Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 09-Σεπ-2019 08:50

    Η πώληση του 30% του Ελ. Βενιζέλος και οι εκκρεμότητες

    Η πώληση του 30% του Ελ. Βενιζέλος και οι εκκρεμότητες
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νίκου Χρυσικόπουλου

    Σε αγώνα δρόμου εξελίσσεται η προσπάθεια να κλείσουν οι εκκρεμότητες που απομένουν για την παραχώρηση του 30% των μετοχών του "Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ" (ΔΑΑ), ποσοστό που βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.

    Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της 84ης ΔΕΘ, μιλώντας στο Συνεδριακό Κέντρο "Ιωάννης Βελλίδης" ανέφερε πως είναι ζήτημα ημερών να ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης του ποσοστού 30% του ΔΑΑ. Η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, στις 30 Σεπτεμβρίου εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές.

    Δίχως να αποκλείεται μια παράταση στην παραπάνω προθεσμία, μια από τις σημαντικές εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν στο διάστημα που απομένει αποτελεί η υπογραφή από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου του συμφώνου συγκατάθεσης (waiver) των υφιστάμενων μετόχων του ΔΑΑ για την πώληση του 30% που έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ (σ.σ. το Δημόσιο ελέγχει επιπλέον 35% μέσω της ΕΕΣΥΠ).

    Πρόκειται για μια εκκρεμότητα που όφειλε να είχε τακτοποιήσει η προηγούμενη κυβέρνηση μέχρι τις 30 Ιουνίου 2019. Ωστόσο, όπως έχει αναφέρει το Capital.gr., η απόφαση, το Φεβρουάριο του 2019, του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής προκάλεσε επιπλοκές, καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση επεδίωξε να αντικαταστήσει – μετά την αποχώρησή του - το ανεξάρτητο μέλος του εννεαμελούς διοικητικού συμβουλίου που προερχόταν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) με άτομο επιλογής της. Στην κίνηση αυτή αντέδρασαν οι υπόλοιποι μέτοχοι και αναζητήθηκε η εξεύρεση λύσης μέχρι το τέλος του περασμένου Ιουνίου, ωστόσο η εκκρεμότητα, σύμφωνα με πληροφορίες, παραμένει.

    Η επίλυση των εκκρεμοτήτων θα ανοίξει το δρόμο για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης που δύναται να αποδειχθεί "χρυσοφόρος" για το ελληνικό Δημόσιο, με δεδομένες τις εκτιμήσεις περί τιμήματος που μπορεί να φθάσει ή και να ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ. Οι προσδοκίες αυτές εδράζονται στις εξαιρετικές επιδόσεις που έχει καταγράψει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών και επιβατικής κίνησης.

    Η περυσινή χρονιά συνοδεύτηκε από διπλή επίδοση-ρεκόρ για το ΔΑΑ, τόσο σε επίπεδο διακίνησης επιβατών (24,1 εκατομμύρια) και πτήσεων (217 χιλιάδες), όσο και σε επίπεδο εσόδων (478 εκατ.) και προ φόρων κερδών (240 εκατ.). Εφέτος, με βάση τα τελευταία στοιχεία για το 2019, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2019 η κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τα 14,24 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 7%. Η επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού, παρουσίασε άνοδο της τάξης του 3% και 9% αντίστοιχα.

    Στη διαδικασία που σε πρώτη φάση τελεσφορεί στις 30 Σεπτεμβρίου, ως άμεσα ενδιαφερόμενοι εμφανίζονται το καναδικό fund PSP Investments που ήδη ελέγχει (μέσω δύο θυγατρικών) το 40% του ΔΑΑ, η γαλλική Vinci Airports, αλλά και ο όμιλος Κοπελούζου σε συνεργασία με διεθνή όμιλο, ενώ μένει να φανεί εάν τελικώς θα συμμετάσχει στη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος το αυστραλιανό fund Macquarie.

    Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, οι υποψήφιοι επενδυτές δεν πρέπει να κατέχουν ποσοστό 50% και άνω, αεροδρομίου σε ακτίνα 300 χλμ από το ΔΑΑ, να εμφανίζουν μετοχικό κεφάλαιο 500 εκατ. ευρώ και άνω την τελευταία τριετία ή σε περίπτωση fund να διαθέτουν μη επενδεδυμένα κεφάλαια 500 εκατ. ευρώ και άνω, να μην προέρχονται από χώρα στην οποία η ΕΕ έχει επιβάλλει κυρώσεις κ.α.

    Σήμερα, μέτοχοι του ΔΑΑ είναι το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας – ΕΕΣΥΠ (25%), οι AviAlliance  GmbH  (26,7%  συν 8 μετοχές),  η AviAlliance  Capital  GmbH  (13,3%)  and  η οικογένεια Κοπελούζου (5% μείον 8 μετοχές ).

    Ο ΔΑΑ ιδρύθηκε το 1996 με σκοπό την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" για περίοδο 30 ετών σύμφωνα με τη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου. Τον Φεβρουάριο του 2019 τέθηκε σε ισχύ η χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ για επιπλέον 20 έτη (έως τις 11/06/2046), με την καταβολή συνολικού τιμήματος 1,4 δισ. ευρώ από την ΔΑΑ.

    Παράλληλα και λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, προβλέπεται ότι ο ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές πρόσθετες επενδύσεις περίπου 2,9 δισ. ευρώ.

    Οι επενδύσεις αφορούν κυρίως σε έργα επέκτασης της χωρητικότητας του αεροδρομίου, οι οποίες σταδιακά, με βάση τις σημερινές προβλέψεις, θα ανεβάσουν τη σημερινή δυνατότητα εξυπηρέτησης από 26 εκατ. σε 50 εκατ. επιβάτες ετησίως έως το τέλος της παραχώρησης και περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων επεκτάσεις αεροσταθμού, νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, επέκταση οδικού δικτύου κλπ.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων