Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 30-Απρ-2021 12:00

    Τα πρωτογενή πλεονάσματα που προβλέπει για τα επόμενα χρόνια το Υπουργείο Οικονομικών

    Τα πρωτογενή πλεονάσματα που προβλέπει για τα επόμενα χρόνια το Υπουργείο Οικονομικών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Τάσου Δασόπουλου 

    Σε τροχιά πρωτογενών πλεονασμάτων μπαίνει ξανά η οικονομία από το 2022, με προοπτική από τον μεθεπόμενο χρόνο, το ύψος τους να καλύπτει τις ετήσιες δαπάνες τόκων του χρέους.

    Σύμφωνα με πληροφορίες, το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2021-2024 που έστειλε χθες το βράδυ στις Βρυξέλλες το Υπουργείο Οικονομικών, εκτός από τις προβλέψεις για την ανάκαμψη της οικονομίας με προβλέψεις για ανάπτυξη 3,6% του ΑΕΠ για φέτος, 6,2% του ΑΕΠ το 2023 και 4,1% και 4,4% του ΑΕΠ αντιστοίχως για το 2023 και 2024, περιγράφει και το δημοσιονομικό πλαίσιο που θα κινηθεί η χώρα τα επόμενα χρόνια.

    Συγκεκριμένα για το 2022, μια χρονιά στην οποία κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχιστεί η δημοσιονομική ευελιξία, θα παρουσιάσει ένα οριακό πρωτογενές πλεόνασμα μικρότερο από 0,5% του ΑΕΠ χωρίς να είναι υποχρεωμένη να το κάνει Στην συνέχεια, τα χρόνια 2023 και 2024, θα εμφανίζει πλεονάσματα της τάξης του 2,0% με 2,5% του ΑΕΠ. Με άλλα λόγια από τον μεθεπόμενο χρόνο θα έχουμε πρωτογενές πλεόνασμα ίσο με το ποσό για την κάλυψη των τόκων του χρέους.

    Κάτι τέτοιο, συμβαδίζει με την "κρυφή" σύμβαση για την ρύθμιση για το χρέος που είχε γίνει από το 2018: Ότι η Ευρώπη και ειδικότερα ο ESM που είναι με διαφορά ο μεγαλύτερος δανειστής της Ελλάδας αναλαμβάνει την ρύθμιση του ελληνικού χρέους, υπό την προϋπόθεση οι ελληνικές αρχές να καλύπτουν μέσω του πρωτογενούς πλεονάσματος την δαπάνη των τόκων του. Από αυτήν την συνθήκη, προέκυψαν αρχικά και οι στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5% του ΑΕΠ, στα οποία είχε υποχρεωθεί η χώρα μας από το 2018 έως και το 2022.

    Οι εκπρόσωποι των θεσμών, ενημερώθηκαν για τις προβλέψεις αυτές στο πλαίσιο της 10ης αξιολόγησης. Στις συζητήσεις που έγιναν εκτός των άλλων, αναλύθηκε στο σύνολό του και οι στόχοι του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2021 -2024 για ανάπτυξη και πλεονάσματα και ήταν σύμφωνοι.

    Παρόλα αυτά, τα σχέδια της Ελλάδας για την περαιτέρω δημοσιονομική της πορεία, θα περάσουν και από την κρίση των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, όταν θα γίνει αυτή η συζήτηση στο τέλος του επόμενου χρόνου.

    Τέλος και στην ενισχυμένη εποπτεία 

    Οι προβλέψεις για ανάπτυξη και πλεονάσματα της οικονομίας συνεκτιμούν και την επίτευξη για ένα δεύτερο στόχο που θέτει το οικονομικό επιτελείο και αφορά το τέλος του καθεστώτος της ενισχυμένης εποπτείας το οποίο αναμένεται να τερματιστεί από τα μέσα του επόμενου χρόνου. Εκτός του προφανούς κέρδους που θα έχει η Ελλάδα, δηλαδή της αναστολής του τρίμηνου εκ των προτέρων ελέγχου για την οικονομική της πολιτική, θα προσαρμοστεί και δημοσιονομικά με τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ. Με άλλα λόγια, δεν θα υπάρχουν πια μεγέθη που διαμορφώνονται διαφορετικά με τους κανόνες τη ενισχυμένης εποπτείας και διαφορετικά, με βάση το δημοσιονομικό κανόνα της ΕΕ ( ESA ). Θα υπάρχει μια μέτρηση για κάθε μέγεθος. Επιπλέον, θα αποτελέσει άλλο ένα θετικό σήμα για τις αγορές, ότι η μοναδική χώρα η οποία βγήκε από μνημόνιο και υποχρεώθηκε στην συνέχεια σε ενισχυμένη εποπτεία αφήνει πίσω της και αυτό τον περιορισμό τέσσερα χρόνια αφότου της επιβλήθηκε. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ