Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 23-Μαϊ-2019 07:46

    Ο παγκόσμιος στόλος ξεπέρασε το ορόσημο των 2 δισ. DWT

    Ο παγκόσμιος στόλος ξεπέρασε το ορόσημο των 2 δισ. DWT
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου 

    Πριν από περίπου 13 χρόνια, τον Απρίλιο του 2006, ο παγκόσμιος στόλος ξεπέρασε το ορόσημο του 1 δισ. dwt (χωρητικότητα εκτοπίσματος που βασίζεται σε τόνους "νεκρού” βάρους). Στις αρχές του έτους η χωρητικότητα ανερχόταν στο 1,98 δισ. dwt. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Clarksons από τις αρχές Μαΐου, ξεπεράστηκε το δεύτερο ορόσημο των 2 δισ. dwt χωρητικότητας, που μεταφράζεται σε μέση ετήσια αύξηση του στόλου της τάξης του 5,4%. Μάλιστα κατά την περίοδο 2006 - 2012 όταν και καταγράφηκε το υψηλό των παραδόσεων νέων πλοίων, η αύξηση του τονάζ έφτασε το 7,5% και έκτοτε υποχώρησε, ακολουθώντας την πορεία της αγοράς. 

    Σε αριθμό πλοίων, από το 2006, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons, προστέθηκαν 26 χιλιάδες καράβια, με τα φορτηγά να κερδίζουν τη μερίδα του λέοντος: το 50% της νέας δυναμικότητας αφορούσε τον κλάδο των φορτηγών ξηρού φορτίου, που έχουν πλέον φτάσει τα 848 εκατ. dwt.

    Τα τάνκερ συνεισέφεραν με το 27% της αύξησης της χωρητικότητας εκτοπίσματος (με τα τάνκερ μεταφοράς αργού να αντιπροσωπεύουν το 15%) ενώ τα φορτηγά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) αυξήθηκαν σε χωρητικότητα κατά 15%. 

    Ο ρυθμός αύξησης των φορτηγών ξηρού φορτίου ήταν 7% και υπολειπόταν μόνο του κλάδου των LNG που κινήθηκαν με 10,2%.

    Το μέγεθος μετράει

    Ένα ακόμη συμπέρασμα που προκύπτει από την ανάλυση της Clarksons είναι ότι υπάρχει τάση για μεγαλύτερα πλοία: τα μεγαλύτερης ηλικίας καράβια αντικαθίστανται από νεότερα και μεγαλύτερα. 

    Το μέσο μέγεθος των πλοίων του παγκόσμιου στόλου αυξήθηκε από τα 14,238 dwt στα 20,755 dwt, αύξηση κατά 46%. Τα πλοία που "μεγάλωσαν” περισσότερο από όλα ήταν τα φορτηγά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) που αυξήθηκε κατά 64%. 

    Πόσο μακριά είναι τα 3 δισ. dwt;

    Ως προς προς την προοπτικές για το μέλλον, αυτή τη στιγμή η Clarksons υπολογίζει ότι βρίσκονται σε παραγγελία 206 εκατ. dwt. Ωστόσο καθώς οι παραγγελίες νέων πλοίων υποχωρούν τα τελευταία χρόνια αι καθώς η προοπτική για αυξημένες διαλύσεις πλοίων ενισχύεται από το νέο αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο, καθίσταται σαφές ότι ο ρυθμός επέκτασης θα είναι μέτριος. Με ρυθμό αύξησης της τάξης του 3% θα χρειαστούν περίπου 14 χρόνια για να φτάσουμε στα 3 δισ. dwt. 

    Οι απειλές

    Όπως ανέφερε προ ημερών στο συνέδριο Maritime Trends της Marine Tours ο πρόεδρος της ελληνικής ένωσης ναυλομεσιτών, Γ. Κοτζιάς, παρά το γεγονός ότι η ελληνική ναυτιλία διατηρεί την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της, τους πρώτους μήνες του 2019 για πρώτη οι Κινέζοι υπερτερούν έναντι των Ελλήνων στις παραγγελίες νέων πλοίων. Το φαινόμενο αποδίδεται στα γενικότερα προβλήματα χρηματοδότησης που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ναυτιλίας αλλά και στο γεγονός ότι ο άμεσος ανταγωνιστής της ελληνικής ναυτιλίας η Κίνα έχει προνομιακή μεταχείριση και πρόσβαση σε χρηματοδότηση. 

    Όπως έδειξαν τα στοιχεία της 32ης ετήσιας έκθεσης της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, (GSCC - Committee) κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους (Μάρτιος 2018 - Μάρτιος 2019), ο ελληνόκτητος στόλος μειώθηκε ελαφρά όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων αλλά και της χωρητικότητας τόσο σε χωρητικότητα εκτοπίσματος (Dead Weight Tonnage - DWT) όσο και σε ολική χωρητικότητα (Gross Register Tonnage - GT). Τ

    Συγκεκριμένα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα ελέγχουν 4.017 πλοία διαφόρων κατηγοριών, χωρητικότητας 339.549.357 DWT και 198.164.080 GT. 

    Σε σχέση με πέρυσι, Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν 131 λιγότερα πλοία, ενώ η μείωση σε χωρητικότητα φτάνει τα 2.376.000 DWT ή τα 1.121.933 GT. 

    Σε παραγγελία σε ναυπηγεία βρίσκονται 156 πλοία διαφόρων κατηγοριών συνολικής χωρητικότητας 17.219.847 DWT και 11.811.076 GT.

    Η σημαντικότερη μείωση σε αριθμό πλοίων και μεταφορική ικανότητα παρατηρείται πρωτίστως στην κατηγορία των bulkers (-55 στα 1.859 πλοία από 1.894 πέρυσι με ανάλογη μείωση σε dwt και gt) στα πλοία μεταφοράς χημικών και products (-26 στα 523 πλοία από 549 πλοία) και στα pure container (-20 στα 343 πλοία από 363 πλοία το 2018).

    Στα δεξαμενόπλοια η αρνητική μεταβολή είναι οριακή (-3 στα 798 πλοία το 2019 από 801 πλοία το 2018) ενώ λίγο μεγαλύτερη είναι η μείωση του αριθμού των πλοίων σε άλλες κατηγορίες όπως αυτή της μεταφοράς υγραερίου. Σε όρους DWT και GT η μείωση του στόλου είναι μικρότερη καθώς αυξάνει συνεχώς το μέσο μέγεθος του ελληνόκτητου πλοίου.

    Αναφορικά με το μερίδιο του ελληνόκτητου στον παγκόσμιο στόλο, στα δεξαμενόπλοια παρατηρείται άνοδος μεριδίου σε αριθμό πλοίων και dwt στο 26,9% από 26,4% και στο 26,2% από 25,9% το 2018, αντιστοίχως. Επίσης βελτίωση του μεριδίου με όρους dwt καταγράφεται στα πλοία μεταφοράς αερίων (12% από 11,1%)

    Τέλος να σημειωθεί ότι ο ελληνόκτητος στόλος υπό ελληνική σημαία μειώθηκε τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και χωρητικότητας και περιλαμβάνει 671 πλοία. Τα περισσότερα ελληνόκτητα πλοία έχουν σημαίες Λιβερίας και Marshall Island με 840 και 838 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων