Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 09-Μαρ-2021 08:02

    Τι σημαίνει η αλλαγή του νόμου του ΤΧΣ για τους μετόχους των τραπεζών

    Τι σημαίνει η αλλαγή του νόμου του ΤΧΣ για τους μετόχους των τραπεζών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Λεωνίδα Στεργίου

    Ο νέος νόμος για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) που πρόκειται να ψηφιστεί από τη Βουλή την προσεχή Πέμπτη αποτελεί το πρώτο μέρος αλλαγών για το ρόλο και το σκοπό του Ταμείου και εντάσσεται στη μεταρρυθμιστική πολιτική της κυβέρνησης που αφορά σχεδόν όλους τους τομείς της οικονομίας μέχρι τον Ιούλιο, όπως αποκάλυψε το "Κ” το περασμένο Σάββατο.

    Το "σπάσιμο” του θεσμικού πλαισίου για το ΤΧΣ σε δύο μέρη κρίθηκε επιβεβλημένο προκειμένου να περάσουν από τη Βουλή οι αναγκαίες αλλαγές για να ξεκινήσει η αποεπένδυση από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Το κομμάτι αυτό κρίθηκε αρκετά ευαίσθητο καθώς η αποεπένδυση θα πρέπει να γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ώστε να μεγιστοποιηθεί η αξία των τραπεζών όσο το δυνατόν προς όφελος των φορολογουμένων-μετόχων, ύστερα από τρεις ανακεφαλαιοποιήσεις 45 δισ. ευρώ.

    Σε δεύτερη φάση και μέχρι τον Ιούνιο με Ιούλιο το αργότερο, αναμένεται να έχουν σχηματοποιηθεί οι αλλαγές σχετικά με το μέλλον του ΤΧΣ, οι προτεινόμενες αλλαγές για το νόμο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, τη δευτερογενή αγορά ακινήτων, κά.

    Στο πρώτο μέρος των αλλαγών του νόμου για το ΤΧΣ προβλέπονται οι εξής δομικές αλλαγές:

    1. Στρατηγική αποεπένδυσης του ΤΧΣ. Το Ταμείο, αντί να λειτουργεί ως μηχανισμός κρατικής ενίσχυσης, θα έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει ως να ήταν ένας ιδιώτης επενδυτής, που διαχειρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο που μπορεί την περιουσία του και να μπορεί να ενεργήσει όχι ως μηχανισμός κρατικής ενίσχυσης, αλλά ως ένας ανεξάρτητος φορέας που αξιολογεί τις επενδυτικές ευκαιρίες και ενεργεί ισότιμα με τους άλλους μετόχους προς όφελος της επένδυσής του. Θα μπορεί να συμμετέχει στις αυξήσεις από κοινού με τους ιδιώτες επενδυτές και η συμμετοχή του αυτή θα πρέπει κυρίως να έχει πραγματική οικονομική σημασία και να πραγματοποιείται ακριβώς με τους ίδιους όρους και τις ίδιες προϋποθέσεις με τη συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών, εφαρμόζοντας το ισχύον νομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δίνεται ευελιξία στη στρατηγική από-επένδυσης, όπως είναι για παράδειγμα μέσω πώλησης των μετοχών σε στρατηγικούς επενδυτές,  πώλησης δικαιωμάτων προαίρεσης και ό,τι άλλο θα μπορούσε να κάνει ένας ιδιώτης μέτοχος -και μάλιστα μεγαλομέτοχος ενός οργανισμού. Προϋπόθεση είναι οι αποφάσεις του Ταμείου να λαμβάνονται κατόπιν Έκθεσης από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο. Το σημείο αυτό "απεμπλέκει” τις αποφάσεις και τις στρατηγικές που μπορεί να ακολουθήσει το ΤΧΣ από τη στρατηγική της κάθε τράπεζας. Δηλαδή μπορεί να επηρεάζει ως μεγάλος μέτοχος, αλλά μπορεί να δρα και ανεξάρτητα, καθορίζοντας τις εξελίξεις.

    2. Νέες μετοχές. Στο εξής, όσες μετοχές εκδίδονται θα είναι κοινές, όχι προνομιούχες και δεν θα έχουν ειδικά δικαιώματα. Ωστόσο, οι παλιές θα εξακολουθούν να έχουν τα ειδικά δικαιώματα, χωρίς καμία αλλαγή, όπως είναι το βέτο σε ειδικά θέματα και δικαίωμα σύγκλησης γενικής συνέλευσης. Τι σημαίνει αυτό; Ο μέτοχος των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, όπου συμμετέχει το ΤΧΣ, δηλαδή και ο Έλληνας φορολογούμενος, δεν θα παίζει πλέον διασωστικό ρόλο για τις τράπεζες, εκδίδοντας προνομιούχες μετοχές και ενισχύοντας κεφαλαιακά τις τράπεζες.

    3. Κατάργηση προνομιακής κατάταξης του ελληνικού δημοσίου σε περίπτωση εκκαθάρισης. Η υπάρχουσα μέχρι τώρα διάταξη ήταν ρύθμιση που είχε απομείνει από το 2010, όταν για το Ταμείο προβλεπόταν ότι θα παρέχει κεφαλαιακή ενίσχυση με τη μορφή των προνομιούχων μετοχών. Από το 2011 η διάταξη αυτή άλλαξε και η συμμετοχή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας γίνεται πλέον με κοινές μετοχές. Επομένως, αυτές οι κοινές μετοχές θα έχουν την κατάταξη που προβλέπει ο Κανονισμός 575/2013. Είναι απλώς θέμα συμμόρφωσης με τον Κανονισμό, ο οποίος ζητήθηκε και από την ΕΚΤ.

    4. Ευθύνη των μελών του ΤΧΣ. Σκοπός του νέου νόμου είναι να αρθούν σημαντικά εμπόδια που δυσκόλευαν το Ταμείο να επιτελέσει την κύρια αποστολή του, που δεν είναι άλλη κυρίως από την από-επένδυση. Η ρύθμιση προβλέπει ό,τι ισχύει ήδη για όλους τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και η οποία κρίθηκε πρόσφατα από το 5ο Τμήμα του Αρείου Πάγου ως συνταγματική.

    5. Διαφάνεια, λογοδοσία και εταιρική διακυβέρνηση του ΤΧΣ. Ενισχύεται η ανεξάρτητη λήψη αποφάσεων από τα όργανα του Τ.Χ.Σ. Οι διατάξεις που τροποποιούνται κάνουν σαφής διάκριση αρμοδιοτήτων και ρόλων των οργάνων του και ειδικότερα των δύο οργάνων διοίκησης του Ταμείου, δηλαδή της Εκτελεστικής Επιτροπής και του Γενικού Συμβουλίου. Πλέον, βασικό όργανο της διοίκησης με τεκμήριο αρμοδιότητας, είναι το Γενικό Συμβούλιο, ενώ η Εκτελεστική Επιτροπή παραμένει το όργανο που κάνει την καθημερινή διαχείριση – διοίκηση και εφαρμόζει τις αποφάσεις του Γενικού Συμβουλίου.

    Εαρινή Στρατηγική

    Στην Εαρινή Στρατηγική του Υπ. Οικονομικών και της κυβέρνησης εντάσσονται κανονιστικά πλαίσια που αφορούν στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, την κεφαλαιαγορά και την κτηματαγορά που προωθείται κυρίως από το νεοσύστατο Συμβούλιο Ρευστότητας, το οποίο συνεδριάζει κάθε Τρίτη στο Υπ. Οικονομικών και στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι των τραπεζών, της Τράπεζας της Ελλάδος, των εταιρειών διαχείρισης και της Αναπτυξιακής Τράπεζας

    Σε πρώτη φάση, ο Μάρτιος είναι επιβαρυμένος με την πρώτη αλλαγή του νόμου του ΤΧΣ, καθώς θα έρθει μία ακόμα προς το καλοκαίρι, η οποία θα αφορά κυρίως το μέλλον του μετά την τυπική λήξη του στα τέλη Δεκεμβρίου 2022. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος ρόλος, μετά την ολοκλήρωση της επίτευξης αξίας και αποεπένδυσης (υφιστάμενο νομοσχέδιο) θα είναι ο υποστηρικτικός ρόλος του τραπεζικού συστήματος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ενίσχυση του ρόλου των τραπεζών που είναι η χορήγηση δανείων. Στο τελευταίο θα υπάρξει ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης και ενσωμάτωση κριτηρίων σχετικά με το "ποιος είναι ο πελάτης μου” και "με τι κριτήρια δανείζω”, δηλαδή με βάση τα κριτήρια του προϋπολογισμού της ΕΕ (πράσινη ανάπτυξη, κοινωνικό αποτύπωμα, διακυβέρνηση). Για το σκοπό αυτό, στα σχέδια του οικονομικού επιτελείου είναι η συνέχιση σε δεύτερο επίπεδο της συγκεκριμένης διαβούλευσης με την Ε.Ε. και η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για εξειδικευμένους μάνατζερ που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν το νέο ρόλο του ΤΧΣ.

    Επίσης, το Μάρτιο πρόκειται να έρθει η νομοθεσία για την επέκταση του Ηρακλή (Ηρακλής 2) με βελτιώσεις σε ό,τι αφορά στην παρακολούθηση της αγοράς τιτλοποιήσεων (ποσοστά ανάκτησης, επιχειρησιακά σχέδια τραπεζών, αποτελεσματικότητα εταιρειών διαχείρισης, φερεγγυότητα και αξιοπιστία δανειοληπτών), δηλαδή με δημιουργία του Central Credit Registry) και οι υπόλοιπες ΚΥΑ για την εφαρμογή του νέου πτωχευτικού και τη σύσταση ιδιωτικού οργανισμού πώλησης και επαναμίσθωσης. Τέλος, ο Μάρτιος είναι και ο μήνας ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων των τραπεζών (δ’ τρίμηνο 2020 και χρήση 2020) όταν η αγορά αναμένει από τις διοικήσεις τα επόμενα πλάνα τους. Το equity story των τραπεζών θα βοηθήσει και το ΤΧΣ στη στρατηγική αποεπένδυσης με υψηλότερες τιμές.

    Στη συνέχεια και εντός τετραμήνου αναμένονται σειρά θεσμικών αλλαγών, μεταξύ των οποίων το δεύτερο μέρος για το ΤΧΣ, τις προτάσεις για την αλλαγή του νόμου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, τη δευτερογενή αγορά ακινήτων, την εταιρική διακυβέρνηση των τραπεζών και την υποχρεωτική ενσωμάτωση κριτηρίων και στοχοθεσία για τις χρηματοδοτήσεις (σε ποιον δανείζω και γιατί), κά.

    Διαβάστε ακόμα: 

    * Μεταρρυθμιστική ρελάνς σε 18 κρίσιμους τομείς

    * Το σχέδιο της κυβέρνησης για μεγαλύτερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ