. Τσαντάνη, τα capes συνεχίζουν τη θεαματική τους πορεία "με τις βασικές αρχές να υποδεικνύουν μια σταθερά υψηλή αγορά για τα επόμενα χρόνια". Όπως εξήγησε, οι παραγγελίες νεότευκτων βρίσκονται σε χαμηλά 25ετίας τουλάχιστον, ενώ "εισερχόμαστε σε μια εποχιακά ισχυρή περίοδο για τις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία".

    Αισιόδοξος εμφανίστηκε και ο Αριστείδης Πίττας, πρόεδρος και CEO δύο εταιρειών που έχουν εισαχθεί στο αμερικανικό χρηματιστήριο, των Eurodry και Euroseas. Ειδικότερα, μιλώντας τις προηγούμενες ημέρες, κατά τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων της Eurodry, η οποία ειδικεύεται στο ξηρό φορτίο [στόλος οκτώ (8) πλοίων] τόνισε: "Παρότι η αγορά διόρθωσε λίγο τον Ιούλιο, παραμένει ακόμα κοντά στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας. Θεωρούμε ότι οι βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς εξακολουθούν να είναι πολλά υποσχόμενες παρά το περιβάλλον αβεβαιότητας που έχει δημιουργήσει η πανδημία".

    Ο ίδιος έδωσε έμφαση στην ισχυρή βιομηχανική ζήτηση για χάλυβα από projects υποδομών και στη διαρκή ανάπτυξη των εμπορευμάτων ξηρού φορτίου, παράγοντες οι οποίοι "δημιουργούν πολύ υγιείς προοπτικές για την αγορά, παρά τις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προκλήσεις στο εμπόριο άνθρακα".

    Παράλληλα, ο κ. Πίττας στάθηκε κι αυτός στο χαμηλό βιβλίο παραγγελιών ως αναλογία των πλοίων στο νερό, γεγονός το οποίο δείχνει ότι ο παγκόσμιος στόλος "θα αναπτυχθεί με αρκετά μέτριο ρυθμό τα επόμενα δύο με τρία χρόνια". Αυτές οι τάσεις, κατέληξε, θα οδηγήσουν σε σφιχτή αγορά, η οποία θα στηρίξει και πιθανότατα θα βελτιώσει τα τωρινά επίπεδα των ναύλων.

    "Ταύροι" και για τα containerships

    Ήπια διόρθωση κατέγραψε τις προηγούμενες ημέρες η ναυλαγορά των containerships, με τους αναλυτές να σημειώνουν, ωστόσο, ότι πρόκειται για προσωρινό φαινόμενο. Η αγορά έχει εξελιχθεί στο απόλυτο success story της ναυτιλίας, με τα ναύλα να έχουν πάρει "φωτιά" από το δεύτερο μισό του περασμένου έτους μέχρι και σήμερα. 

    Το μεταφορικό κόστος παραμένει σε δυσθεώρητα ύψη. Σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Drewry, η μεταφορά ενός container 40 ποδών (ft) στην αγορά spot από τη Σανγκάη έως τη Νέα Υόρκη κόστιζε στις 19 Αυγούστου 13.505 δολάρια, ποσό που είναι αυξημένο κατά 284% σε ετήσια βάση. Το αντίστοιχο κόστος προς το Ρότερνταμ διαμορφωνόταν στα 13.698 δολάρια (+659% σε σχέση με πέρυσι).

    "Ταύρος" εμφανίστηκε για την αγορά ένας από τους μεγαλύτερους "παίκτες" του κλάδου, ο Γιώργος Γιουρούκος. "Με το βλέμμα στους καλοκαιρινούς μήνες, η ναυλαγορά συνεχίζει σε ιστορικά υψηλά, με ώθηση από το ισχυρό εμπόριο και τη μειωμένη προσφορά πλοίων. Αυτά τα θετικά θεμελιώδη, σε συνδυασμό με τη συμφόρηση στα λιμάνια και τα γενικότερα προβλήματα στην εφοδιαστική οδηγούν σε πλήρη απασχόληση του παγκόσμιου στόλου, όπερ σημαίνει ρεκόρ στα ναύλα και εκτεταμένη διάρκεια συμφωνιών, πολύ παραπάνω από τα επίπεδα που καταγράφονταν την περασμένη δεκαετία" επεσήμανε πρόσφατα με την ιδιότητα του εκτελεστικού προέδρου της εισηγμένης Global Ship Lease (στόλος 61 containerships), στο πλαίσιο των αποτελεσμάτων τριμήνου.

    Συνεχίζοντας, ο κ. Γιουρούκος δήλωσε πως είναι αρκετά ενθαρρυντικό το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης. Από τη μία, η προσφορά, εξήγησε, θα είναι περιορισμένη, τουλάχιστον μέχρι την περίοδο 2023-2024, ιδιαίτερα για τα πλοία μεσαίου μεγέθους και, από την άλλη, η αγορά θα στηριχθεί από την υψηλή καταναλωτική ζήτηση για αγαθά και τον αναμενόμενο ανεφοδιασμό των εμπόρων για να αποκαταστήσουν τα αποθέματά τους. 

    Τέλος, ο κ. Γιουρούκος εστίασε και στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, οι οποίοι αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από το 2023. "Η συμμόρφωση με αυτούς", είπε, "δεν θα έχει μόνο θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αλλά θα οδηγήσει και σε επιβράδυνση του παγκόσμιου στόλου". Η μείωση της ταχύτητας των πλοίων κατά έναν κόμβο ισοδυναμεί με μείωση κατά περίπου 5%-6% της χωρητικότητας του στόλου, σύμφωνα με τον ίδιο.

    Ανοδικό momentum κατά το δεύτερο μισό του 2021 "βλέπει" και η διοίκηση της Capital Product Partners, συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη. Πρόκειται για την εισηγμένη εταιρεία του εφοπλιστή, η οποία ελέγχει 16 πλοία (15 containerships και 1 bulk carrier).

    "Συνολικά η πανδημία ενισχύει τη ζήτηση για αγαθά, ενώ τα προβλήματα στα logistics σε παγκόσμιο επίπεδο περιορίζουν την προσφορά. Έτσι ανεβαίνουν σημαντικά τα ναύλα, ενώ οι ναυλωτές προτείνουν συμφωνίες μακράς διάρκειας για να δώσουν κίνητρο στους πλοιοκτήτες" επεσήμαναν οι αναλυτές της ναυτιλιακής, στην ανάλυση για τα αποτελέσματα του δευτέρου τριμήνου.

    Ωστόσο, η ναυτιλιακή σημειώνει ότι η προσφορά θα αυξηθεί από το 2023, όταν και θα υπάρξουν μαζικές παραδόσεις πλοίων, τα οποία παραγγέλνονται με ταχύ ρυθμό σήμερα. Το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου διπλασιάστηκε μέσα σε μόλις 12 μήνες, αντιστοιχώντας στα μέσα Ιουλίου, περίπου στο 20% του ενεργού στόλου, σε όρους χωρητικότητας.

    Προβλέπουν "boom" στα δεξαμενόπλοια

    "Μάχη" δίνει η ναυλαγορά των tankers για να ξεφύγει από τα απογοητευτικά επίπεδα στα οποία βρίσκεται σήμερα, χωρίς, ωστόσο, να τα καταφέρνει ακόμη. Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του ΟΠΕΚ+ (συνολική αύξηση της παραγωγής κατά περίπου 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα την περίοδο Αυγούστου - Δεκεμβρίου 2021) ενίσχυσαν ελάχιστα τα ναύλα, με αποτέλεσμα να διατηρούνται επιφυλάξεις για την πορεία της αγοράς μέχρι το τέλος του έτους. Ωστόσο, επικρατεί αισιοδοξία για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου.

    "Γερή" ανάκαμψη αναμένει η Tsakos Energy Navigation, η εισηγμένη ναυτιλιακή της οικογένειας Τσάκου, η οποία διαχειρίζεται 68 πλοία και συμπεριλαμβάνεται στις δέκα κορυφαίες ελληνικές εταιρείες βάσει αξίας και χωρητικότητας στόλου. "Προετοιμαζόμαστε για rebound, παρόμοιο με αυτό που καταγράφεται σήμερα σε containers και bulkers" σχολίασε πριν από περίπου έναν μήνα ο COO της ναυτιλιακής, Γιώργος Σαρόγλου.

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών της εταιρείας, Κίνα και Ινδία αναμένεται να είναι οι δύο κύριοι οδηγοί της ανάκαμψης της ζήτησης πετρελαίου το τρέχον έτος, αλλά και τα επόμενα. Η ζήτηση, η οποία ανήλθε σε 91 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2020, αναμένεται να αυξηθεί κατά 5,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα φέτος και κατά 4,4 εκατ. βαρέλια το 2022. Επίσης, οι αναλυτές δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και στα εμβόλια, η επιτάχυνση των οποίων εκτιμάται ότι θα επιφέρει συνθήκες κανονικότητας και κατ’ επέκταση στήριξης της παγκόσμιας οικονομίας.

    Σταδιακή ανάκαμψη των ναύλων στη spot αγορά από το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους αναμένει ο CEO της Performance Shipping (συμφερόντων της οικογένειας Παληού), Ανδρέας Μιχαλόπουλος, σε συνάρτηση πάντα με τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.

    "Τα ναύλα παρέμειναν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα στο δεύτερο τρίμηνο, ως αποτέλεσμα των οριακών αυξήσεων στην παραγωγή πετρελαίου και των προϊόντων αυτού" υπογράμμισε ο κ. Μιχαλόπουλος, κατά τη γνωστοποίηση των αποτελεσμάτων τριμήνου. 

    Ένα σημαντικό στοιχείο που επισημάνθηκε από τους αναλυτές της ναυτιλιακής ήταν ότι το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου αντιστοιχεί περίπου στο 8% του στόλου στο νερό, ποσοστό που είναι κοντά στο ιστορικό χαμηλό. Η εταιρεία, η οποία είναι εισηγμένη στη Wall Street, ελέγχει πέντε δεξαμενόπλοια.
Συγκρατημένος παρουσιάστηκε, από την άλλη, ο πρόεδρος και CEO της εισηγμένης Pyxis Tankers, η οποία ειδικεύεται στη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου (στόλος 6 tankers), Βαλέντιος Βαλέντης. Όπως τόνισε μέσα στην εβδομάδα, οι προκλήσεις θα παραμείνουν στην αγορά, καθώς οι νέες μεταλλάξεις του κορονοϊού ενισχύουν την αβεβαιότητα για την παγκόσμια οικονομία.

    Επίσης, στάθηκε και στο γεγονός ότι πολλά LR tankers (Long Range) μετατοπίστηκαν από το εμπόριο μεταφοράς πετρελαίου στη μεταφορά προϊόντων αυτού, αυξάνοντας την προσφορά και κατ’ επέκταση μειώνοντας τα ναύλα. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό το φαινόμενο θα είναι προσωρινό, καθώς αναμένεται να ενισχυθεί η ζήτηση πετρελαίου.

    Υπό αυτό το πρίσμα, ο εφοπλιστής διατηρεί τις θετικές εκτιμήσεις του για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου. Σε μία πιο ήπια πρόβλεψη από αυτή που διατύπωσε στις αρχές Ιουνίου –όταν μίλησε για ανάκαμψη από το προσεχές φθινόπωρο–, είπε στους αναλυτές ότι οι δυσμενείς συνθήκες στην αγορά θα βελτιωθούν αργότερα μέσα στο έτος. Η αισιοδοξία του βασίζεται στην απελευθέρωση των μετακινήσεων, η οποία θα αυξήσει τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές προϊόντων πετρελαίου και στο υγιές μέτωπο της προσφοράς, λόγω "γερασμένου στόλου, λίγων παραγγελιών νέων tankers και αύξησης των διαλύσεων".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ