Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 20-Δεκ-2018 09:17

    Τρεις κίνδυνοι για τη διασύνδεση της Κρήτης

    Τρεις κίνδυνοι για τη διασύνδεση της Κρήτης
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Η τροπολογία που προστέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείο Ενέργειας και δίνει τη δυνατότητα να επιχορηγούνται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων τα έργα του συστήματος  μεταφοράς, άναψε χθες τη συζήτηση στη Βουλή για το θέμα της διασύνδεσης της Κρήτης και τη γνωστή κόντρα μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Euroasia Interconnector. Ως γνωστόν, οι δύο πλευρές δεν έχουν βρει κοινό τόπο στις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις για συνεργασία ώστε να υλοποιηθούν τόσο η διασύνδεση Κρήτης - Αττικής όσο και το τμήμα Ισραήλ - Κύπρος - Κρήτη - Αττική, ως έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI), που σημαίνει ότι σημαντικό μέρος του κόστους θα καλυφθεί από κοινοτική χρηματοδότηση.

    Χθες λοιπόν στη Βουλή, ο τομεάρχης ενέργειας της ΝΔ Κ. Σκρέκας κάλεσε την κυβέρνηση να αναθεωρήσει τα σχέδιά της για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, καθώς οι μέχρι τώρα χειρισμοί ενδέχεται να οδηγήσουν το έργο εκτός λίστας PCI. Τόνισε, δε, πως μια τέτοια εξέλιξη θα στερήσει κοινοτικούς πόρους ύψους 300 εκατ. ευρώ λόγω του αποκλεισμού από την σχετική λίστα με τα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
     
    Απαντώντας στις σχετικές επισημάνσεις του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκης τόνισε πως η ελληνική πλευρά έχει ακολουθήσει ενιαία και σταθερή στάση από την αρχή μέχρι το τέλος σε ό,τι αφορά τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, τηρώντας τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς και οδηγίες. Το πρόβλημα έγκειται στη στάση του Euroasia Interconnector, που παρά την αρχική συμφωνία στα πλαίσια του MOU -υπογράφτηκε τον Οκτώβριο του 2017– εν τέλει δεν συμμορφώθηκε.

    Ωστόσο, ο κ. Σκρέκας, υπογράμμισε ότι εκτός από το θέμα που εγείρεται με την πιθανή απένταξη του έργου από τη λίστα PCI, υπάρχουν και δύο άλλοι σημαντικοί κίνδυνοι. Και αυτό διότι στην επόμενη λίστα των έργων κοινού ενδιαφέροντος θα περιλαμβάνονται διασυνδέσεις μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μονάχα σε περιπτώσεις που η ενέργεια θα παράγεται από ΑΠΕ. Αυτό συνεπάγεται όχι απλά κίνδυνο απώλειας της χρηματοδότησης αλλά επιπλέον πιθανή αδυναμία να υποβληθεί νέα αίτηση για ένταξη του έργου σε επόμενη λίστα PCI.

    Ο τρίτος κίνδυνος που επισήμανε ο τομεάρχης ενέργειας της ΝΔ αφορά το γεγονός ότι το έργο χωρίς ισχυρή κοινοτική επιδότηση, εάν κατασκευαστεί μόνο με δανεισμό, κινδυνεύει να μην μπορεί να αποσβεστεί από το κόστος των ΥΚΩ και να οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις στους λογαριασμούς από τους καταναλωτές. Αυτό θα συμβεί διότι νωρίτερα από τη μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης θα κατασκευαστεί το μικρότερο καλώδιο, που θα μειώσει το κόστος των ΥΚΩ (υπηρεσίες κοινής ωφέλειας) για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης. 

    "Πετάμε με ευκολία 300 εκατ. ευρώ για τη μεγάλη διασύνδεση, εάν συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε τις αποφάσεις της ΡΑΕ υπάρχει πιθανότητα τα σπασμένα να τα πληρώσει ο Έλληνας καταναλωτής” ανέφερε ο κ. Σκρέκας. 

    Σημειώνεται ότι σε επίσημη απάντηση που έχει δώσει ο Επίτροπος Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε είχε αναφερθεί στη χρηματοδοτική ικανότητα του Euroasia τονίζοντας ότι πληρεί τα κριτήρια επιλεξιμότητας που απαιτούνται στο πλαίσιο της διαδικασίας TEN – E και ότι συμμορφώνεται με τους σχετικούς κανονισμούς και έχει διαχειριστεί ορθά τις επιχορηγήσεις που έχει λάβει μέχρι σήμερα. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων