Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 13-Απρ-2019 08:00

    Προς υποβολή στην DGComp οδεύει η πρόταση της ΤτΕ για τη μείωση των NPLs

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Προς υποβολή στην DGComp οδεύει η πρόταση της ΤτΕ για τη μείωση των NPLs

    Της Νένας Μαλλιάρα

    Ενώ συνεχίζονται οι συζητήσεις με τις Βρυξέλλες για τη διαμόρφωση ενός μοντέλου συλλογικής μείωσης των NPLs παραπλήσιου με το ιταλικό, ώστε να προχωρήσει το σχέδιο του ΤΧΣ, την οδό προς υποβολή στην DGComp αναμένεται να πάρει μέσα στο μήνα και η πρόταση της ΤτΕ.

    Το τελευταίο διάστημα οι παρουσιάσεις της πρότασης στις τεχνικές ομάδες του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά και σε rating agencies και επενδυτικούς οίκους ήταν συνεχείς και με θετική αποδοχή.

    Οι ξένοι επενδυτές εκτιμούν ότι η πρόταση χτυπάει κατευθείαν στην καρδιά του προβλήματος των NPLs και ταυτόχρονα αντιμετωπίζει το θέμα του αναβαλλόμενου φόρου, διαμορφώνοντας σε βάθος τριετίας και σε σχέση με την υφιστάμενη στοχοθεσία μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, καλύτερους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας για τις τράπεζες. Παράλληλα, εκτιμούν ότι αναλόγως του τρόπου στάθμισης του κινδύνου ενεργητικού της, η κάθε τράπεζα μπορεί να κρίνει η ίδια πόσα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα μεταφέρει στο SPV που προτείνει η ΤτΕ, έτσι ώστε τελικά να μην προκύψουν κεφαλαιακές ανάγκες.

    Όπως εκτιμούν, ακόμη και στην περίπτωση που οι κεφαλαιακοί δείκτες υποχωρήσουν αισθητά, οι τράπεζες θα μπορούν να αναπληρώσουν τα κεφάλαια αυτά με εκδόσεις ομολόγων Tier II. Οι ξένοι επενδυτές θα ήταν διατεθειμένοι να καλύψουν τις εκδόσεις αυτές, δεδομένου ότι οι ελληνικές τράπεζες θα έχουν απαλλαγεί από μεγάλο όγκο NPLs. 

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ξένων επενδυτών, η πρόταση της ΤτΕ θα απαιτήσει προετοιμασία 6 – 9 μηνών και ένα – ενάμιση χρόνο για να λειτουργήσει ολοκληρωμένα. Αυτό σημαίνει ότι ουσιαστικά η λειτουργία του σχήματος που προτείνει η ΤτΕ αναμένεται στα μέσα του 2020, ενώ μεταξύ της διενέργειας της κάθε συναλλαγής (πωλήσεις τιτλοποιημένων δανείων) θα μεσολαβεί διάστημα 1 – 2 μηνών.

    Το προτεινόμενο από την ΤτΕ σχήμα προβλέπει τη μεταβίβαση σημαντικού μέρους των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων μαζί με μέρος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης που είναι εγγεγραμμένη στους ισολογισμούς των τραπεζών σε μία Εταιρία Ειδικού Σκοπού (Special Purpose Vehicle).

    Τα δάνεια θα μεταβιβαστούν στην αξία ισολογισμού (μετά από προβλέψεις). Το ποσό της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης που θα μεταβιβασθεί θα αντιστοιχεί σε κάλυψη πρόσθετων ζημιών, ώστε οι αποτιμήσεις των εν λόγω δανείων να προσεγγίσουν τιμές αγοράς. Εν συνεχεία, νομοθετική ρύθμιση θα ορίζει ότι η μεταβιβαζόμενη αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση θα καταστεί αμετάκλητη απαίτηση της Εταιρίας Ειδικού Σκοπού έναντι του Ελληνικού Δημοσίου με προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής (σύμφωνα με τη διάρκεια του σχήματος).

    Για την κάλυψη του τιμήματος της μεταβίβασης, η Εταιρία Ειδικού Σκοπού θα προχωρήσει σε έκδοση τιτλοποίησης (securitization) όπου (ενδεικτικά) θα εκδοθούν τρεις τάξεις τίτλων (senior, mezzanine, junior/equity). H κατώτερη τάξη τίτλων (equity) θα καλυφθεί από τις τράπεζες (με συμμετοχή της καθεμιάς που δεν θα υπερβαίνει το 20%) και το Ελληνικό Δημόσιο.

    Η αποτίμηση των δανείων προς μεταβίβαση θα γίνει από ανεξάρτητους τρίτους φορείς και η τελική διάρθρωση της συναλλαγής (συμπεριλαμβανομένων των ποσοστών των τριών τάξεων τίτλων) από τους συμβούλους της έκδοσης βάσει συνθηκών αγοράς. Εκτιμάται ότι επενδυτές θα απορροφήσουν μέρος της ανώτερης τάξης τίτλων (senior) και σημαντικό ποσοστό της ενδιάμεσης τάξης (mezzanine).

    Σύμφωνα με την ΤτΕ, η δυνατότητα απορρόφησης πρόσθετων ζημιών από τη συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου (μέσω του μετασχηματισμού της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης σε αμετάκλητη απαίτηση της Εταιρίας Ειδικού Σκοπού) ενισχύει σημαντικά την πιθανότητα αποπληρωμής των ανώτερων τάξεων ομολόγων (senior, mezzanine). Παράλληλα προβλέπεται, μέσω της συμμετοχής στην κατώτερη τάξη τίτλων (junior/equity), η κατανομή τυχόν πλεονασμάτων σε Ελληνικό Δημόσιο και τράπεζες.

    Η διαχείριση του σχήματος θα γίνεται αποκλειστικά από ιδιώτες (εταιρείες διαχείρισης) που θα επιλεγούν κατόπιν διαγωνισμού και αναμένεται να υπάρξει διαχωρισμός συναλλαγών και διαχείρισης ανά κατηγορία δανείων (επιχειρηματικά, στεγαστικά, καταναλωτικά, κ.λπ.).

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων