Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 05-Απρ-2020 18:09

    Β. Ντομπρόβσκις: Σκοπός μας με το SURE είναι να σώσουμε την εργασία των εργαζόμενων με τουλάχιστον 100 δισ.

    Β. Ντομπρόβσκις: Σκοπός μας με το SURE είναι να σώσουμε την εργασία των εργαζόμενων με τουλάχιστον 100 δισ.
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Συνέντευξη στον Θάνο Αθανασίου για το Capital.gr

    "Συνδυαστική λύση” για τη χρηματοδότηση της Ιταλίας και των άλλων κρατών μελών στο Eurogroup της Τρίτης (07/04) βλέπει ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Βάλντις Ντομπρόβσκις.

    Συγκεκριμένα, σε συνέντευξη που παραχώρησε σε 5 ευρωπαϊκά μέσα ενημέρωσης μεταξύ των οποίων και το Capital.gr (μέρος της οποίας παρουσίασε το Capital.gr την Παρασκευή) με αφορμή της πρόταση της Κομισιόν για το πρόγραμμα επιδότησης της εργασίας SURE, ο Αντιπρόεδρος Ντομπρόβσκις εξηγεί αναλυτικά ότι τόσο η γαλλική πρόταση για τα "corona - bonds”, όσο και η χρηματοδότηση από τον ESM, της ΕΤΕπ, και τον επόμενο προϋπολογισμό, τελούν υπό συζήτηση και η μια λύση δεν αποκλείει την άλλη.

    Ο Βάλντις Ντομπρόβσκις χαρακτηρίζει την πανδημία του COVID19 ως τη μεγαλύτερη κρίση της γενιάς μας και ξεκαθαρίζει ότι πρωταρχική προτεραιότητα της Κομισιόν, αλλά και των κρατών μελών με τα οποία βρίσκεται σε επαφή, είναι η διάσωση των θέσεων εργασίας. 

    Αναλυτικά το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Ντομπρόβσκις έχεις ως εξής:

    -Συγκεκριμένα, κληθείς να σχολιάσει τη γαλλική και την ολλανδική πρόταση που διανεμήθηκαν στους πρέσβεις του Coreper, που προκυψε από το προηγούμενο Eurogroup για δάνεια από τον ESM και το πώς "κουμπώνει" σε όλα αυτά το πρόγραμμα SURE, ο Αντιπρόεδρος απαντά:  

    "Η Κομισιόν είναι ανοιχτή σε όλες τις επιλογές. Σε σχέση με τα corona-bonds, είμαστε σε συνεχή επαφή με τα Kράτη Mέλη, θα συζητήσουμε λεπτομερέστερα τη γαλλική πρόταση.

    Κατά τα άλλα, το Eurogroup συμφώνησε να επανέλθει στο ερώτημα σχετικά με το ενδεχόμενο ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕSM) να χρησιμοποιήσει το 2% του ΑΕΠ του κάθε Κ-Μ ως δείκτη αναφοράς για τη διαθέσιμη χρηματοδότηση προς και με προϋποθέσεις ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε Κράτους Μέλους”.

    -Κληθείς να διευκρινίσει τι είδους θα είναι οι όροι και οι προϋποθέσεις, αλλά και γιατί πρέπει να υπάρχουν, εξηγεί: 

    "Οι προϋποθέσεις δεν μπορούν να εξαιρεθούν ως νομική απαίτηση, αλλά η Κομισιόν αναζητεί μια βιώσιμη συμβιβαστική λύση ως προς αυτές. Η σημερινή κατάσταση αποτελεί εξωτερικό συμμετρικό σοκ. Υποστηρίζουμε αυτό το έργο γιατί είναι σημαντικό. Η λογική, για να χρησιμοποιήσουμε τον ESM επειδή υπάρχει η δανειοδοτική ικανότητα, είναι ένα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο όπου τα κράτη μέλη έχουν ήδη καταβάλει το κεφάλαιο. Η λεγόμενη αιρεσιμότητα των δανείων του ESM πρέπει ακόμη να συζητηθεί με τα κράτη μέλη, καθώς ο ESM είναι ένας διακυβερνητικός θεσμός, η Κομισιόν μπορεί να υποστηρίξει τη θεσμική δουλειά που πρέπει να γίνει, αλλά τα κράτη μέλη πρέπει πάρουν την τελική απόφαση. Υπάρχει ήδη μια πρόταση για τη λεγόμενη διπλή προσέγγιση για την αιρεσιμότητα. Αυτό σημαίνει βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη προσέγγιση σε σχέση με τους όρους. 

    Επίσης σας θυμίζω ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων πρότεινε ένα νέο πρόγραμμα χορήγησης δανείων στην πραγματική οικονομία αξίας τουλάχιστον 200 δισ. ευρώ. Ένα ακόμη εργαλείο πρέπει να είναι ο μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός”. 

    -Ερωτηθείς για το αν και κατά πόσο τα ποσά που θα δαπανηθούν, όσο η "γενική ρήτρα διαφυγής” (general escape clause - GEC) είναι ενεργοποίημένη, θα προσμετρηθούν μετά στα ελλείμματα και το χρέος, εξηγεί αναλυτικά: 

    "Δεν υπάρχουν ποσοτικά όρια για το δημοσιονομικό έλλειμμα όσο η GEC είναι ενεργή. Όμως τα κράτη μέλη πρέπει να λάβουν υπόψη τη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική τους σταθερότητα. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η κρίση, θα έχουμε μια εικόνα μαζί με τα κράτη μέλη και θα δούμε αν θα έχουν πολύ μεγαλύτερο δημόσιο χρέος. Θα πρέπει να το λάβουμε αυτό υπόψη όταν επιστρέψουμε στην κανονική εφαρμογή των κανόνων για το ΣΣΑ, όχι μόνο για το SURE αλλά και για όλες τις άλλες χρηματοδοτήσεις. Τώρα παρέχουμε πλήρη ευελιξία για τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων στήριξης απαχόλησης. Τα κράτη μέλη είναι όμως αυτά που θα καταδείξουν το έυρος και τη στόχευση των προγραμμάτων που θα καταρτίσουν. 

    Το  SURE είναι ένα ειδικό μέσο που υποστηρίζει περισσότερο τις χώρες με υψηλότερο κόστος δανεισμού, που θα χρειαστεί να δαπανήσουν πολλά  για επιδότηση εργασίας. Είναι σαφές ότι το μέσο αυτό δεν θα καλύπτει όλες τις χώρες στον ίδιο βαθμό. Μια σειρά άλλων χρηματοδοτικών μέσων τίθενται στο τραπέζι, τα οποία θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα κράτη μέλη. Το SURE είναι ένα μόνο εργαλείο απόκρισης μέσα στη συνολική εικόνα. Θαα προωθηθεί πρόσθετη ευελιξία και χρηματοδότηση, με τη θέσπιση και άλλων διαφορετικών μέσων”.

    -Ερωτηθείς τι είναι το νέο πρόγραμμα επιδότησης εργασίας SURE, πως και πότε θα λειτουργήσει, απαντά:

    "Το πρόγραμμα SURE αποτελεί τομή στον τρόπο με τον οποίο η Κομισιόν προσεγγίζει τις διασώσεις τονίζοντας ότι αποτελεί επένδυση στη 'διατήρηση του ανθρώπινου δυναμικού και της παραγωγικής ικανότητας στις οικονομίες μας, έτσι ώστε οι επιχειρήσεις μας να επιστρέψουν στην πλήρη οικονομική δραστηριότητα μόλις περάσει η κρίση'.

    "Η απόλυτη προτεραιότητα για την Κομισιόν είναι η στήριξη εργαζομένων. Η στρατηγική μας αποβλέπει στο να διατηρήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες εταιρείες και θέσεις εργασίας μπορέσουμε, έτσι ώστε η δυναμική της οικονομίας να μη απολεσθεί και αυτός είναι ο σκοπός του νέου σχήματος που προτείνουμε, του SURE. Η βασική ιδέα είναι να στηριχτεί η εργασία και να παράσχουμε τους καλύτερους δυνατούς όρους για την προστασία των εργαζομένων και των αυτοαπασχολούμενων”, τονίζει. 

    "Το  νέο πρόγραμμα, θα έχει στη διάθεσή του ποσό ύψους 100 δισ. ευρώ και η Κομισιόν θα πάει στις αγορές, θα δανειστεί 100 δισ. ευρώ με εγγυήσεις των κρατών μελών ύψους 25 δισ. ευρώ και στη συνέχεια θα παρέχει στα κράτη μέλη δεκαετή δάνεια, με δυνατότητα επέκτασης της περιόδου αποπληρωμής και γενικά πολύ ευνοϊκούς όρους. Σε περίπτωση που τα κράτη μέλη δεν μπορούν να αποπληρώσουν, τότε η Κομισιόν θα μετακυλίει τα σχετικά ομόλογα. Μόλις εγκριθεί από τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, θα πραγματοποιηθεί ένα κάλεσμα ενδιαφέροντος, τα κράτη μέλη θα εκφράσουν ενδιαφέρον και στη συνέχεια θα εξετάσουμε όλες τις λεπτομέρειες των όρων των δανείων αυτών. Στη συνέχεια, θα συμφωνούσαμε με τα κράτη μέλη σχετικά με τις ακριβείς κατανομές των κεφαλαίων, των προθεσμιών λήξης και άλλων στοιχείων αυτών των δανείων.

    Πρέπει να δούμε το ενδιαφέρον και τα ποσά που ζητούν τα κράτη μέλη, κατόπιν να συμφωνήσουμε με την κατανομή”.

    -Ερωτηθείς για την απαίτηση καταβολής εμπράγματων εγγυήσεων από τα κράτη μέλη και τον βαθμό υποστήριξης του προγράμματος SURE, αλλά και το αν  υφίσταται διάσταση μεταξύ Βορρά και Νότου, ο Βάλντις Ντομπρόβσκις απαντά:

    "Ελπίζουμε ότι δεν υπάρχει υποστήριξη και καμία σύγκρουση. Πρώτες ενδείξεις που έχουμε για το πρόγραμμα SURE είναι θετικές και για αυτό προχωρήσαμε προς αυτή την κατεύθυνση. Θυμίζω ότι πρόκειται για στοχοθετημένη πρόταση για την προστασία των θέσεων εργασίας, και έχει προσωρινή φύση. Στηρίζεται δε στο άρθρο 122 της ΣΕΕ για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Τα 25 δισ.Ευρώ των εγγυήσεων θα προέλθουν από τα κράτη μέλη.”

    -Ερωτηθείς σχετικά με το βάθος της ύφεσης αλλά και το πώς τα κράτη μέλη θα συνεργαστούν με την Κομισιόν σε αυτό το κομμάτι του ευρωπαϊκού οικονομικού εξαμήνου -κάτι που επηρεάζει και την κατάρτιση των εαρινών οικονομικών προβλέψεων- αναφέρει: 

    "Υπάρχουν σαφείς επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα, αλλά δεν μπορώ να μπω με μεγαλύτερη βεβαιότητα σε περισσότερες λεπτομέρειες. Όλα θα εξαρτηθούν από τον τρόπο που θα αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Σαφώς δεν πρόκειται μια κλασική οικονομική κρίση. Η οικονομική ανάκαμψη από την ύφεση θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά θα διατηρήσουμε την ικανότητα ανάκαμψης της οικονομίας, συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης θέσεων εργασίας - εξού και το πρόγραμμα επιδότησης εργασίας SURE.

    Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα κράτη μέλη πρέπει να συνυπολογίσουν στους σχεδιασμούς τους μεσοπρόθεσμους στόχους τους. Όταν τελειώσει η κρίση, θα έχουμε την πλήρη εικόνα για τα κράτη με το μεγαλύτερο δημόσιο χρέος.

    Σε σχέση με το ευρωπαϊκό εξάμηνο είναι αντιληπτή η δυσκολία που υπάρχει και για αυτόν τον λόγο θα ζητηθεί από τα υπουργεία οικονομικών να απαντήσουν και να προσφέρουν στοιχεία με απλοποιημένα ερωτηματολόγια. Είναι αντιληπτό το πόσο δύσκολο είναι να γίνουν προβλέψεις και το πόσο η κατάσταση αυτή επηρεάζει την ομαλή λειτουργία του εξαμήνου. Παρομοίως και οι συστάσεις θα είναι απλοποιημένες. 

    Βρισκόμαστε σε περίοδο ακραίας αβεβαιότητας. Τα κράτη μέλη δεν μπορούν να έχουν αξιόπιστες προβλέψεις, διότι η οικονομική ανάκαμψη θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα θα αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Δεν μπορεί να αναμένει κανείς από τα κράτη μέλη να υποβάλουν πλήρη προγράμματα. Θα ζητήσουμε απλουστευμένες εκθέσεις επικεντρωμένες στην απάντηση στην κρίση της πανδημίας. Ωστόσο να ξεκαθαρίσω ότι δεν προτείνεται να ακυρωθεί το εξάμηνο - είναι ακριβώς εκεί για να συντονιστούμε όλοι μαζί". 

    -Απαντώντας στο ερώτημα πόσο σύντομα θα ξεκινήσει εκ νέου η κανονική οικονομική δραστηριότητα και τι θα μείνει από όλη αυτή την περιπέτεια, ο Βάλντις Ντομπρόβσκις σημειώνει: 

    "Η επιδημία του COVID19 είναι η μεγάλη κρίση της γενιάς μας. Σε αυτό το στάδιο, δεν γνωρίζουμε τον αντίκτυπο που θα έχει στην ανθρώπινη ζωή, στην κοινωνία και στην οικονομία μας. Γνωρίζουμε όμως ότι το βάθος και το εύρος αυτής της κρίσης απαιτεί -και θα συνεχίσει να χρειάζεται- μια απάντηση άνευ προηγουμένου σε κλίμακα, ταχύτητα και αλληλεγγύη”.

    -Κληθείς να απαντήσει στο αν και κατά πόσο το εύρος της νομισματικής και δημοσιονομικής απάντησης της ΕΕ και των κρατών μελών ως σύνολο, 2,77 τρισ. ευρώ κατά την Πρόεδρο Φον Ντερ Λάιεν, "θα φτάσει” για να καλύψει την τρύπα της παύσης που προκαλεί το lockdown στην οικονομική δραστηριότητα, εξηγεί:

    "Έχουμε μαζική δημοσιονομική ανταπόκριση, συγκρίσιμη με αυτή στις ΗΠΑ. Η πολιτική απάντησή μας στην κρίση θα είναι μεγάλη και τολμηρή.

    Το ποσό που θα απαιτηθεί τελικά για την αντιμετώπιση της πανδημίας αλλάζει μέρα με τη μέρα. Όλοι μαζί κινητοποιούμε πρόσθετα διακριτικά δημοσιονομικά μέτρα αξίας 3% του ΑΕΠ της ΕΕ και άλλα πρόσθετα μέτρα ρευστότητας αξίας 16% του ΑΕΠ. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι τα κράτη μέλη θα σταματήσουν να λαμβάνουν μέτρα εκεί. 

    Θα συνεχίσουμε να βοηθάμε προωθώντας μια σειρά πρωτοβουλιών υποστήριξης, ειδικά για τα κράτη μέλη με υψηλό κόστος δανεισμού. Η δέσμευσή μας είναι σαφής: η Κομισιόν θα πράξει ό, τι είναι απαραίτητο και να εξασφαλίσει ταχεία οικονομική ανάκαμψη”.

    -Κληθείς να απαντήσει στην κριτική, η οποία συντηρείται κατά την EΥΕΔ ακόμα και από τρίτες δυνάμεις για γεωπολιτικούς λόγους, πως "η ΕΕ είναι απούσα”, ή "κάνει πολύ λίγα πολύ αργά”, ο Αντιπρόεδρος Ντομπρόβσκις ξεκαθαρίζει κατηγορηματικά: 

    "Και εγώ ακούω και διαβάζω ότι η Ευρώπη τάχα απουσιάζει - αλλά τίποτα δεν μπορεί να απέχει περισσότερο από την αλήθεια. Έχουμε ενεργήσει γρήγορα, τόσο για να στηρίξουμε τις ηρωικές προσπάθειες της ιατρικής μας κοινότητας, όσο και για να βοηθήσουμε τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις μας σε αυτήν την καταιγίδα της πανδημίας. 

    Έχουμε θεσπίσει μια σειρά ειδικών μέτρων και δημοσιονομικών μέσων με πρωτοφανή ταχύτητα, όπως πλήρης εφαρμογή της ευελιξίας που περιέχεται στους όρους του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξη, η λεγόμενη Ρήτρα Διαφυγής που ενεργοποιείται για πρώτη φορά, το προσωρινό πλαίσιο έγκρισης των κρατικών ενισχύσεων και τα έκτακτα μέτρα ρευστότητας μέσω των προγραμμάτων της ΕΚΤ (PEPP - OMT). 

    Το πακέτο SURE που παρουσιάσαμε είναι ένα νέο εργαλείο αξίας μέχρι 100 δισ. ευρώ για χρηματοδότηση για την προστασία των θέσεων εργασίας και των εργαζομένων. Είναι ένας τρόπος να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να διασφαλίσουμε ότι οι άνθρωποι θα έχουν ένα εισόδημα και μια εργασία για να επιστρέψουν την επομένη της πανδημίας, να διατηρήσουν τις επιχειρήσεις στη ζωή και να διασφαλίσουμε ότι η οικονομία μας είναι έτοιμη να ανακάμψει το συντομότερο δυνατόν.

    Για να βοηθήσουμε τους φτωχότερους της Ευρώπης να έχουν πρόσβαση σε τρόφιμα και είδη βασικής ανάγκης, κάνουμε αλλαγές στο Ταμείο για την Ευρωπαϊκή Ενίσχυση για τους πλέον άπορους. Λόγω της κοινωνικής αποστασιοποίησης, το ταμείο αυτό δεν μπορεί πλέον να παράσχει βοήθεια όπου χρειάζεται. Προτείνουμε αυτή η βοήθεια να παρασχεθεί μέσω ηλεκτρονικών δελτίων (αυτό το προτείνουμε και στο επόμενο ΠΔΠ).

    Μαζί, τα μέτρα αυτά θα διασφαλίσουν ότι τα κονδύλια της ΕΕ μπορούν να αναπτυχθούν πλήρως σε αυτή τη σκοτεινή ώρα όπου χρειάζονται περισσότερο.

    Τρίτον: για να υποστηρίξουμε τις προσπάθειες για τη διάσωση ζωών, προτείνουμε ένα νέο μέσο έκτακτης ανάγκης, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ μπορούν να διαχειριστούν την κρίση της δημόσιας υγείας.

    Αυτό θα είναι ένα μοναδικό μέσο, με συνεισφορές από τον προϋπολογισμό της ΕΕ, αλλά και δωρεές από ανθρώπους και οργανισμούς. Η αλληλεγγύη λειτουργεί παντού, σε ολόκληρη την κοινωνία - δεν είναι η αποκλειστική προϋπόθεση των κυβερνήσεων. Πρέπει να επωμιστούμε το βάρος συλλογικά.

    Αυτές είναι οι προτάσεις της Κομισιόν για την κινητοποίηση όλων των πόρων μας για την αντιμετώπιση της κρίσης του κορονοϊού. Καλούμε τα κράτη μέλη να τα δεχτούν γρήγορα, όπως συνέβη και στις προηγούμενες προτάσεις μας της 13ης Μαρτίου”. 

    -Ερωτηθείς σχετικά με τον ρόλο που το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ 2021 - 2027) θα κληθεί να παίξει στην ανάκαμψη και δη των κρατών που δεν έχουν πολλά περιθώρια, ο Βάλντις Ντομπρόβσκις εξηγεί: 

    "Τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να αντιδρούν γρήγορα στην πανδημία. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο προτείνουμε περαιτέρω αλλαγές στους κανονισμούς των ταμείων της ΕΕ με άνευ προηγουμένου ευελιξία για τον τρόπο με τον οποίο οι χώρες της ΕΕ χρησιμοποιούν τα διαρθρωτικά ταμεία και τα ταμεία συνοχής. 

    Σε επίπεδο ΕΕ, στην πράξη, αυτό σημαίνει μεγαλύτερη ευελιξία στις μεταφορές ποσών μεταξύ ταμείων, καθώς και μεταξύ περιφερειών. Κατ 'εξαίρεση, δεν θα υπάρχει απαίτηση συγχρηματοδότησης, δηλαδή οι χώρες δεν χρειάζεται να ταιριάζουν με τα εθνικά κονδύλια της ΕΕ, αφού θα υπάρξει 100% χρηματοδότηση από την ΕΕ. Αυτό το κάναμε και την τελευταία φάση της ελληνικής κρίσης. 

    Επίσης, θα αρχίσουμε επίσης να εργαζόμαστε σε ένα σχέδιο αποκατάστασης, ώστε η οικονομία μας να μπορέσει να αρχίσει να κινείται και πάλι μόλις είναι ασφαλές για τους ανθρώπους να ξαναρχίσουν την εργασία τους.

    Για να γίνει αυτό, είναι σημαντικό να συμφωνήσουμε σε έναν νέο επταετή προϋπολογισμό. Εξετάζουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να επιτύχουμε το καλύτερο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο για την ανάκαμψη. Η συμφωνία για το νέο ΠΔΠ θα είναι ζωτικής σημασίας για να επιστρέψουμε στη σωστή πορεία”.

    -Από τον Αντιπρόεδρο, τέλος, ζητήθηκε να σχολιάσει τον νέο νόμο στην Πολωνία για τον περιορισμό του έργου των κοινωνικών εταίρων:

    "Έχουμε καταγγελίες από κοινωνικούς εταίρους σε επίπεδο ΕΕ, θα εξετάσουμε αυτό το θέμα και θα δούμε τι μπορεί να γίνει. Η συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους σε αυτή την κατάσταση κρίσης στις αγορές εργασίας είναι ακόμα πιο σημαντική από κανονικά, ιδίως κατά την εκπόνηση πρωτοβουλιών αντιμετώπισης κρίσεων σε σχέση με την αγορά εργασίας”. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ