Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 30-Απρ-2019 20:21

    Στη ζυγαριά του χρέους τα πρωτογενή πλεονάσματα και το αφορολόγητο

    Στη ζυγαριά του χρέους τα πρωτογενή πλεονάσματα και το αφορολόγητο
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    του Γ. Αγγέλη


    Στην Κομισιόν "προβλέπουν” ότι οι συζητήσεις για το ενδεχόμενο πρόωρης μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων, θα ενταθούν μετά τις εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο και ενόψει των βουλευτικών εκλογών. Παρ' όλα αυτά η συγκεκριμένη συζήτηση δεν πρόκειται να οδηγήσει, όπως διευκρινίζεται από στελέχη της Κομισιόν στα οποία απευθύνθηκε το Capital.gr, σε ουσιαστικές αλλαγές με τα τρέχοντα δεδομένα της πορείας της ελληνικής οικονομίας.

    Ο βασικός λόγος αυτής της "πρόβλεψης” έχει να κάνει με το γεγονός ότι η διάρθρωση του ελληνικού χρέους και η διασφάλιση της εξυπηρέτησής του τουλάχιστον μέχρι και το 2032 με όρους συμβατούς με την πορεία της οικονομίας, προϋποθέτει την επίτευξη των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων που έχουν αποτυπωθεί στην συμφωνία του Ιουνίου του 2018. 

    Ο ισχυρότερος λόγος που θα μπορούσε να προκύψει και να αποτελέσει τη βάση για μία αναθεώρηση των πλεονασμάτων νωρίτερα από το 2022, "είναι μία ισχυρά αυξητική τάση στο ΑΕΠ, πολύ πάνω από τον προβλεπόμενο ρυθμό ανάπτυξης...”. Αυτό όμως, όπως διαμορφώνονται οι διεθνείς αλλά και οι εγχώριες συνθήκες, δεν φαίνεται ιδιαίτερα πιθανό. 

    Όπως διευκρινίζεται αρμοδίως, "μια ισχυρά αυξητική τάση στον ρυθμό επέκτασης της οικονομίας πάνω από το 3%” θα μπορούσε να αποτελέσει την βάση για να ανοίξει μία συζήτηση αναθεώρησης του 3,5% για το πρωτογενές πλεόνασμα για την περίοδο που αυτό έχει προβλεφθεί ήτοι για τα επόμενα 2-3 χρόνια.     

    Το γεγονός ότι οι προσαρμογές του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας μέχρι σήμερα είναι κατά βάση αρνητικές, όπως επίσης και το ότι οι σχετικές προβλέψεις για την οικονομία της Ευρωζώνης παραμένουν επιφυλακτικές, "δεν φαίνεται να ευνοούν μια τέτοια θετική έκπληξη για την ελληνική οικονομία στην διετία 2019 – 2020...”. 

    Παρ' όλα αυτά, από τους ίδιους κύκλους της Κομισιόν, δεν αποκλείεται αργότερα και αφού επιβεβαιωθούν τα θετικά στοιχεία από την εκτέλεση του Προϋπολογισμού για το 2ο και το 3ο τρίμηνο του έτους, να επανεξετασθεί η αναγκαιότητα ή μη του μέτρου της κατάργησης του ορίου αφορολόγητου, καθώς "τότε θα είναι δυνατή η εκτίμηση για την υλοποίηση του στόχου του 3,5% για το πρωτογενές πλεόνασμα ...”.

    Σε κάθε περίπτωση η επίτευξη του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος προβάλει ως η βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή ή μη επιπλέον μέτρων (αλλαγή ορίου στο αφορολόγητο) προκειμένου να διασφαλισθεί η άνετη εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, χωρίς να παραβιασθούν επίσης οι στόχοι που αφορούν σε νέο δανεισμό, "ανεξάρτητα από το ευνοϊκό περιβάλλον στις αγορές ομολόγων...”. Για τον λόγο αυτό άλλωστε η επικείμενη (μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες) έκδοση επταετούς ομολόγου με στόχο 2 δισ. ευρώ θα είναι και η τελευταία που θα γίνει μέσα στο 2019. 

    Μετά την έκδοση αυτή και την προεξόφληση της πληρωμής των οφειλών προς το ΔΝΤ για τα έτη 2019 – 2020, το ΥΠΟΙΚ και ο ΟΔΔΗΧ θα απασχοληθούν με πράξεις διευθέτησης "εκκρεμοτήτων” που αφορούν στους "εγκλωβισμένους” των ομολόγων του PSI που τότε δεν είχαν συμμετάσχει στις σχετικές ρυθμίσεις. Επίσης το β' εξάμηνο του 2019 αναμένεται να αρχίσει η διαδικασία συρρίκνωσης του όγκου του βραχυπρόθεσμου χρέους το οποίο μέχρι τώρα διατηρούνταν στα επίπεδα των 14 – 15 δισ. ευρώ ετησίως.     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων