Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 13-Ιαν-2021 08:20

    Στρατηγική η σημασία της ακτοπλοΐας για την εθνική οικονομία

    Στρατηγική η σημασία της ακτοπλοΐας για την εθνική οικονομία
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Η συνολική συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας, σε όρους ΑΕΠ, εκτιμάται σε €13,6 δισ. ή 7,4% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας το 2019, όπως προκύπτει από τη μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο "Η επιβατηγός ναυτιλία στην Ελλάδα την περίοδο 2016-2020 : Επιδόσεις, συμβολή στην οικονομία και προοπτικές".

    Σε όρους απασχόλησης, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, η συνολική συνεισφορά του κλάδου ανέρχεται σε 332 χιλ. θέσεις εργασίας ή 8,5% της συνολικής απασχόλησης. Επιπλέον, η συνεισφορά στα δημόσια έσοδα εκτιμάται σε περίπου €3 δισ., ενώ σε περίπου €1,8 δισ. υπολογίζονται τα εισοδήματα από μισθούς των εργαζομένων λόγω της ανάπτυξης της επιβατηγού ναυτιλίας στη χώρα.

    Ακόμη πιο σημαντική είναι η συνεισφορά του κλάδου της ακτοπλοΐας, όσον αφορά στην τοπική οικονομία των νησιών.

    Συγκεκριμένα η συνεισφορά της ακτοπλοΐας λόγω των ευρύτερων επιδράσεων από την παραγωγή και τον τουρισμό στα νησιά εκτιμάται σε €10,1 δισ. (5,5% του ΑΕΠ το 2019), εκ των οποίων €8,5 δισ. αφορούν στην τουριστική ζήτηση, τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποίηση στις νησιωτικές περιοχές και €1,6 δισ. στην επίδραση από τη ζήτηση για προϊόντα από τους επισκέπτες κατά την παραμονή τους σε κάποιο νησί της χώρας που προέρχονται από την ηπειρωτική χώρα.

    Σε όρους απασχόλησης η επίδραση από τον τουρισμό και την παραγωγή στα νησιά ανέρχεται σε περίπου 257 χιλ. θέσεις εργασίας (217 χιλ. στα νησιά και 40 χιλ. στην ηπειρωτική χώρα), στηρίζοντας σχεδόν το ήμισυ της απασχόλησης στις νησιωτικές περιφέρειες.

    Η μεγαλύτερη συνεισφορά στο ΑΕΠ καταγράφεται στις περιφέρειες Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου, όπου εντοπίζονται περισσότερο από τα 4/5 της συνολικής επίδρασης στην οικονομία των νησιωτικών περιοχών.

    Σύμφωνα με τη μελέτη, η δραστηριότητα του κλάδου έχει επηρεαστεί έντονα από την πανδημία και τα μέτρα περιορισμού της εξάπλωσής της. Στις γραμμές εσωτερικού η μείωση όσον αφορά στη διακίνηση επιβατών ανέρχεται σε 55% από 19 εκατ. σε 8,55 εκατ. επιβάτες.

    Στα ΙΧ οχήματα η μείωση φτάνει στο 40% από 2,43 εκατ. σε 1,45 εκατ. οχήματα. Στα φορτηγά αντίστοιχα η μείωση φτάνει το 20% ή αλλιώς από τις 540 χιλιάδες στις 430 χιλιάδες φορτηγά.

    Στην Αδριατική η μείωση στη διακίνηση επιβατών ανέρχεται στο 69% από 1,5 εκατ. σε 470 χιλιάδες επιβάτες. Αντίστοιχα στα ΙΧ η μείωση ανέρχεται στο 58% (από 320 στις 130 χιλιάδες οχήματα) και στα φορτηγά στο 8% (από 370 σε 340 χιλιάδες φορτηγά).

    Το πλήγμα από την πανδημία για τις επιχειρήσεις του κλάδου αναμένεται να είναι μεγάλο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΣΕΕΝ που επικαλείται η μελέτη, στις γραμμές εσωτερικού αναμένεται πτώση των εσόδων κατά 45% και στην Αδριατική κατά 30%. Η συνολική απώλεια εσόδων αναμένεται να ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ ενώ τα ζημιογόνα αποτελέσματα στο σύνολο του κλάδου αναμένεται να ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ.

    Εκτός όμως από την κρίση της πανδημίας, ο ακτοπλοϊκός κλάδος αντιμετωπίζει και μια σειρά από άλλες προκλήσεις όπως η νέα περιβαλλοντική νομοθεσία και οι στόχοι για μείωση των εκπομπών, η υψηλή φορολογική επιβάρυνση, οι υποβαθμισμένες λιμενικές εγκαταστάσεις και ο υψηλός ηλικιακός μέσος όρος του στόλου. Όπως επισημαίνει η μελέτη ο ηλικιακός μέσος όρος του ελληνικού στόλου ανέρχεται σε 28,1 έτη.

    Τέλος το ΙΟΒΕ προτείνει ως μέτρα στήριξης για τον κλάδο:

    Την εφαρμογή του μέτρου για ΦΠΑ 13% για το σύνολο του 2021 στους επιβάτες και την επέκτασή του στα ΙΧ.

    Τον ανασχεδιασμό των υποχρεωτικών δρομολογίων και την αποζημίωση των πλοίων με βάση τα πραγματικά έξοδα για τα υποχρεωτικά δρομολόγια που εκτέλεσαν ή εκτελούν.

    Την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες (ηλεκτρονικό εισιτήριο, εφαρμογές μέσω κινητών).

    Τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών με έργα για καλύτερη εξυπηρέτηση επιβατών και οχημάτων στα λιμάνια με τη μεγαλύτερη κίνηση.

    Την παροχή ενέργειας στα λιμάνια από ανανεώσιμες πηγές και εναλλακτικά καύσιμα (όπως LNG), αλλά και τη δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

    Την ανάπτυξη εθνικής στρατηγικής και την υιοθέτηση μέτρων για την ομαλή προσαρμογή του κλάδου στους μακροπρόθεσμους περιβαλλοντικούς στόχους με οικονομικές ενισχύσεις για πλοία νέας τεχνολογίας, οικονομικά κίνητρα για χρήση βιοκαυσίμων και ενισχύσεις για επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ