Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 24-Ιουν-2021 18:22

    Αυξάνονται τα δάνεια των ελληνικών τραπεζών στη Ναυτιλία - Χρηματοδότηση $11,8 δισ. το 2020

    Alpha Bank: Σημαντικό το πλήγμα της ναυτιλίας από τον κορονοϊό
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Μπορεί η συνολική τραπεζική χρηματοδότηση προς την ελληνόκτητη ναυτιλία να μειώνεται, αλλά τα εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αυξάνουν χρόνο με το χρόνο τα χαρτοφυλάκιά τους.

    Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Research, τα δάνεια (εκταμιευμένα και εγκεκριμένα, αλλά μη εκταμιευμένα) που έλαβαν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2020 άγγιξαν τα 49,8 δισ. δολάρια, μειωμένα κατά 6,24% από τα 53,1 δισ. δολάρια του 2019. 

    Οι ευρωπαϊκές τράπεζες εξακολουθούν να προσφέρουν τα περισσότερα δάνεια, αλλά για ακόμη ένα έτος μείωσαν τη συνολική χρηματοδότηση, η οποία ανήλθε σε 36,7 δισ. δολάρια από 40,2 δισ. δολάρια το 2019.

    "Η μείωση της χρηματοδότησης αντανακλά το δύσκολο ρυθμιστικό και λειτουργικό περιβάλλον των τραπεζών, κυρίως στην Ευρώπη", σημειώνουν οι αναλυτές. "Συγκριτικά, οι δανειστές και οι οίκοι leasing της Άπω Ανατολής έλαβαν μεγαλύτερη υποστήριξη", προσθέτουν.

    Συνολικά η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία στηρίχθηκε από 56 τράπεζες το 2020 (έναντι 55 πέρυσι).

    Η τράπεζα με το μεγαλύτερο portfolio ήταν για ακόμη μία χρονιά η Credit Suisse, με συνολική έκθεση ύψους 6,4 δισ. δολαρίων, ήτοι το 12,85% της συνολικής χρηματοδότησης. Ακολουθεί η BNP Paribas με χαρτοφυλάκιο ύψους 2,96 δισ. δολαρίων (μερίδιο 5,94%).

    Ωστόσο, αμφότερες μείωσαν σημαντικά τα χαρτοφυλάκιά τους.

    Τι κάνουν οι ελληνικές τράπεζες

    Μόνο η Ελλάδα αύξησε τα δάνεια προς τη ναυτιλία, καταλαμβάνοντας, μάλιστα, όπως λένε οι αναλυτές, τη θέση που κατείχαν οι Γερμανοί το 2016.

    Πιο συγκεκριμένα, το χαρτοφυλάκιο των ελληνικών τραπεζών αυξήθηκε κατά 19,76% στα 11,8 δισ. δολάρια το 2020 από 9,92 δισ. δολάρια το 2019. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση των τελευταίων ετών.

    Σημειώνεται ότι η ανάλυση προσμετρά τις τέσσερις συστημικές τράπεζες συν την Aegean Baltic, αλλά και τις Τράπεζα Κύπρου, Ελληνική Τράπεζα και Astrobank.

    "Οι ελληνικές τράπεζες είναι η εξαίρεση, καθώς επωφελούνται σημαντικά από τις βελτιωμένες αξιολογήσεις της οικονομίας από S&P και Moody’s, το χαμηλότερο κόστος χρηματοδότησης, τις βοηθητικές επιχειρηματικές αποδόσεις και τα ισχυρά χαρτοφυλάκια", επισημαίνεται στο report.

    "Οι τράπεζες βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητά τους, προσφέροντας χαμηλότερα περιθώρια, τα οποία ποικίλουν από 2%-3% ανάλογα με το μέγεθος, την οικονομική ισχύ και το μέγεθος του πελάτη", συμπληρώνεται.

    Στη συνολική λίστα, η Τράπεζα Πειραιώς καταλαμβάνει την τρίτη θέση με χαρτοφυλάκιο 2,9 δισ. δολαρίων και μερίδιο 5,82% (αύξηση 16% συγκριτικά με το 2019) και η Alpha Bank την τέταρτη με portfolio 2,85 δισ. δολαρίων και μερίδιο 5,72% (αύξηση 14%).

    Στην έκτη και την έβδομη θέση κατατάσσονται η Eurobank με έκθεση 2,61 δισ. δολαρίων και μερίδιο 5,25% (αύξηση 20,31%) και η Εθνική με χαρτοφυλάκιο 2,58 δισ. δολαρίων και μερίδιο 5,19% (αύξηση 25,48%).

    To leasing

    Σε γενικές γραμμές, οι εγχώριες τράπεζες είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές σε μικρές έως μεσαίες συναλλαγές. Για μεγαλύτερες συμφωνίες, οι Έλληνες εφοπλιστές στρέφονται σε διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, αλλά και στο κινεζικό leasing.

    "Παρότι οι συναλλαγές leasing απαιτούν περισσότερο χρόνο, η διαδικασία έχει γίνει ευκολότερη. Μάλιστα, φαίνεται ότι οι κινεζικοί οίκοι leasing ικανοποιούν τις οικονομικές απαιτήσεις της ελληνικής Ναυτιλίας, καθώς αυξάνεται η γνώση τους για τους Έλληνες πλοιοκτήτες", εξηγεί η μελέτη και καταλήγει:

    "Τα εμπόδια στην επικοινωνία και τη διάρθρωση, τα οποία λάμβαναν παλαιότερα υπόψη τους οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ξεπεραστεί, καθώς το κινεζικό leasing γίνεται περισσότερο οικείο στη ναυτιλιακή κοινότητα".

    Τα funds

    Το μέγεθος της ελληνικής ναυτιλίας έχει προσελκύσει ένα μεγάλο αριθμό ιδιωτικών επενδυτικών funds, τα οποία αναζητούν υψηλές αποδόσεις. Ορισμένοι από αυτούς δανείζουν επιλεκτικά ή επενδύουν σε συγκεκριμένα βραχυπρόθεσμα projects. 

    Ωστόσο, αυξάνονται τα funds, όπως το Entrust, τα οποία θέλουν να επενδύσουν σε ναυτιλιακούς ομίλους εισηγμένους ή μη, αναζητώντας υπεραξίες σε βραχυπρόθεσμο με μεσοπρόθεσμο επίπεδο.

    Οι προοπτικές

    "Αναμένουμε ότι οι συνθήκες για τις δυτικές τράπεζες με έκθεση στη ναυτιλία δε θα γίνουν ευκολότερες και η μείωση των μεριδίων θα εξακολουθεί να είναι η τάση", σημειώνουν οι αναλυτές. 

    Η έρευνα καταλήγει με την επισήμανση ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται στις θετικές και τις αρνητικές αλλαγές σε ρυθμιστικό, τεχνικό και οικονομικό επίπεδο.

    Οι τρέχουσες συνθήκες στην αγορά προσφέρουν μεγαλύτερες ευκαιρίες για ανάπτυξη και προσαρμοστικότητα σε όλους τους κλάδους. 

    Τα μάτια όλων των πλοιοκτητών και των δανειστών στρέφονται πλέον στις προκλήσεις για την επίτευξη των στόχων χαμηλών εκπομπών.

    Δείτε την έρευνα της Petrofin Research στη δεξιά στήλη "Σχετικά Αρχεία".

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ