Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 20-Οκτ-2017 16:36

    Βrookings: Πηγή αστάθειας και εμπόδιο στην ανάκαμψη της οικονομίας, τα NPLs των ελληνικών τραπεζών

    Βrookings: Πηγή αστάθειας και εμπόδιο στην ανάκαμψη της οικονομίας, τα NPLs των ελληνικών τραπεζών
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Την στιγμή που ο Ελληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συναντούσε αυτή την εβδομάδα τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των ελληνικών τραπεζών συνέχισαν να κρέμονται πάνω από την ελληνική οικονομία, όπως σημειώνει το ινστιτούτο Brookings σε νέα ανάλυσή του.

    Οι Ευρωπαίοι συμφώνησαν τελικά πριν από μερικές εβδομάδες με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να ξεκινήσουν τα stress tests των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, οι οποίες αποτελούν το 98% του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος.

    Αυτό αντικατοπτρίζει δύο πράγματα. Είτε οι πιστωτές αμφισβητούν ειλικρινά την ικανότητα αυτών των τραπεζών να σταθούν τελικά στα πόδια τους και να χρηματοδοτήσουν την πολύ αναγκαία ισχυρή οικονομική ανάκαμψη ή είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν να πιέζουν την κυβέρνηση για περισσότερες μεταρρυθμίσεις αμφισβητώντας την κεφαλαιοποίηση και την ποιότητα των κεφαλαίων του χρηματοπιστωτικού τομέα. Ή και τα δύο, σημειώνει χαρακτηριστικά το Brookings.


    Σε κάθε περίπτωση, ένα πράγμα είναι βέβαιο, όπως τονίζει. Οι ελληνικές τράπεζες δεν μπορούν σήμερα να χρηματοδοτήσουν την εγχώρια ανάκαμψη, η οποία, παρεμπιπτόντως, παραμένει ανεπαρκής και αναιμική. Το θέμα έγινε σημαντικό όταν στις αρχές Οκτωβρίου, το ΔΝΤ προέβλεψε την κακή μακροπρόθεσμη προοπτική ανάπτυξης για την Ελλάδα. Όσον αφορά το 2018, το ΔΝΤ κατέστησε σαφές ότι αν η Ελλάδα καταφέρει να επιτύχει τον συγκεκριμένο στόχο του δημοσιονομικού πλεονάσματος ύψους 2,2% και υλοποιήσει τις προγραμματισμένες μεταρρυθμίσεις, τότε δεν πρόκειται να θέσει το θέμα των νέων μέτρων λιτότητας. Η απαλλαγή από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αξίας 100 δισεκατομμυρίων ευρώ αποτελεί σήμερα την πρώτη προτεραιότητα του ΔΝΤ.

    Εν τω μεταξύ, η κυβέρνηση συμφώνησε με τους Ευρωπαίους πιστωτές το 2015 σε έναν στόχο της τάξης του 3,5% για το πλεόνασμα. Αυτή η ευρωπαϊκή στάση φαίνεται να υποδηλώνει ότι, για να επιτύχει ένα πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού 3,5% του ΑΕΠ ή υψηλότερο, η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να λάβει νέα μέτρα λιτότητας ίσα με το 1,3% του ΑΕΠ. Ή απλώς να προχωρήσει νωρίτερα και από το 2018 στην εφαρμογή των νέων περικοπών των συντάξεων. Στην περίπτωση αυτή είναι βέβαιο ότι ο Αλέξης Τσίπρας θα κηρύξει πρόωρες εκλογές έως τον επόμενο Ιούνιο, εκτιμά το Brookings.

    Εν τω μεταξύ, ο χρηματοπιστωτικός τομέας προσπαθεί να μειώσει τα NPLs. Πρόκειται για κορυφαία πολιτική προτεραιότητα για τους πιστωτές, συμπεριλαμβανομένων των Ευρωπαίων και του ΔΝΤ.  Ωστόσο, η αποκατάσταση του δείκτη δανείων προς καταθέσεις σε βιώσιμο επίπεδο και η σταθερή μείωση της εξάρτησης από τον ELA, παραμένουν μεγάλες προκλήσεις. Ενώ οι επαναλαμβανόμενες ανακεφαλαιοποιήσεις έχουν αποκαταστήσει την κεφαλαιακή βάση των ελληνικών τραπεζών, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια έχουν αυξηθεί σταθερά ως ποσοστό των ανεξόφλητων δανείων.


    Η δημοσιονομική κρίση στην Ελλάδα μετατράπηκε σε οικονομική "κατάθλιψη", ωστόσο η ύπαρξη ενός χρηματοπιστωτικού συστήματος που δεν είχε δανείσει υπερβολικά στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, έρχεται σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου το υπερβολικό ιδιωτικό χρέος διοχετεύθηκε σε μη παραγωγικά έργα για ακίνητα, όπως στην Ιρλανδία και την Ισπανία.

    Αντίθετα, η Ελλάδα δεν είχε καθόλου εκτεταμένη φούσκα στα ακίνητα ή τα καταναλωτικά χρέη. Αντ 'αυτού, τα δάνεια προσφέρθηκαν σε παραγωγικές επιχειρήσεις ακριβώς επειδή τα αδύναμα ιδρύματα αποθάρρυναν τον άνευ όρων δανεισμό. Αυτό προέκυψε και μετά την πρωτοφανή σειρά ελέγχων στα χαρτοφυλάκια δανείων των ελληνικών τραπεζών. Προς μεγάλη έκπληξη, αυτοί οι έλεγχοι έδειξαν ότι τα δάνεια προσφέρθηκαν γενικά με βάση μια σωστή αξιολόγηση, σημειώνει το Brookings.

    Αυτό σημαίνει ότι, ακόμη και αν τα NPLs φαίνεται να έχουν κορυφωθεί, αντικατοπτρίζοντας τη σταδιακή μείωση μετά την τελευταία άνοδο της αβεβαιότητας κατά τα πολιτικά γεγονότα του 2015 και του 2016, το μερίδιο των εταιρικών μη εξυπηρετούμενων δανείων αποτελεί ένα δυσανάλογα μεγάλο μέρος αυτών των δανείων. Στην Ιρλανδία και την Ισπανία το μεγαλυτέρο μέρος αυτών των δανείων ήταν στεγαστικά. Και καθώς ο χρόνος περνάει, ο αριθμός των εταιρειών που μπορούν να ανακάμψουν, να ξεπεράσουν τις αυξανόμενες καθυστερήσεις και να αντιμετωπίσουν τη διάβρωση του δικτύου πελατών και συνεργατών τους, μειώνεται.

    Η αργή επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων σχετίζεται με την αναζωπύρωση της αστάθειας μετά το Δεκέμβριο του 2014 καθώς και την έλλειψη ευελιξίας των σχετικών νόμων. Αυτό συνέβαλε στο γεγονός ότι οι ελληνικές τράπεζες συσσώρευσαν NPLs στους ισολογισμούς τους, ακόμη και αν έλαβαν γενναιόδωρες προβλέψεις εναντίον τους. Στο τέλος, το άθροισμα των εξασφαλίσεων και των προβλέψεων θα πρέπει να καλύπτει τυχόν ζημίες στα περισσότερα, αν όχι όλα, από αυτά τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

    Πέρα ​​από την πολιτική και οικονομική σταθεροποίηση, απαιτείται μια περιεκτική νομοθετική πρωτοβουλία, σημειώνει το Brookings, ωστόσο μέχρι στιγμής η πρόοδος ήταν ελάχιστη. Αυτό προκαλεί το ερώτημα γιατί οι πιστωτές δεν πιέζουν για μια συμφωνία που θα μπορούσε να απελευθερώσει πόρους τόσο για τις μικρές όσο και για τις μεγάλες εγχώριες εταιρείες που εξακολουθούν να επιβιώνουν μέσα σε αυτό το χάος, καταλήγει το ινστιτούτο.

    Ελευθερία Κούρταλη

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων