Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 23-Ιουν-2021 21:50

    Μεσοπρόθεσμο: Πιο πάνω από το 2019 η Οικονομία στο τέλος του 2022

    Μεσοπρόθεσμο: Πιο πάνω από το 2019 η Οικονομία στο τέλος του 2022
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Τάσου Δασόπουλου

    Πενταετία υψηλής ανάπτυξης με μέσο ρυθμό 4,3% του ΑΕΠ προαναγγέλλει για την περίοδο 2021-2025 το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής που κατατέθηκε σήμερα στην Βουλή.

    Το πρόγραμμα κάνει την εκτίμηση ότι η ανάπτυξη της οικονομίας το τρέχον και το επόμενο έτος θα υπερκαλύψει την ύφεση κατά 8,2% που καταγράφηκε το 2020 λόγω της υγειονομικής κρίσης.

    Σημειώνει ότι προς αυτή την κατεύθυνση τείνει και η καλύτερη της εκτιμώμενης επίδοση του τέταρτου τριμήνου 2020 . Η μικρότερη ύφεση του τετάρτου τριμήνου είχε ως αποτέλεσμα μικρότερη κατά 6% σε σχέση με την προβλεψη του υπουργείου Οικονομικών ύφεση της οικονομίας το πρώτο τρίμηνο του 2021. Με δεδομένο ότι η ύφεση για το πρώτο τρίμηνο ήταν 2,3% σημαίνει ότι το ΥΠΟΙΚ υπολόγιζε ότι η ύφεση για την περίοδο Ιανουαρίου Μαρτίου θα έφτανε το 8,3% του ΑΕΠ. 

    Τούτο διότι το δεύτερο lockdown της οικονομίας είχε το 1/3 της αρνητικής επίδρασης του πρώτου lockdown την άνοιξη του 2020.

    Το κείμενο του Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής παραδέχεται ότι η βασική χρηματοδότηση των επενδύσεων που αναμένεται να αυξηθούν σωρευτικά κατά 88,3% ως το 2025 θα προέλθει κυρίως από τα κονδύλια ύψους 70 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα επόμενα επτά έτη, από τα οποία περισσότερα από 30 δισεκατομμύρια ευρώ εντάσσονται στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την περίοδο 2021-2026, αντιστοιχώντας στην έκτη μεγαλύτερη κατανομή του Ταμείου μεταξύ των 27 κρατών μελών της ΕΕ. Οι υπόλοιπες εισροές προέρχονται από ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία και την πρόσθετη χρηματοδότηση της πρωτοβουλίας REACT-EU για την αποκατάσταση των επιπτώσεων της κρίσης (μέρος του NGEU). 

    Η οικονομική πολιτική του 2020 και του 2021 στόχευσε στη μείωση του βάθους της κρίσης της πανδημίας και στην αποτροπή εξόδου βιώσιμων επιχειρήσεων από την αγορά και απώλειας θέσεων εργασίας, προκειμένου να καταστεί ταχύτερη η επαναφορά της οικονομικής δραστηριότητας στα προ κρίσης επίπεδα μετά το τέλος της πανδημίας. 

    Προοπτικές ανάκαμψης 

    Χτίζοντας σε αυτή τη βάση, το 2022 αναμένεται σημαντική επιτάχυνση του ετήσιου ρυθμού οικονομικής ανάκαμψης στο 6,2%, με διατήρησή του κοντά στο 4% κατά μέσο όρο στην υπόλοιπη μεσοπρόθεσμη περίοδο.

    Η ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική του 2022 αντανακλά την ανάκτηση του συνόλου των οικονομικών απωλειών λόγω της πανδημίας κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του έτους, με το πραγματικό ΑΕΠ να υπερβαίνει στο τέλος του 2022 το επίπεδο του 2019 κατά 1%. Η κύρια οικονομική ώθηση αναμένεται να προέλθει από τις ροές του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, την επιταχυνόμενη ανάκαμψη του εξωτερικού τουρισμού (στο 80% του προ κρίσης επιπέδου εισπράξεων), και τη θετική επίδραση μεταφοράς από το 2021, υπό την εξωτερική υπόθεση επαρκούς εμβολιαστικής κάλυψης του πληθυσμού από το δεύτερο εξάμηνο του 2021. 

    Ακόμα, ευνοϊκός παράγοντας για τη διαμόρφωση υψηλού ρυθμού ανάπτυξης το 2022 είναι η παράταση της γενικής ρήτρας διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και το 2022, καθώς δίνει τη δυνατότητα για πιο ομαλή μετάβαση σε δημοσιονομικά πρωτογενή πλεονάσματα από το 2023, και η συνέχιση της διευκολυντικής νομισματικής πολιτικής από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα, μέσω του προγράμματος αγοράς στοιχείων ενεργητικού λόγω της πανδημίας (PEPP), έως τουλάχιστον τον Μάρτιο του 2022.

    Από το 2023, η εξομάλυνση της αναπτυξιακής δυναμικής σε σχέση με το 2022 οφείλεται κυρίως στην εξάλειψη της υποαπασχόλησης πόρων της οικονομίας έναντι της περιόδου της πανδημίας, και δευτερευόντως σε επιδράσεις βάσης από το δημοσιονομικό πεδίο και την κατανομή ροών του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

    Στο σύνολο της περιόδου 2022-2025, τα τρία τέταρτα της ανάπτυξης αναμένεται να προέλθουν μεσοσταθμικά από τις συνιστώσες της εγχώριας ζήτησης, με τον εξωτερικό τομέα να συνεισφέρει κατά το υπόλοιπο ένα τέταρτο. 

    Επενδύσεις 

    Κινητήρια δύναμη της εγχώριας ζήτησης αναμένεται να αποτελέσουν οι επενδύσεις, φτάνοντας τη συμμετοχή τους στο ΑΕΠ στο 16,7% το 2025, από 11,1% το 2020. Το 2022, δεδομένης της επιτάχυνσης υλοποίησης του "Ελλάδα 2.0", ο ετήσιος ρυθμός πραγματικών επενδύσεων προβλέπεται στο 30,3% για πρώτη φορά σε όλη την περίοδο διαθέσιμων στοιχείων. Το ίδιο έτος, η συμβολή τους στην ανάπτυξη εκτιμάται άνω του 57% της σωρευτικής αύξησης ΑΕΠ από όλες τις συνιστώσες του. Στην υπόλοιπη μεσοπρόθεσμη περίοδο, ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των επενδύσεων αναμένεται να παραμείνει πάνω από τον μέσο όρο της περιόδου πριν την οικονομική κρίση του 2008 κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες.

    Κατανάλωση 

    Ο όγκος ιδιωτικής κατανάλωσης αναμένεται να επανέλθει το 2022 στο επίπεδο του 2019, ανακτώντας το σύνολο των απωλειών της υγειονομικής κρίσης, με το επίπεδο της απασχόλησης και του ονομαστικού μέσου μισθού μάλιστα να ξεπερνούν το επίπεδο του 2019 (κατά 1,6% και 1,1%, αντίστοιχα). Ωστόσο, η συμμετοχή της ιδιωτικής κατανάλωσης στο ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί σε χαμηλότερο επίπεδο το 2022 από ό,τι το 2019 (στο 68,5%, έναντι 69,3% το 2019 και 71,3% κατά μέσο όρο το 2020-2021), εν αντιθέσει με τη συμμετοχή των επενδύσεων. Στην ίδια βάση, στο τέλος της μεσοπρόθεσμης περιόδου η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να έχει περιοριστεί στο 65,5% του ΑΕΠ, το χαμηλότερο ποσοστό από το 2007. Η μεταστροφή αυτή τελεί σε συμβατότητα με τον μεσοπρόθεσμο στόχο μετάβασης σε ένα παραγωγικό μοντέλο μεγαλύτερης εξωστρέφειας και επενδυτικής δραστηριότητας. 

    Σε όρους ετήσιων μεταβολών, το 2022 η ετήσια αύξηση της πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης προβλέπεται στο 2,9%, με τον μέσο ρυθμό της περιόδου 2023-2025 ελαφρώς πιο χαμηλό, στο 2,4%. Την ίδια περίοδο, ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του ονομαστικού μισθού προβλέπεται επίσης στο 2,4%, ωστόσο η βαθμιαία άνοδος του πληθωρισμού (από το 1,3% το 2023 στο 1,7% στο τέλος της περιόδου προβλέψεων) αναμένεται να περιορίσει τη μέση αύξηση του πραγματικού μισθού στο 0,8%. Στήριξη στην αύξηση της πραγματικής ιδιωτικής καταναλωτικής δαπάνης αναμένεται και από τη σωρευτική βελτίωση της συνολικής απασχόλησης κατά 3,4 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2022 και 2025, η οποία συμβάλλει στην αύξηση της μισθοδοτικής δαπάνης κατά 3,5% ετησίως κατά μέσο όρο. 

    Η πραγματική δημόσια κατανάλωση αναμένεται να επανέλθει σε καθοδική πορεία από το 2022, καθώς η προηγουμένως έντονα επεκτατική δημοσιονομική πολιτική λόγω της πανδημίας θα επαναπροσδιορίζεται σταδιακά προς την επίτευξη ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων από το επόμενο έτος. Στο σύνολο της περιόδου 2022-2025, προβλέπεται μέσος ετήσιος ρυθμός της δημόσιας κατανάλωσης -1,0%, με την φθίνουσα πορεία του όγκου της να εξομαλύνεται βαθμιαία προς το τέλος της μεσοπρόσθεσμης περιόδου.

    Εξαγωγές 

    Ο εξωτερικός τομέας αναμένεται σε όλη τη μεσοπρόθεσμη περίοδο να έχει θετική συμβολή στην ανάπτυξη, η οποία εκτιμάται την περίοδο 2022-2024 σημαντικά μεγαλύτερη κατ’ έτος έναντι της αντίστοιχης περιόδου πριν την πανδημία. Αυτό εξηγείται από τη δυναμική των καθαρών εξαγωγών τουρισμού, η οποία αναμένεται να εξομαλυνθεί μόνο από το 2025, μετά την επαναφορά των τουριστικών εισπράξεων στα προ πανδημίας επίπεδα το 2024.

    Η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου προς το τέλος της μεσοπρόθεσμης περιόδου προβλέπεται να συγκρατήσει τις εισαγωγές αγαθών σε θετικούς αλλά χαμηλούς ρυθμούς μεταβολής την περίοδο 2023-2025 (3,6% κατά μέσο όρο), μετά την αύξησή τους το 2022 κατά 8,9% σε σύνδεση με την υλοποίηση εξοπλιστικών επενδύσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αντίθετα, τα κέρδη ανταγωνιστικότητας προς το τέλος της μεσοπρόθεσμης περιόδου από τις μεταρρυθμίσεις του "Ελλάδα 2.0" συντηρούν σχετικά υψηλότερους ρυθμούς εξαγωγών αγαθών την ίδια περίοδο (5,6% κατά μέσο όρο), υποδηλώνοντας την προοπτική ενισχυμένης εξωστρέφειας της οικονομίας στο μακροπρόθεσμο διάστημα.

    Εκτιμήσεις μεγεθών

    * σε εθνικολογιστική βάση

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡXEIA

    ΜΠΔΣ 2022-2025 (944 KB)

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ