Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 03-Νοε-2017 07:57

    Τι είπαν οι τραπεζίτες για τα NPLs στο συνέδριο της ΕΕΔΕ

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Τι είπαν οι τραπεζίτες για τα NPLs στο συνέδριο της ΕΕΔΕ

    Σημαντικά θέματα για τη διαχείριση και μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ανέδειξε το 9ο Forum Διαχείρισης Κινδύνων και Κανονιστικής Συμμόρφωσης που διοργάνωσε η ΕΕΔΕ

    Όπως ανέφεραν οι τραπεζίτες που συμμετείχαν στο συνέδριο, οι στόχοι που πρέπει να επιτύχουν οι τράπεζες για τα έτη 2018-2019 προϋποθέτουν σημαντική επιπλέον έμφαση σε  στρατηγικές πωλήσεων χαρτοφυλακίων και REOs, αύξηση του όγκου εργασιών σε επίπεδο ρευστοποιήσεων, ανακτήσεων χρέους, δικαστικών υποθέσεων, κατασχέσεων, καθώς και αλλαγές στο Νομικό και Δικαστικό πλαίσιο με άμεση επίπτωση στο λειτουργικό επίπεδο.

    Και όλα αυτά, υπό τον περιορισμό των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων για την υλοποίηση των απαιτούμενων λειτουργικών παρεμβάσεων, την απαίτηση για περαιτέρω εξορθολογισμό του λειτουργικού κόστους, αλλά και τη σημαντική έλλειψη εξειδικευμένου ανθρωπίνου δυναμικού.  

    Το τραπεζικό πάνελ για τη διαχείριση των NPEs/NPLs  με συντονιστή τον Ιωάννη Μούργελα, Νομικό Σύμβουλο και μέλος ΔΣ του Τειρεσία, και τους κ.κ. Γεώργιο Γεωργακόπουλο, Ανώτερο Γενικό Διευθυντή της Τράπεζας Πειραιώς, Αρτέμη Θεοδωρίδη, Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο της Alpha Bank, Θεόδωρο Καλαντώνη, Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο της Eurobank και Παύλο Μυλωνά, Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εθνικής Τράπεζας, τόνισε ότι από τα στοιχεία των τραπεζών προκύπτει ότι ένα μεγάλο μέρος όσων έχουν λάβει προσωρινή ή μόνιμη προστασία, με βάση τις διατάξεις του νόμου Κατσέλη, είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

    Όπως ανέφεραν, οι τράπεζες εισηγούνται δέκα αλλαγές στο νόμο Κατσέλη, προκειμένου να γίνουν αυστηρότερα τα κριτήρια υπαγωγής σε αυτόν. Οι αλλαγές αποσκοπούν στην αποκάλυψη των στρατηγικών κακοπληρωτών, που εκτιμάται ότι έχουν βρει καταφύγιο στον νόμο αξιοποιώντας παράλληλα το "πάγωμα" των αναγκαστικών μέτρων, όπως οι πλειστηριασμοί ακινήτων, που είχε επιβληθεί επί σειράν ετών.

    Στις αλλαγές που εισηγούνται οι τράπεζες περιλαμβάνονται:
    -Η άρση του τραπεζικού απορρήτου, κατά το πρότυπο του εξωδικαστικού μηχανισμού, για όσους έχουν κάνει αίτηση υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται να εντοπιστούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, οι οποίοι ενώ έχουν οφειλές σε μία ή δύο τράπεζες, διατηρούν καταθέσεις σε άλλο πιστωτικό ίδρυμα ή διαθέτουν ακίνητη περιουσία, την οποία σκοπίμως αποκρύπτουν.

    - Η θέσπιση της εξωδικαστικής διευθέτησης, ως υποχρεωτικό βήμα πριν η υπόθεση να φτάσει στο δικαστήριο. Η αίτηση αυτή θα υποβάλλεται από τις τράπεζες ή τον οφειλέτη στην πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού, αλλά ως ειδικός διαμεσολαβητής θα ενεργεί δικαστικός, ο οποίος θα την επικυρώνει, εφόσον οι δύο πλευρές καταλήξουν σε συμφωνία.

    - Η άρση της δυνατότητας να παίρνει κάποιος αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων, με την υποβολή και μόνο της αίτησης υπαγωγής στον νόμο, αλλά και ο έλεγχος της δυνατότητας να υποβάλει πέραν της μιας αίτησης ή αντίστοιχα να παραιτείται από τις αιτήσεις. Η πρόταση αποσκοπεί στο να περιοριστεί το φαινόμενο της υποβολής αιτήσεων με μοναδικό κριτήριο ο οφειλέτης να επωφεληθεί της προσωρινής προστασίας που προβλέπει ο νόμος.

    - Ο ορισμός αρμόδιου δικαστηρίου που θα εκδικάσει την υπόθεση, με βάση την κύρια κατοικία του οφειλέτη. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται να περιοριστεί το φαινόμενο εκούσιας επιλογής του δικαστηρίου από τον οφειλέτη, που έχει οδηγήσει σε συσσώρευση αιτήσεων στα δικαστήρια που θεωρείται ότι διάκεινται ευνοϊκά στους δανειολήπτες (π.χ. Ειρηνοδικεία στην περιφέρεια) έναντι αυτών που θεωρούνται αυστηρότερα (π.χ. Ειρηνοδικείο Αθήνας).

    - Η κατάργηση της τριετίας βάσει της οποίας διαγράφονται τα χρέη από καταναλωτικά δάνεια ή κάρτες. Οι τράπεζες ζητούν σε περίπτωση που εκτός από τα χρέη σε καταναλωτικά δάνεια και κάρτες έχει ρυθμιστεί και το στεγαστικό δάνειο, η διαγραφή της οφειλής από τα υπόλοιπα χρέη να γίνεται με την αποπληρωμή του στεγαστικού δανείου, δηλαδή έως τα είκοσι χρόνια.

    - Η αυστηροποίηση των κριτηρίων για όσους σταματούν να εξυπηρετούν τη ρύθμιση. Ο νόμος επιτρέπει στις τράπεζες να κινήσουν διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης εάν ο δανειολήπτης καθυστερήσει επί τρίμηνο την πληρωμή της δόσης. Για να αρθεί, όμως, η προστασία και να κινηθούν διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης θα πρέπει να υπάρξει απόφαση δικαστηρίου, η οποία να ακυρώνει την προηγούμενη, μια διαδικασία που θεωρείται χρονοβόρος και οι τράπεζες ζητούν την επίσπευσή της.

    "Το πλαίσιο είναι σύνθετο. Οι επιρροές δεν είναι μόνο κανονιστικές. Η νομοθεσία πρέπει να γίνει απλούστερη και οι μηχανισμοί αποτελεσματικοί", τόνισε η Γενική Γραμματέας  της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Καθηγήτρια Χαρούλα Απαλαγάκη, επισημαίνοντας τις αργές δικαστικές διαδικασίες, που ξεπερνούν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (είμαστε στη δεύτερη χειρότερη θέση στην Ευρώπη, με πρώτη τη Σλοβακία), δυσχεραίνοντας τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

    Όπως είπε χαρακτηριστικά η ΓΓ της ΕΕΤ, το πρόβλημα στη χώρα τα τελευταία χρόνια είναι ότι η μη εξυπηρέτηση μιας δανειακής σύμβασης, που είναι μια ιδιωτική υπόθεση μεταξύ δανειοδοτούμενου και τράπεζας, μεταβλήθηκε σε κοινωνικό πρόβλημα. 

    Παρουσιάζοντας τις εξελίξεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό, ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Φώτης Κουρμούσης, έδωσε τα στατιστικά στοιχεία από τη λειτουργία της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας κατά την περίοδο 3 Αυγούστου – 27 Οκτωβρίου 2017.

    Ειδικότερα: 

    Ως προς την ετοιμασία – υποβολή της αίτησης 10.113 έκαναν Login στην πλατφόρμα, 7.713 προχώρησαν σε καταχώρηση βασικών στοιχείων της  αίτησης. Από αυτούς: Επιτυχής συμμόρφωση με τα κριτήρια επιλεξιμότητας: 1.490. Μη επιτυχής συμμόρφωση με τα κριτήρια επιλεξιμότητας (κυρίως γιατί είναι φυσικά πρόσωπα): 1.925. Επισύναψη τουλάχιστον ενός αρχείου (ένδειξη ωριμότητας): 690. Υποβολή της αίτησης: 220. Διμερής διαπραγμάτευση (χωρίς συντονιστή): 86. Διαπραγμάτευση με πιστωτές (με συντονιστή): 134 εκ των οποίων 117 αποδέχθηκαν την ανάθεση και διενεργούν έλεγχο. Ολοκληρώθηκε επιτυχώς ο έλεγχος: 24. Βεβαίωση πληρότητας: 24. Δεν έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος: 84. Ο έλεγχος εντόπισε ελλείψεις και αναμένεται η συμπλήρωσή τους από τον οφειλέτη: 9. Εκκρεμεί η αποδοχή της ανάθεσης: 17.

     

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων